![]() |
Hedins Hundring...
Ett fenomen i övärlden jag mycket funderat över, det är dessa äldre herrar vilka gå omkring och sälja lotter. Statligt lotteri??
Endast herrar i ålder strax under den på kyrkogården agera försäljare. Alla vi turister negligeras helt. Försäljningen rikta sig helt uppenbarligen endast till den bofasta grekbefolkningen. Som rekvisita medför försäljarna allt som oftast en käpp, eller snarare en stav, där alla lotterna på något sinnrikt sätt anbringats. Extraknäck för pensionärer?? Någon som vet?? Arne |
Sv: Hedins Hundring...
Vet absolutt ikke hva det dreier seg om. Andre her som bare kjøper (og ikke vinner?). Man vil ju være positiv. Har opplevd det samme i u-land. Der har jeg lurt på om gevinsten går til selgeren, men kjøper likevel. Man kan jo være både gambler og samaritan....
|
Hej,
jag har hört att detta (och dom små kioskerna) har traditionell varit för krigsveteraner och handikapade. Kioskerna drivs numera nästan bara av privatpersoner (på Kreta t.ex) men i Aten finns fortfarande dom i familjerna av krigsveteraner. Jag skall kolla med min grekiska vän från Aten. /Nico |
Har just frågat min man, som ´har tipsbutik här i Grekland.
Vem som helst kan ´jobba med detta. Men oftast är det äldre män som inte har något jobb, pensionärer som du säger(kan det vara). Kanske för att de har lite mer tid eller ont om pengar. De köper dessa "laika lachia"(året runt)-lotter eller "kratika lachia"(nyårslotter), från en storsäljare. Sedan får de en viss procent av de det säljer. Ja, d är statliga. Katerina:) |
Under kriget var det många som blev handikappade. För att kunna försörja sin familj hjälpte staten dessa män(greker). De fick en kiosk. En gåva för att de kämpat för Grekland. Ett jobb.
Många av dessa jobbade många år och när de blev pensionärer tog deras barn över eller så hyrs kiosken ut till privatpersoner. Katerina:) |
Krigsskadede er altså forklaringen. Finnes det ingen sosial ordning for dem? En parallell i Guatemala er de som ble handicappet under siste borgerkrig , den som tok slutt for ca 10 år siden, og alle enkene - de er mange og unge.:mad:
|
Citat:
http://www.kalimera.nu/bilder/forum/forum_03.jpg |
Yepp!!! Har skådat denne man vid flertal tillfällen....
Arne |
Citat:
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:02. |