Ämne: Ö-luffning
Visa ett inlägg
Gammal 2008-03-15, 18:52
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Ö-luffning

Citat:
Ursprungligen postat av rebase Visa inlägg
...strular det aldrig med boende?
I princip nästan aldrig! Det kan vara lite "trångt" på vissa öar under absolut högsäsong, men det brukar oftast lösa sig ändå. På mindre öar i slutet av Juli och hela Augusti kan det vara lite problem dock. Men det gäller endast små öar där det är begränsat med rum.

Citat:
Blir det mycket handtvätt?
Oavsett hur länge jag är borta så har jag med mig packning för en vecka numera. Förr försökte jag "snåla" och ta med saker för hela semestern. Vilket medförde att väskan vägde "bly"... Numera har jag ersatt "blyet" med en tvättlina och några klädnypor. Tvättmedel kan man köpa på plats. Vi åker inte till ett U-land! UPO (?) är väl samma som Via här hemma. I värsta fall går det bra att skölja upp grejerna i schampo! Men det ska då helst vara Schampo med Balsam! Grejerna blir mjukare då...

Jag tycker du fick en hel del bra svar tidigare. Några var inne på det jag vill kommentera.

1. Friheten. Du har total frihet att göra precis det du känner för. Vilka öar du vill besöka. Var du vill bo osv. Byt boende, eller ö om du inte trivs! Jag garanterar dig att du kommer mycket närmare Grekerna när du reser så. Du har endast ett ansvar, nämligen att infinna dig på flygplatsen i god tid för hemresan! Ansvaret att uppföra sig på ett korrekt sätt förutsätter jag att du har med dig sedan tidigare...

2. Förutsättningen för att man ska trivas med att "luffa" är man trivs med själva resandet! Just detta att träffa människor och prata och umgås på tåg, akterdäck eller var som helst. Man bör vara hyfsat utåtriktad. Eller alternativt trivas med att vara "ensamvarg" och finna nöje i det. Märkligt nog har jag en fot i varje läger där...! Man är inte trevligare än man gör sig...! Vill man prata och ha kontakt eller...?

För vissa är målet det viktiga och resan dit ett nödvändigt ont. Då tror jag att charter är det bästa alternativet. För "luffare" är även resan, och resandet med färjor eller annat, också en del av upplevelsen! En njutning. En del av totalupplevelsen.

Jag tycker att vi ska försöka undvika någon form av polarisering av charter mot luffning som det har snuddats vid tidigare. Var form har sin förtjänst. Det kan handla om så många olika orsaker. Allt från mentalitet till hur familjebilden ser ut. För att inte tala om ekonomi... Och situationer förändras kanske över tiden och man måste anpassa sig....

Men min njutning börjar när jag låser det sista låset i min dörr och vänder mig mot trappan! Där börjar min resa och min njutning...

Peter
Svara med citat