Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-15, 18:52
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Ö-luffning

Citat:
Ursprungligen postat av rebase Visa inlägg
...strular det aldrig med boende?
I princip nästan aldrig! Det kan vara lite "trångt" på vissa öar under absolut högsäsong, men det brukar oftast lösa sig ändå. På mindre öar i slutet av Juli och hela Augusti kan det vara lite problem dock. Men det gäller endast små öar där det är begränsat med rum.

Citat:
Blir det mycket handtvätt?
Oavsett hur länge jag är borta så har jag med mig packning för en vecka numera. Förr försökte jag "snåla" och ta med saker för hela semestern. Vilket medförde att väskan vägde "bly"... Numera har jag ersatt "blyet" med en tvättlina och några klädnypor. Tvättmedel kan man köpa på plats. Vi åker inte till ett U-land! UPO (?) är väl samma som Via här hemma. I värsta fall går det bra att skölja upp grejerna i schampo! Men det ska då helst vara Schampo med Balsam! Grejerna blir mjukare då...

Jag tycker du fick en hel del bra svar tidigare. Några var inne på det jag vill kommentera.

1. Friheten. Du har total frihet att göra precis det du känner för. Vilka öar du vill besöka. Var du vill bo osv. Byt boende, eller ö om du inte trivs! Jag garanterar dig att du kommer mycket närmare Grekerna när du reser så. Du har endast ett ansvar, nämligen att infinna dig på flygplatsen i god tid för hemresan! Ansvaret att uppföra sig på ett korrekt sätt förutsätter jag att du har med dig sedan tidigare...

2. Förutsättningen för att man ska trivas med att "luffa" är man trivs med själva resandet! Just detta att träffa människor och prata och umgås på tåg, akterdäck eller var som helst. Man bör vara hyfsat utåtriktad. Eller alternativt trivas med att vara "ensamvarg" och finna nöje i det. Märkligt nog har jag en fot i varje läger där...! Man är inte trevligare än man gör sig...! Vill man prata och ha kontakt eller...?

För vissa är målet det viktiga och resan dit ett nödvändigt ont. Då tror jag att charter är det bästa alternativet. För "luffare" är även resan, och resandet med färjor eller annat, också en del av upplevelsen! En njutning. En del av totalupplevelsen.

Jag tycker att vi ska försöka undvika någon form av polarisering av charter mot luffning som det har snuddats vid tidigare. Var form har sin förtjänst. Det kan handla om så många olika orsaker. Allt från mentalitet till hur familjebilden ser ut. För att inte tala om ekonomi... Och situationer förändras kanske över tiden och man måste anpassa sig....

Men min njutning börjar när jag låser det sista låset i min dörr och vänder mig mot trappan! Där börjar min resa och min njutning...

Peter
Svara med citat
Gammal 2008-03-15, 22:07
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

öluffa har någon egentligen gort det här på Kalimera? I början av vårt resande i Grekland såg vi mestadels Tyska ungdomar som luffade dvs reste m båt låg utomhus m el utan tält .Vidare tycker jag att hur man reser inte har någon betydelse .Upplevelsen av resan är inte beroende av det.
Svara med citat
Gammal 2008-03-15, 22:14
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
öluffa har någon egentligen gort det här på Kalimera?
Skandinavier har rest på egen hand mellan Greklands öar sen jag började besöka landet på 70-talet. Vissa av oss ö-luffar ofta, reser charter ibland och reguljärt en annan gång om det är svaret på din fråga. Väldigt vanligt i Cykladerna om du besökt den ö-gruppen. Ö-luffarna är i alla åldrar och bor oftast väldigt bra på något av alla de boenden som erbjuds. Säkert inte många som campar på grund av värme och önskemål om bättre comfort.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-03-15, 22:21
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Skandinavier har rest på egen hand mellan Greklands öar sen jag började besöka landet på 70-talet.
Du missuppfattar jan c Eva. Han vill införa en ny definition här; att ö-luffa gör man när man inte betalar för boendet.
Men jag tycker nog som du, att vi ska hålla oss till vedertagna begrepp. Och då ö-luffar man när man fixar resa och boende på egen hand även om det kostar lite

Senast redigerad av laero den 2008-03-15 klockan 22:33.
Svara med citat
Gammal 2008-03-15, 22:27
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Du missuppfattar jan c Eva. Han vill införa ett nytt begrepp här; att ö-luffa gör man när man inte betalar för boendet.
Men jag tycker nog som du, att vi ska hålla oss till vedertagna begrepp. Och då ö-luffar man när man fixar resa och boende själv även om det kostar lite
Betalar för boendet gör nog de flesta av oss utom när vi bor hos våra grekiska vänner privat. Vildcamping är förbjudet nästan överallt i Grekland så betala får nog även campare göra, På ex Folegandros finns skyltar på alla stränder och vildcampare får böter och körs bort. Defintionen på ö-luffare är för mig personer som åker mellan öarna hur de sen bor är underordnat. En och annan övervintrad hippie vildcampar säkert men det gäller inte de flesta av oss.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-03-15, 22:31
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

...och jag som trodde att man ö-luffade när man åkte mellan flera öar med färja på samma resa... Jag hade ingen aning om att det hade att göra med om man betalade sitt boende eller inte...eller är jag fel ute????

Lissi -nybliven luffare som alltid betalt sitt boende
Svara med citat
Gammal 2008-03-15, 23:22
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Defintionen på ö-luffare är för mig personer som åker mellan öarna hur de sen bor är underordnat.
Eva
Det var precis det jag menade Eva, om du läser mitt inlägg lite nogrannare.
Jag tycker alltså precis som Peter att Jan C är ute på tunn is.
Svara med citat
Gammal 2008-03-15, 23:04
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
öluffa har någon egentligen gort det här på Kalimera? I början av vårt resande i Grekland såg vi mestadels Tyska ungdomar som luffade dvs reste m båt låg utomhus m el utan tält .Vidare tycker jag att hur man reser inte har någon betydelse .Upplevelsen av resan är inte beroende av det.
??? Kan du vara vänlig och förtydliga dig!

Citat:
öluffa har någon egentligen gort det här på Kalimera?
Ooohh..... Nu är du ute på väldigt tunn is...

Exakt hur definierar du öluffning??? Är det att sova utomhus? I så fall kvalificerar jag mig lätt! Jag sov ute med eller utan tält på Siros, Paros, Hydra, Spetses, Myconos m fl öar i början av 80-talet... Jag har fortfarande kvar det lilla lättviktstältet...

Och en liten ljusgrön lapp jag fick på Paros -83: Kambing Fobiden..... XX:et och jag höll på att skratta på oss....

Jag glömmer aldrig nätterna på Myconos när jag låg på bastmattan i mörkret på sandstranden, med en flaska vin i ena handen, och stirrade upp på stjärnhimlen...

Och du har fräckheten att ifrågasätta om jag/vi verkligen har luffat...?

Skämmes....

Peter .!.

Senast redigerad av Kalimera den 2008-03-16 klockan 10:08.
Svara med citat
Gammal 2008-03-16, 12:45
habs habs är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Citat:

Du lever kvar lite i det gamla, ord kan bytta betydelse .

"En luffare är en kringvandrande tiggare, en vagabond. Ordet luffare finns i överförd betydelse i det nutida ordet tågluffare, då det sällan rör sig om tiggeri, utan att resa och bo så billigt som möjligt."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Luffare

Sen om vi skall diskutera luffare så var det ofta så att även om dom försökte bo fritt så var det många av dom som utförde en tjänst, tex högg ved eller liknande i utbytte mot logi.

Jag vet inte med säkerhet att Tyskarna inte hugger ved eller liknande men jag betvivlar det.

hur man reser inte har någon betydelse .Upplevelsen av resan är inte beroende av det

Eftersom att jag rest i Afrika (ej charter) så säger jag mot dig där med att du har jävligt fel.
Då min fru är därifrån kunde jag komma till och uppleva platser som en normal turist inte kan.

Åker du Charter kommer du ditt resebolagen för dig. Båtluffar du kommer du ditt DU vill.

Senast redigerad av habs den 2008-03-16 klockan 12:47.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:57.