Visa ett inlägg
Gammal 2010-02-25, 16:36
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Förskott på rumsbokningar

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
...vill man "säkra" bokningen. / Förskottsbetalning leder dock snarare tanken till att hotellet är i ekonomiskt trångmål i dessa för grekerna bistra ekonomiska tider.
Antalet besökare i Grekland, och därmed intäkterna, sjönk med omkring 20 % förra året enl tex Ekathimerini. Så det är nog många Taverna- och hotellägare som har det tufft ekonomiskt nu...

Att då få in lite kontanter tidigt på säsongen är nog frestande. Men det är också en viss fara för oss. Om stället går i putten innan vi kommer dit kan man stå där utan rum och dessutom förlora det man betalat i förskott!

Citat:
Min vän hotellägaren drabbades tidigare av bokningar i attraktiva datum, där det sedan visade sig att gästen ej dök upp angivet datum. Då hade ägaren nödgats avvisa ett antal förfrågningar pg av att hotellet aktuellt datum var fullbokat.
Det där är ett satans otyg vill jag påstå! Jag har många gånger hört besökare i Grekland berätta att man haft bokning någonstans men sedan ändrat färdväg och inte brytt sig om att informera hotellet. Och man har inte reflekterat över vilka problem och uteblivna inkomster man orsakat.

Jag förstår mycket väl att hotellägare idag vill ha tex Visanummer som säkerhet. Dock hade jag personligen varit mycket tveksam till att betala i förskott.

Citat:
Sett mot denna bakgrund ter det sig rimligt med en viss säkerhet i samband med förhandsbokningar.
Så rätt Arne...

Däremot om man är känd som pålitlig och återkommande gäst krävs ju sällan någon säkerhet vid bokning.
Svara med citat