Citat:
Ursprungligen postat av trocadero
Tack alla söta!  Mera .. mycket mera tips snälla .. Eva L, ditt recept och din utförliga förklaring var mycket uppskattad.Tack! Allas, men jag är så pass tråkig och utan fantasi så behöver hela recept. 
|
Jag lagar ganska mycket på fri hand men om du har drygt ett halvt kg kött blir det nog bra med en stor gul lök och 8-10 små. En förpackning krossade ekologiska tomater och 2 dl rött vin. Du kan späda med mer vin om du vill men inte på slutet. Stänk av soya högst 1 msk. Börja med 1 tsk salt, förstärkt med lite köttfond eller en halv kalvfondtärning, paprika får du ta på fri hand och även de andra kryddorna. Var försiktig med svartpeppar det kan ta över smaken. Ta 1 morot ganska stor, en liten bit rotselleri, 1 kanelstång och 1 lagerblad.
Smaka av efter ett tag och tillsätt salt och mer kryddor om det behövs. Du kan ta basilka på slutet av koktiden som kanske är en timme beroende på köttets kvalité och grytbitarnas storlek. Kan behövas mer greker vill ha mört kött. I Vår Kokbok finns många bra recept som är tydliga och där finns koktiderna alltid angivna. Strö över grovhackad färsk persilja vid serveringen.
Gott till är ris, potatis eller kanske hasselbackpotatis.
Lycka till oavsett vad du lagar. Jag ska leta fram ett gott och lättlagat äppelkakerecept med nötter till i kväll som alltid brukar göra succé.
Min lammfärspaj som finns på Kalimera under recept brukar också vara populär. Den kan du laga med vanlig nötfärs det blir också bra.
Eva