Visa ett inlägg
Gammal 2011-06-01, 19:28
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Att medbringa hem

Oregano att strö över en sallad här hemma. Den smakar verkligen annorlunda än den man köper här.

Och Kapris. I mängder! Den är rätt dyr nu men skarpare och därmed drygare än den vi köper hemma. Större knoppar också. Kapris är faktiskt blomknoppar och ingen frukt om nu någon trodde det!

Och salt. Glöm inte salt. Både flingsalt från havet, som brukar vara riktigt starkt om man vill ha det, och t ex XION som är salt på burk. Vanligt Grekiskt hushållssalt.

Grekiskt salt, XION eller KALAS t ex, är mildare och mycket godare än vårt Svenska. Bara lite för mycket Svenskt salt så smakar det bittert. Men med lite för mycket Grekiskt blir det bara saltare... Testa ska ni se.

Jag har nog över tre Kg Grekiskt salt hemma nu efter senaste resan... Eftersom Greken i Malmö slog igen måste jag ju samla på mig...! Vanligt Falksalt använder jag när jag ska salta Pastavatten, potatisvatten osv. När jag ska salta direkt på mat, sallad osv kommer Greksaltet fram...

I fjol försökte jag förklara denna skillnad för min vän Mr S på Tinos. Han undrade nämligen varför jag alltid köper med salt hem... Har ni inte salt i Sverige? Och jag förstod varför han frågade så jag försökte förklara...

Han tittade ut över havet en minut så tittade han på mig och log och så sade han på sin brutna Engeska: Så Grekiskt salt är sötare än Svenskt...

Och på något märkligt (Grekiskt?) logiskt sätt ligger det väl något i det... Jag höll i alla fall med om att det nog var så...

Sedan finns det ju mängder med intressanta kryddor att ta hem... Även sådana som finns här hemma, de flesta egentligen, men de kan smaka... större...?
Svara med citat