Sv: Dricks?
Enklast för alla parter är att avskaffa detta numera helt föråldrade och synnerligen omoderna system med att lämna dricks. En bit tillbaka i tiden bygde det på att den mer bemedlade efter eget gottfinnande gav den mindre medlade en "skärv" av kanske två skäl; a) visa en uppriktig uppskattning och/eller b) visa vem som har makt att avgöra om en "skärv" ska lämnas.
Jag kan inte komma ifrån att det finns ett betydande inslag av dessa motsägelsefulla synsätt i det drickssystem vi tillämpar och uppriktigt; jag känner mig oerhört kluven!!
Talet om att det är ett sätt att visa uppskattning håller inte! Vi anlitar ju dagligdags här och i Grekland en rad personer som utför förnämliga tjänster och är väl värda en uppskattning - men med pengar!!?? Det är för "billigt" i vårt s.k. moderna samhälle!
Därtill känns det ytterst olustigt för mig som kund att veta att att vissa grupper anställda har lägre lön därför att man räknar med att dessa ska få ett antal "skärv" av mig som kompensation. Det blir alltså upp till mitt godtycke om vederbörande anställd får "full" lön!
Efter många resor till Grekland och till andra länder har jag kommit på en enkel metod; lämna konsekvent dricks om det handlar om bordsservering. Visst - ibland kan man ibland önska mer av den som serverar, men vem vågar med gott samvete påstå att den är 100 % varje dag på jobbet och gör allting rätt? Förmodligen ingen! Vem ska då avgöra vad som ska hända den dag man inte är 100%? Jag genom att strunta i att lämna dricks och ge vederbörande en lägre lön? För mig är det enkelt! Jag ställer personligen inte upp på att vara dömande på lösan grund men accepterar att det finns ett system som jag måste hantera, dvs. genom generell dricks! Men -
framför allt; Avskaffa dricks!!
/Anders
|