Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-20, 00:00
AndersK AndersK är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005
Standard Sv: Dricks?

Enklast för alla parter är att avskaffa detta numera helt föråldrade och synnerligen omoderna system med att lämna dricks. En bit tillbaka i tiden bygde det på att den mer bemedlade efter eget gottfinnande gav den mindre medlade en "skärv" av kanske två skäl; a) visa en uppriktig uppskattning och/eller b) visa vem som har makt att avgöra om en "skärv" ska lämnas.

Jag kan inte komma ifrån att det finns ett betydande inslag av dessa motsägelsefulla synsätt i det drickssystem vi tillämpar och uppriktigt; jag känner mig oerhört kluven!!
Talet om att det är ett sätt att visa uppskattning håller inte! Vi anlitar ju dagligdags här och i Grekland en rad personer som utför förnämliga tjänster och är väl värda en uppskattning - men med pengar!!?? Det är för "billigt" i vårt s.k. moderna samhälle!

Därtill känns det ytterst olustigt för mig som kund att veta att att vissa grupper anställda har lägre lön därför att man räknar med att dessa ska få ett antal "skärv" av mig som kompensation. Det blir alltså upp till mitt godtycke om vederbörande anställd får "full" lön!

Efter många resor till Grekland och till andra länder har jag kommit på en enkel metod; lämna konsekvent dricks om det handlar om bordsservering. Visst - ibland kan man ibland önska mer av den som serverar, men vem vågar med gott samvete påstå att den är 100 % varje dag på jobbet och gör allting rätt? Förmodligen ingen! Vem ska då avgöra vad som ska hända den dag man inte är 100%? Jag genom att strunta i att lämna dricks och ge vederbörande en lägre lön? För mig är det enkelt! Jag ställer personligen inte upp på att vara dömande på lösan grund men accepterar att det finns ett system som jag måste hantera, dvs. genom generell dricks! Men -
framför allt; Avskaffa dricks!!
/Anders
Svara med citat
Gammal 2011-07-20, 00:13
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av AndersK Visa inlägg
Enklast för alla parter är att avskaffa detta numera helt föråldrade och synnerligen omoderna system med att lämna dricks. En bit tillbaka i tiden bygde det på att den mer bemedlade efter eget gottfinnande gav den mindre medlade en "skärv" av kanske två skäl; a) visa en uppriktig uppskattning och/eller b) visa vem som har makt att avgöra om en "skärv" ska lämnas.

Jag kan inte komma ifrån att det finns ett betydande inslag av dessa motsägelsefulla synsätt i det drickssystem vi tillämpar och uppriktigt; jag känner mig oerhört kluven!!
Talet om att det är ett sätt att visa uppskattning håller inte! Vi anlitar ju dagligdags här och i Grekland en rad personer som utför förnämliga tjänster och är väl värda en uppskattning - men med pengar!!?? Det är för "billigt" i vårt s.k. moderna samhälle!

Därtill känns det ytterst olustigt för mig som kund att veta att att vissa grupper anställda har lägre lön därför att man räknar med att dessa ska få ett antal "skärv" av mig som kompensation. Det blir alltså upp till mitt godtycke om vederbörande anställd får "full" lön!

Efter många resor till Grekland och till andra länder har jag kommit på en enkel metod; lämna konsekvent dricks om det handlar om bordsservering. Visst - ibland kan man ibland önska mer av den som serverar, men vem vågar med gott samvete påstå att den är 100 % varje dag på jobbet och gör allting rätt? Förmodligen ingen! Vem ska då avgöra vad som ska hända den dag man inte är 100%? Jag genom att strunta i att lämna dricks och ge vederbörande en lägre lön? För mig är det enkelt! Jag ställer personligen inte upp på att vara dömande på lösan grund men accepterar att det finns ett system som jag måste hantera, dvs. genom generell dricks! Men -
/Anders
Svara med citat
Gammal 2011-07-29, 19:23
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC Visa inlägg
De som tömmer sin plånbok på enkronor för att slippa tyngden i fickan har jag inte mycket till övers för,... /ENIAC - i restaurangbranschen
10 enkronor är väl lika mycket värda som en 10-krona och borde inte föraktas

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag lämnar alltid dricks för god service och bra mat oavsett i vilket land jag är. Däremot inte om jag handlar ett glas vin i baren och själv bär det till bordet. Eva
Så gör jag också!

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC Visa inlägg
Man splittar då på det man fått in under dagen innan man går hem efter sitt pass. Köket får en mindre summa än servisen.
----
Beror helt på vilken restaurang det är. Där jag jobbar nu har man personlig dricks, och man ger en olika summor till köket beroende på vilket pass man jobbar. Dvs lunchpass ger i regel lägre dricks (läs: inte en spänn) och då går en mindre summa till köket. Kvällar och helger får köket mer. Kommer man inte upp i den "kvoten" köket ska ha får man behålla det själv. Känns lite muppigt ibland när man inte fått så mycket dricks och köket ska ha sin del - då går man hem med en tia på fickan
Borde inte den större delen av dricksen egentligen gå till köket? Utan kökspersonalens insats att tillaga den goda (förhoppningsvis) maten, har ju servisen inget att bära ut till gästen...

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Jag har iaf upptäckt det på ett ställe men då gällde det vin..kollade aldrig maten. Vi såg i menyn att det kostade 4 euro för husets karaff, men när vi skulle betala ville dom ha 7 euro, självklart protesterade vi! Dom i sin tur plockade fram menyn o visade att det stod 7 euro, men det var inte den menyn vi hade tittat i, vi stod på oss och gick igenom alla menyerna () o hittade "den rätta" där det stod 4 euro...dom bad inte ens om ursäkt och jag går aldrig dit igen, även fast det innan den händelsen var ett favoritställe. Säkert finns det på fler ställen...kanske är det så att grekerna bara beställer utan meny...och att det inte finns en tryckt meny...

Yanna
Det var väl t.o.m. 3,50 euro enligt den "grekiska" menyn. Jag bojkottar numera också detta ställe och har berättat om händelsen för mina vänner. (Det var jag som var tillsammans med Yanna när detta hände.)

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Hmmm...ska man betala dricks för att personalen har dålig lön ...eller var det så att man betalade dricks för att man fått en service som var bättre än bra?
För min del gäller det senare iaf!

Yanna
Håller med!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva64 Visa inlägg
Inte får dom någon dricks för väl utfört omhändertagande av en patient på t ex sjukhuset. Detta är givetvis ett exempel men hoppas ni förstår vad jag är ute efter .
Det är väl t.o.m. så att man är förbjuden att ta emot någon "dricks" - det kan ses som "muta". Förr var det också vanligt att man gav dricks till damfrisörskan, men det är det väl ingen som gör längre...

Citat:
Ursprungligen postat av AndersK Visa inlägg
Enklast för alla parter är att avskaffa detta numera helt föråldrade och synnerligen omoderna system med att lämna dricks. Men -
/Anders
Håller fullständigt med!

En ny företeelse som jag inte noterat tidigare: När vi lämnat betalning för notan och det inte varit jämna pengar har vi vid flera tillfällen och på olika ställen fått frågan om vi skulle ha växel tillbaka. Kanske ett sätt att indirekt fråga om växeln var att anse som dricks...

IngegerdN
(som kom hem från Rethymno för 3 dagar sedan)
Svara med citat
Gammal 2011-07-29, 23:49
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Har slutat lämna dricks i Grekland sedan 4 år tillbax. Har märkt att det uppskattas mer att komma tillbax nästa kväll än att man länar kvar nån Euro i skålen...
Svara med citat
Gammal 2011-07-30, 00:51
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Jag orkar inte läsa allt som skrivits sen sist, men VAR (OM) i Grekland tjänar man över 18 papp? "Min" servitör får efter mycket slit och fullarbetstid, med en ledig dag per vecka, ut ca €1000 permånad i högsäsong och €850 vintertid. Många tavernaägare förlitar sig helt på att personalen får dricks och betalar månadslöner därefter. Andra tavernaägare stoppar all dricks i sin egen ficka om inte gästen stoppar den i servitörens.

Vi (lokala) ger aldrig dricks om någon av ägana till tavernan serverar oss, men alltid om vi har en servitör vi uppskattar, Vi lämnar även till kökspersonal i de fall vi upppskattar maten men mpste då uttrycka oss tydligt om vårt gillande. Jag personligen trycker gärna pengarna i handen på uppskattad personal, min grek lägger pengarna på bordet till allas fördelning. Vi jobbar(har jobbat i branchen och vet hur mycket man får slita för lönen och delar därför med oss av vår egen slitlön vid de tillfällen vi går på "lokal", trots att vi själva lever på grekiska löner. Jag är precis som IngegerdN och Yanna uppmärksam på ställen som försöker blåsa "turister" och skyr dem som pesten om det inträffar.

//Kikh

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 23:34
Lindizs avatar
Lindiz Lindiz är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

vi lämnar alltid dricks på tavernor i Grekland. OM maten/sevicen varit bra. Som regel 10 % . Maten är så billig så det blir ändå superbra pris på en middag, tycker vi.

I år märkte vi dessutom av att vi dricksade. Vi blev bjudna på extra dricka, efterrätter och busungen fick godis när vi återkom fler kvällar. Alltså inte sånt som alla fick utan ytterligare extra...

Taxichaufför får dricks om jag vet att priset är själigt. (brukar kolla upp vad priset ska gå på innan vi åker). Och städerskan får också dricks när vi åker om hon varit bra (vilket hon oftast är). Vi går sällan på barer, men OM det händer får dom dricks IBLAND. Om dom ansträngt sig. Som i år. Dom gjorde helt underbara dekorationer på våra drinkar och busungen fick en supersnygg drink i precis den färgen han ville ha med en dekoration av en båt (gjord av melon, sjöjungfru, segel och körsbär).
Svara med citat
Gammal 2011-08-01, 07:47
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Nefeli drinkar

Riitta
Svara med citat
Gammal 2011-08-01, 20:00
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Åh det såg mumsigt ut... Mmmm

MVH zakka
Svara med citat
Gammal 2011-08-08, 20:58
Lindizs avatar
Lindiz Lindiz är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Nefeli drinkar

Riitta
ja men exakt såna fick vi de kvällar vi var där... busungen ÄLSKADE det. Och dom fick dricks...
Svara med citat
Gammal 2012-06-25, 20:41
Eldorado Eldorado är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Tack för alla råd och åsikter.
Som någon ovan skrivit, i USA har serveringspersonal låg lön men inklusive den dricks som sedvänjan är det hyfsat bra betalt. Speciellt bartenders gör bra pengar, normalt dricks är 1 dollar per drink och det är inte ovanligt med 1-200 dollar per kväll. Stora lokala variationer dock.
Vad som inte är så känt är hur man ger dricks vid dålig servering. Det är att betala exakt och lämna 1 cent på bordet.
Det betyder att du känner till att man ger dricks men att du inte är nöjd. Jag har själv gjort det en gång på tolv år. Anledningen vara att jag fick kall mat och servitrisen skyldde på kocken!

Eldorado
Svara med citat
Gammal 2012-06-26, 05:48
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Eldorado Visa inlägg
Vad som inte är så känt är hur man ger dricks vid dålig servering. Det är att betala exakt och lämna 1 cent på bordet.
Har bodd en del år i USA, men dette var helt ukjent for meg (også).
Svara med citat
Gammal 2012-06-26, 08:02
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Går ofta ut o äter ensam, o då är det ibland inte säkert att restaurangen vill ge samma service som till större sällskap. Om jag varit nöjd med mat och service så lämnar jag som regel 10-15% i dricks på restaurang, vare sig det är i Sverige eller Grekland. Dessutom återkommer jag naturligtvis gärna till samma restaurang fler ggr, o vid nästa besök brukar servicen VERKLIGEN vara på topp om personalen vet att man visar sin uppskattning... Visst heter det i många branscher att "serviceavgift är inkluderad", men det är få som misstycker till att man lämnar lite extra i dricks!

Senast redigerad av giottoni den 2012-06-26 klockan 08:26.
Svara med citat
Gammal 2012-06-28, 07:35
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Følgene annonse på et nettforum igår;

(18-35years) AT LEAST ENGLISH SPEAKING...

LOOKING FOR DAY AND NIGHT STAFF. 6 DAYS A WEEK USUALLY SUNDAYS OFF.

DAYS HOURS ARE 10-6 AND NIGHT HOURS 6-2

DUTIES REQUIRED FOR THE NIGHT ARE BAR TENDING, GENERAL CLEAN UP OF THE BAR AND TENDING TO CUSTOMERS.

DAY DUTIES ARE CLEANING OF THE BAR, BRUSHING, MOPING, STRAIGHTENING OUT ETC FROM THE NIGHT BEFORE, GETTING READY FOR THE NIGHT. THERE IS NOT A LOT OF CUSTOM IN THE DAY, AND THIS IS WHY THERE IS MORE CLEANING INVOLVED TO PREPARE FOR THE NIGHT SHIFT AS WE GET REALLY BUSY.

30 EUROS A SHIFT.
Dette betyr en timebetaling på ca 3,60 euro per time og så skal vi ikke betale dricks/tips?
Svara med citat
Gammal 2012-06-28, 07:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Jag ger nästan alltid dricks om mat och service varit bra oavsett i vilket land jag befinner mig i. Under studenttiden för länge sedan jobbade jag en del extra i restaurangbranschen och minns hur mycket dricks vi fick och hur bra det kändes. Min dotter var väldigt glad för den dricks hon fick när hon arbetade i Grekland även om hennes lön inte var så dålig som i den här anonsen men det var ju andra tider då och speciellt greker var väldigt generösa med dricks.

Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:39.