Sv: Dålig mat i Grekland?
Det borde nog vara en ny tråd om maträtten Moussaká! Men... jag lagade moussaká redan på 70-talet med inspiration av Carl Butlers Kokbok. Han hade ingen potatis i rätten, saltade inte auberginerna och stekte dem i olivolja. När jag stekte skivorna gick det åt massor av olivolja, för att få dem så gyllenbruna, som han fått till.
Nu saltar jag skivorna över ett durkslag under några timmar, torkar av dem och steker dem med mycket lite olivolja i en mycket het panna. I Butlers nyare grekiska kokbok, hittar man den kryddsättning som är perfekt. Béchamelsåsen bör också innehålla muskot och 2 uppvispade ägg för att göra den fastare. Köttfärssåsen är den traditionella men bäst smak blir det med lammfärs.
På Kreta gör jag halva formen med potatis i botten, eftersom våra grekvänner vill ha det så. I Sverige blir det utan potatis. I lördags hade vi fest tillsammans med f.d. arbetskamrater. Mezé till förrätt och moussaká som huvudrätt och inlagd kvitten, persika och vindruvor tillsammans med en klick youghurt-
/ Jannis
|