Måndag 13 oktober, Naxos
Bilutflykt dag 1...så spännande.. jag hade redan igår bokat en bil genom min värd Rena, så strax innan 09.00 kom biluthyraren hit med min lilla Fiat.
Så praktiskt att slippa gå till biluthyrningskontoret, nu kunde jag sticka iväg på en gång.. fick bra vägbeskrivningar av biluthyraren.
Målet var att köra österut mot byarna Halkio, Filoti och Apirathos... mycket trafik innan man kommer ut från Choran men sen vart det lugnt och fint på vägarna.
Vägarnas skick är något sämre än tex på Amorgos, serpentinväger är jag ju van vid att köra på så det gick finfint!..
Vilka vyer Naxos höga berg är mäktiga... jag kom först fram till byn Halkio men kände inte för att stanna här, får bli på hemvägen tänkte jag och körde vidare till bergsbyn Filoti, så vacker..
Här parkerade jag bilen och strosade i den mysiga byn.. här var det riktigt genuint med greker som satt på caféer och pratade om livet i största allmänhet tänkte jag!
Slog mig sen ner vid ett café för en frappe och en god nybakad chokladkaka, mums!
Sög in atmosfären runt omkring mig, den var härlig!
Också här lite turister, mest bara greker!
Därefter körde jag vidare mot Apirathos.. när jag kom fram dit tappade jag nästan andan.. Åh..så vackert.. bland dom vackraste byarna jag sett...
Så mysiga gränder att strosa i....
Kyrkan i byn.. så vacker...
Här strosade jag omkring en timme, lite folk i rörelse märks att det är i slutet på säsongen..
denna dag var varm som en sommardag i Juli så jag beslöt mig för att dra vidare till Moutsouna beach för ett dopp och återvända senare till Apirathos för sen lunch..
Vilken vacker väg ner mot Moutsouna...
Ja, det var ju ett litet sömnigt kustsamhälle, den enda lilla matbutiken i byn var igenbommad ett par tavernor såg ut att vara öppna dock, såg knappt en människa.. tog mig ett dopp här...
Det var väldigt härligt att bada här, sandbotten och havet var alldeles klart!
Men det kändes så väldigt ödsligt så efter ett par timmar beslöt jag mig för att återvända till Apirathos...
Här kommer en bild till från Moutsouna...
Väl framme i Apirathos igen, gick jag till närmaste taverna och beställde in lite mat.. det var så härligt att sitta här, vilken underbar by, här skulle jag kunna tänka mig ett bo några nätter någon gång!
Sen strosade jag igen omkring där och sen blev det samma väg tillbaka ner mot Filoti och Halkio och där stannade jag och gick igenom den lilla byn, här också väldigt lugnt och stilla, men jag fick inte riktigt in den rätta känslan här.
Slog mig ner på ett litet café och beställde in en frappe och glass, nu kände jag mig rätt så trött i huvudet, alla nya intryck och bilkörande.
Ön är stor och vägarna många, man måste hela tiden hålla koll på skyltar och kartan så man hamnar rätt, lätt att köra fel.. skulle behövt en kartläsare...

...men jag klarade det galant.
En annan sak som jag reflekterat över är hur otroligt vänliga och glada naxosborna är, man känner sig så välkommen, de är nyfikna och frågar mycket, det gillar jag!..
När det började mörkna drog jag mig hemåt mot Choran, det vart en heldag på östra Naxos som jag aldrig kommer att glömma!
Fantastiskt vacker vägsträcka med de mäktiga bergen ständigt närvarande, lite trafik och inga getter på vägarna för ovanlighetens skull.
Idag Tisdag har jag ju också varit ON THE ROAD again, MEN om denna dag återkommer jag till imorgon... det är lite jobb med att ladda upp bilder så det orkar jag inte nu.
Kalinichta!
Sunny(direkt från Naxos)..