Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-10-14, 22:07
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012
Standard Sv: Från Amorgos till Naxos

Måndag 13 oktober, Naxos

Bilutflykt dag 1...så spännande.. jag hade redan igår bokat en bil genom min värd Rena, så strax innan 09.00 kom biluthyraren hit med min lilla Fiat.

Så praktiskt att slippa gå till biluthyrningskontoret, nu kunde jag sticka iväg på en gång.. fick bra vägbeskrivningar av biluthyraren.

Målet var att köra österut mot byarna Halkio, Filoti och Apirathos... mycket trafik innan man kommer ut från Choran men sen vart det lugnt och fint på vägarna.

Vägarnas skick är något sämre än tex på Amorgos, serpentinväger är jag ju van vid att köra på så det gick finfint!..
Vilka vyer Naxos höga berg är mäktiga... jag kom först fram till byn Halkio men kände inte för att stanna här, får bli på hemvägen tänkte jag och körde vidare till bergsbyn Filoti, så vacker..

Här parkerade jag bilen och strosade i den mysiga byn.. här var det riktigt genuint med greker som satt på caféer och pratade om livet i största allmänhet tänkte jag!

Slog mig sen ner vid ett café för en frappe och en god nybakad chokladkaka, mums!
Sög in atmosfären runt omkring mig, den var härlig!
Också här lite turister, mest bara greker!

Därefter körde jag vidare mot Apirathos.. när jag kom fram dit tappade jag nästan andan.. Åh..så vackert.. bland dom vackraste byarna jag sett...

Så mysiga gränder att strosa i....

Kyrkan i byn.. så vacker...

Här strosade jag omkring en timme, lite folk i rörelse märks att det är i slutet på säsongen..
denna dag var varm som en sommardag i Juli så jag beslöt mig för att dra vidare till Moutsouna beach för ett dopp och återvända senare till Apirathos för sen lunch..

Vilken vacker väg ner mot Moutsouna...

Ja, det var ju ett litet sömnigt kustsamhälle, den enda lilla matbutiken i byn var igenbommad ett par tavernor såg ut att vara öppna dock, såg knappt en människa.. tog mig ett dopp här...

Det var väldigt härligt att bada här, sandbotten och havet var alldeles klart!

Men det kändes så väldigt ödsligt så efter ett par timmar beslöt jag mig för att återvända till Apirathos...
Här kommer en bild till från Moutsouna...

Väl framme i Apirathos igen, gick jag till närmaste taverna och beställde in lite mat.. det var så härligt att sitta här, vilken underbar by, här skulle jag kunna tänka mig ett bo några nätter någon gång!

Sen strosade jag igen omkring där och sen blev det samma väg tillbaka ner mot Filoti och Halkio och där stannade jag och gick igenom den lilla byn, här också väldigt lugnt och stilla, men jag fick inte riktigt in den rätta känslan här.
Slog mig ner på ett litet café och beställde in en frappe och glass, nu kände jag mig rätt så trött i huvudet, alla nya intryck och bilkörande.
Ön är stor och vägarna många, man måste hela tiden hålla koll på skyltar och kartan så man hamnar rätt, lätt att köra fel.. skulle behövt en kartläsare... ...men jag klarade det galant.

En annan sak som jag reflekterat över är hur otroligt vänliga och glada naxosborna är, man känner sig så välkommen, de är nyfikna och frågar mycket, det gillar jag!..

När det började mörkna drog jag mig hemåt mot Choran, det vart en heldag på östra Naxos som jag aldrig kommer att glömma!
Fantastiskt vacker vägsträcka med de mäktiga bergen ständigt närvarande, lite trafik och inga getter på vägarna för ovanlighetens skull.

Idag Tisdag har jag ju också varit ON THE ROAD again, MEN om denna dag återkommer jag till imorgon... det är lite jobb med att ladda upp bilder så det orkar jag inte nu.

Kalinichta!

Sunny(direkt från Naxos)..
Svara med citat
Gammal 2014-10-15, 05:52
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Ja, visst är det vackert att åka österut, Sunny.
Jag glömmer aldrig den resan!
Må gott!
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2014-10-15, 08:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Jag tror att byarna skulle var mer lockande om det inte vore så sent på året. Filoti är något av Naxos ”vandrarby”. Flera vandringar utgår därifrån, bland annat den som går till Naxos högsta berg Zas, eller Zeus. Om du återänder till Chalki igen måste du göra en rundtur i Valindras Kitrondestilleri. Kul att du gillade Apirantos. Tycker också att det är en av övärldens finaste byar. Moutsona är sömnigt idag, annat var det för när byn var centrum för Naxos smärgelexport. Om man längtar efter Amorgos kan man åka dit, för man ser ön därifrån.
Svara med citat
Gammal 2014-10-15, 09:38

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Filoti är något av Naxos ”vandrarby”. Flera vandringar utgår därifrån, bland annat den som går till Naxos högsta berg Zas, eller Zeus. Om du återänder till Chalki igen måste du göra en rundtur i Valindras Kitrondestilleri. Kul att du gillade Apirantos. Tycker också att det är en av övärldens finaste byar. Moutsona är sömnigt idag, annat var det för när byn var centrum för Naxos smärgelexport. Om man längtar efter Amorgos kan man åka dit, för man ser ön därifrån.
Tack för info, ska tänka på det vid nästa besök till Naxos, Filoti var väldigt charmigt.. angående byn Chalki (som väl igentligen är en fransk översättning) av byns namn på kartorna och vägskyltarna står det Halkio eller Halkio.. vilket väl är det grekiska namnet för byn!? (träffade ett franskt par som också påtalade detta, Chalki är ett franskt ord)

OK, så det var Amorgos som skymtades på andra sidan från Moutsouna, hade jag ingen aning om.. ..kanske lika bra det.. längtan hade nog blivit för stor!!..

Svara med citat
Gammal 2014-10-15, 17:20

Tisdag 14 oktober, Naxos.

Bilutflykt dag 2..

Idag en strålande solig och varm dag att vakna upp till... igen.. .....i flera dagar nu har det varit i stort sett vindstilla och lika varmt som mitt i sommaren... grekerna glädjs då det innebär att fler turister vill vara kvar och fler kommer... Pension Sofi får hela tiden nya gäster som kommer och går... jag är väl den enda som stannar en längre tid.

Idag kände jag för att åka söderut långt ner mot PIRGAKI och AGIASOS.. Rena berättade för mig att där ska vara så vackert... i denna värmen kände jag dessutom inte för att sitta i en bil hela tiden... nej nu ska det badas.....

Fin väg att köra på hela vägen ner... MEN.. så fint när jag kom dit och stannade först i Pirgaki.. kustområdet här är otroligt vackert...

Den här tomma gamla byggnaden har jag ingen aning om vad det en gång varit... någon som vet???....

Stranden i Pirgaki, var helt öde...

Fortsatte sen till nästa fina strand i Agiasos...

Här fick jag ha hela härligheten för mig själv bra länge, sen dök det upp ett par stycken.. annars var det helt öde...underbar sand att promenera på, här blev det flera simturer och slappa på stranden med fika med förstås, här fanns inget som var öppet..så det var tur jag hade tagit med något ätbart.

Ännu en fin bild från stranden i Agiasos...

Efter flera timmar här och mycket solbadande kände jag att det var dags att röra på sig (lagom är bäst) när det gäller att vara i solen iaf......

Bilen var ju het som en kamin förstås, ner med båda rutorna och full fart därifrån, såja nu vart det genast svalare...

Nu körde jag mot ANO SAGRI och väl där gick till den fina kyrkan Moni Ag.Eleftheriou( rätta mig om jag har fel.. kan inte ha full koll på alla kloster/kyrkor jag besökt den senaste tiden),
vacker och speciell var den iaf....

Efter detta drog jag vidare till det magiska Temple of Dimitra..wow..

Sen omgivningarna där omkring var även de magiska.. härlig landsbygd med kor som gick och betade alldeles tyst och stilla..här satte jag mig under ett träd (som Ferdinand).. ..och bara njöt av stillheten och alla dofter... lääänge...

Här syns templet på avstånd...

Viken fin dag jag fick... är helnöjd, efter detta drog jag mig hemåt, inget mer bilkörande nu.. det får bli nästa gång jag återvänder till Naxos då ska jag dra norröver..kanske ihop med någon annan så man kan dela på kostnaderna, det kostar en del att hyra bil plus bensinen... men klart värt det!

När jag kom tillbaka till Pension Amorgos, bjöd Rena, Theodoris och Panos mig på tomater och getost samt ett glas vin och vi pratade om mina äventyr on the road och jag fick fler tips till nästa gång jag vill ut och explore the island.

Till sist en bild på min "kompis" Fiat.....

Onsdagens rapport kommer inom kort... sorry att jag ligger lite efter i tid.....

Sunny

Senast redigerad av Sunny12 den 2014-10-15 klockan 17:31.
Svara med citat
Gammal 2014-10-15, 18:21
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Sunny!
Den runda du körde gjorde i stort sett Claes och jag med fyrhjuling 2007.
Jag tror att den övergivna byggnaden skulle bli ett hotell, men aldrig färdigställdes. Templet var väl fint? Där var så fridfullt och när vi var där var det också bara vi och korna.
Dessa bilder tog vi på samma platser men oj så dålig den kameran var!

Vi hade i alla fall lika fint väder

Tack för all fina rapporter!!!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-10-15, 18:25

Tack, för info Lissi!

Ok, ett hotell.. hmmm..jag trodde det var en antik byggnad.. ..

Dina bilder var bra tycker jag, visst är det en fin runda att köra!..
Svara med citat
Gammal 2014-10-15, 18:32

Ja, Dina bilder, som ju i mycket är på samma motiv som våra får en att längta tillbaks.....Naxos är en ö jag gillade, trots att vi var där i början av augusti och trots att det var KNÖKFULLT med folk!
En oktobervecka mitt i Chora skulle jag absolut kunna tänka mig....Fasen att det
finns så många fina platser att se!

Kanske en kombo med Tinos nästa höst.....
Njut nu av Dina sista dagar....eller när åker Du hem?

Lissi - 19 dagar från Aten
Svara med citat
Gammal 2014-10-15, 18:44

Citat:
Ursprungligen postat av ellada Visa inlägg
Tack Sunny va härligt det ser ut. Visst är Naxos nåt speciellt
Ja, verkligen en underbar ö och människorna varma och vänliga!..

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
...Naxos är en ö jag gillade, trots att vi var där i början av augusti och trots att det var KNÖKFULLT med folk!
En oktobervecka mitt i Chora skulle jag absolut kunna tänka mig....Fasen att det
finns så många fina platser.
Njut nu av Dina sista dagar....eller när åker Du hem?

Lissi - 19 dagar från Aten
Ja, jag skulle nog inte trivas här om det var knökfullt med folk, nu är det precis lagom inne i Choran... älskar att strosa omkring här i alla de trånga gränderna... i alla de små mysiga butikerna... ja, det finns många fina öar, men nu tror jag att jag har hittat mina favoriter... Amorgos, Naxos och Tinos!

Angående hemresan...så är den bokad till den 22/10..MEN.. kollar priser varje dag. ...om det dyker upp ett lågt pris.. trycker jag nog på "boka om knappen".....vädret är på topp just nu... men nästa vecka vet jag inget om...

Svara med citat
Gammal 2014-10-15, 18:47

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Angående hemresan...så är den bokad till den 22/10...MEN..kollar varje dag eventuella ombokningar... ...om det dyker om ett lågt pris.. trycket jag nog på "boka om knappen".....vädret är på topp just nu... men nästa vecka vet jag inget om...

...men oavsett så har Du ju flera fina dagar kvar!
NJUUT!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-10-15, 20:17

Onsdag 15/10, Naxos

Efter två dagar "on the road " med många nya upplevelser känns det idag skönt med en dag att bara "vara" och strosa i the old town, kan aldrig få nog av denna mysiga choran.. :

Även idag en mycket het och vindstilla dag, kände ändå inte för en dag på stranden eftersom jag varit så mycket i solen så känns det i huden, för mycket solande är ju inte så bra!

Gick förbi tavernan Oniro som har den här fina lilla väderkvarnen på taket....

Här finns så mycket att se och uppleva, blir aldrig långtåkigt.. efter ett par timmars strosande kom jag fram till Tavernan Boulamatsis riktigt genuint grekisk, övervägande grekiska matgäster.. slog mig ner och beställde in en greksallad.. priserna här var också något lägre än normalt i Choran..
Här har jag fin utsikt över hamnen och lyckades få med både Blue Star och Scopelitis på samma bild...

När Blue Star anlände runt 13.00..var det rätt så många turister som klev av och lika många ungefär som lämnade ön..
Så än är det inte heldött här.. även om en del tavernor stängt igen för säsongen.

Här satt jag länge och bara njöt..mysig miljö och kolla på folklivet nere på gatan!
Inne i tavernan hade de många färgglada vinkaraffer på hyllan....

Mmmm..så där många skulle jag vilja ha hemma på min kökshylla..så fint.. ..

Pga av det så gick jag och köpte 2 st till vinkaraffer i guldfärg...fast en storlek mindre än de blå jag köpte sist.

Yannis (Birgitta), jag hittade den där butiken med alla kryddor,ostar, oljor,viner, vinkaraffer mm...köpte lokalproducerade tvålar (oliv och Rosmarin), aprikoser, natursalvor och karafferna där, en rolig butik att gå och titta i med alla starka dofter från kryddor mm.

Resten av dagen och kvällen har jag haft det lugnt och skönt på Pension Sofi, pratat med Rena och bara softat... känner att jag behöver ha en kväll och ta det lugnt nu.. varit rätt så intensivt ett tag nu.

Imorgon väntar nya äventyr...

Sunny(från balkongen på Pension Sofi)..
Svara med citat
Gammal 2014-10-15, 22:38
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Tack för dina härliga rapporter. Det får nog bli en tur till Naxos också inom kort (och Amorgos)!

Maria
Svara med citat
Gammal 2014-10-16, 06:20
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Sunny, tänk att ha en slappardag emellanåt. Alltså, inte ha något bestämt mål med dagen, bara ta den som den kommer.
Den affären är ett måste för mig varje gång vi är på Amorgos. Fast man inte har något man behöver köpa kommer man alltid ut därifrån med något. (Förresten dom har billiga soltorkade tomater där. En gång köpte en svensk 2 kilo pga priset och kvaliten).
Ta bussen (eller gå) åter till A Anna och A Prokopios. Hälsa på Fotis (och hälsa från oss, vi som köpte en tavla i våras). Vi har känt honom sen dottern var 3 år. Nu har hon ett barn på 3 år.
Gå gärna till Hotel A Prokopis och hälsa på Effie och Vaggelis och kolla om deras vackra och välskötta åsna, Birbolle, har en växande mage. Om det har lyckats denna gången.
Ha det gott, Sunny!
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2014-10-16, 08:43

Citat:
Ursprungligen postat av MariaJ Visa inlägg
Tack för dina härliga rapporter. Det får nog bli en tur till Naxos också inom kort (och Amorgos)!

Maria
Nej, missa INTE ett besök på Amorgos och Naxos, att kombinera dessa två öar känns som en perfekt mix, lugnet på Amorgos och sen lite mer fart och fläkt på Naxos...

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
[B][FONT=Comic Sans MS][SIZE=3][COLOR=#0000ff]Den affären är ett måste för mig varje gång vi är på Amorgos. Fast man inte har något man behöver köpa kommer man alltid ut därifrån med något.
Ta bussen (eller gå) åter till A Anna och A Prokopios. Hälsa på Fotis (och hälsa från oss, vi som köpte en tavla i våras). Vi har känt honom sen dottern var 3 år. Nu har hon ett barn på 3 år.
Gå gärna till Hotel A Prokopis och hälsa på Effie och Vaggelis och kolla om deras vackra och välskötta åsna, Birbolle, har en växande mage. Om det har lyckats denna gången.]Birgitta.
Ja, det är en intressant butik, verkligen!..

Får se om det blir en tur till Agia Anna och Prokopis idag, då ska jag absolut hälsa ifrån Er!

Sunny (direkt från frukostbordet, Naxos)..
Svara med citat
Gammal 2014-10-16, 08:54

Angående de färgglada VINKARAFFERNA tål de vanlig handdisk? Eller ska det bara sköljas ur med endast vatten?
Fick en kommentar angående dessa att de inte får diskas i maskin, då blir de fula och färgen försvinner! (nu har ju jag ingen diskmaskin,så detta kommer ju aldrig att ske)

Intressant att höra hur ni rengör dem?

Sunny
Svara med citat
Gammal 2014-10-16, 09:48
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Jag har alltid handdiskat min kanna och det har aldrig varit några problem MEN så fick maken för sig att stoppa den i diskmaskinen och ut kom något som inte liknade ursprunget direkt Han köpte en ny på nästa resa så han är förlåten
Visst är det kanongod mat på Boulamastis?! Sist vi var där så hade dom "moderniserat" inredningen lite men fortfarande så lagas det underbar mat. Personligen tycker jag det är den bästa tavernan i hela choran och resten av stan också för den delen.
Vad roligt att du tycker så bra om Naxos! Trodde iof inget annat. Naturen som är så vacker, alla stränder, choran med sitt virrvarr av gränder, den goda maten och framförallt alla dessa vänliga människor. Är det någonstans jag skulle kunna tänka mej att långtidshyra så är det på Naxos. Där finns det mesta tycker jag plus att det är lätt att ta sig till många andra öar därifrån. Mixen Amorgos-Naxos är så bra det kan bli tycker jag. Ha det fortsatt bra resten av tiden och tack för både hälsning och alla dina härliga rapporter
//maji
Svara med citat
Gammal 2014-10-16, 10:29
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Härligt att du fortfarande trivs så bra och har ett så fint väder. Alltid lika roligt att läsa dina rapporter som jag verkligen uppskattar. Själv har jag bara varit en gång på Naxos och hann inte se hela ön. Men det räckte med det besöket för att få den känslan att hit vill jag tillbaka.

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2014-10-16, 10:52
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Jag har haft mina i ett par år handdiskar dem. Har en i blått o en i rödorange älskar dem förövrigt inhandlat i Naxos ha det fortsatt bra
och rapportera flitigt
Svara med citat
Gammal 2014-10-16, 12:29
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Handdisk är ok.
Så himla roligt att läsa din dagsrapporter,återupplever egna resor,minns och njuter.
Ha det fortsatt bra i värmen,här uppe i Boden har vi haft minus 8,9 i natt och det är fortfarande minusgrader,brrrrrr
Monica
Svara med citat
Gammal 2014-10-16, 12:46

Tack, ALLA för era trevliga kommentarer , kul att ni gillar mina rapporter!..

Samt era råd angående rengöring av karafferna!..

Maji, ja ett långtidsboende på Naxos skulle suttit fint!..

Ska ta och höra med Rena vad de tar för ett par månader här!

Då skulle jag kunna åka över till Amorgos några dagar och vandra där och sen tillbaka till Naxos igen, bara en tanke som dök upp!!..

Sunny(direkt från en solig beach i
Agia Anna)..
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:33.