Visa ett inlägg
Gammal 2015-05-01, 10:03
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Men vad är det med detta land?

Tack alla för goa kommentarer...!

Visst är det härligt med bilder som kompletterar texten, men eftersom just vi inte har dator med oss på resor utan bara andrioder och kamera så är det endast på FB jag ev kan lägga ut bilder direkt från telefonen, annars blir det att göra fotoresebrev väl hemma igen. eller har jag missat nåt Janne? KAN man lägga ut bilder tagna via telefonen direkt på Kalimera utan att gå via photobucket? Jag är ju teknisk idiot och kan aldrig klura ut nåt själv...

Från Thessaloniki gör jag nog så att jag skriver ett mer "traditionellt" resebrev när jag kommer hem med både text och foto över de platser vi funnit extra spännande. Fast en och annan dagsrapport utan bild kan det kanske bli...
Maken är ju aldrig nedkopplad, han måste följa Kalmar FF:s resa utför i tabellen , läsa styrelseprotokoll och kolla så inte världen går under medan vi är borta Jag hinner alltså också skriva lite...

Jag och maken ser SÅ fram emot att vara 10 hela dagar i Thessaloniki. Vi älskar storstäder och nu har vi gott om tid att strosa och njuta. Många tips har vi fått och ett särskilt tack till Eva A för all info! Vi kommer ju ändå inte att hinna se mer än en bråkdel denna gång, vi ska ju även ha baddag och dagar att bara strosa utan mål. det blir nog fler resor dit! Pavlos på Malamatenia på Tinos berättade att han bott 10 år i den staden och Nikoleta med make åkte förr båt från Tinos direkt till Thessaloniki. Det fanns förr! Tänk om det funnits nu, så härligt att ta båt från Thessaloniki till Tinos istället för att som nu behöva flyga till Aten först...

Någon nämnde att man inte ska ha dåligt samvete för att man reser , utan man kan hjälpa till på plats också...Jag gör det genom att flera gånger då jag handlar ställer en kasse med basvaror i den vagn som finns i "min" affär. Jag handlar mina grönsaker på torget hos de som kommer från byarna och säljer sina varor...och små kvitton får man även där
Jag försöker också numer gynna många olika näringsidkare, även om det givetvis blir lite slagsida mot de tavernor där man blivit vän med innehavarna. Det senare blir ju ett sätt att hjälpa sina vänner genom att äta där. Jag försöker bjuda ut min värdfamilj så mycket de vill och hinner, innan högsäsongen brakar loss och de bara hinner köra fram och tillbaks till båtarna. Vi kan ju aldrig ses hemma hos oss i Sverige..
Jag ska denna gång inleda min Tinosvistelse med att bo några nätter på Altana Boutique hotel som Nikoletas dotter och son driver. Det är mycket dyrare än jag annars bor , även om jag får vänskapspris på dubbelrum, men det är ju också ett sätt att återgälda alla fikastunder jag fått där när jag gått förbi... Jag tror ändå att det är bra att vi alla som kan åker till Grekland, för som många sa som jag pratade med senast på Tinos "VAD GÖR VI OM INTE TURISTER KOMMER?"

Lissi