Visa ett inlägg
Gammal 2015-06-26, 18:37
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jag citerar Jurgen Habermas ur artikeln:

"EU-domstolens senaste utlåtande kastar ett skarpt ljus över det felaktiga i konstruktionen med valutagemenskap utan politisk union."

------------------------------------------------------------------

"Valutagemenskapen förblir instabil, så länge den inte kompletteras med en bank-, skatte- och näringslivsunion. Om vi inte ohöljt vill förklara demokratin som en ren dekoration, innebär det att valutagemenskapen byggs ut till en politisk union."

------------------------------------------------------------------

..... och jag utbrister Äntligen börjar etablerade tänkare och tyckare att uttala vad jag tycker är friska och självklara tankar i frågan, och det som jag sedan länge har hävdat. Inte minst i tidigare Kalimera-trådar. En valutaunion utan en motsvarande politisk union är fullständigt vansinne. Det har hittills varit lite av "Kejsarens nya kläder". Nu börjar alltfler se och erkänna att kejsaren faktiskt är naken.

Hur många nationer hade fått medborgarnas accept att gå med i valutaunionen om man samtidigt hade redovisat den obehagliga (?) sanningen att det också förr eller senare förutsätter en politisk union? Inte många tror jag.

Nu har vi det första exemplet på detta. Nu är frågan Grexit eller ej. Men på sikt kommer vi förr eller senare att nå till den punkt när den självklara huvudfrågan (som borde ställts när valutaunionen startades) om en politisk union måste ställas, och endera besvaras med JA, eller med ALL-EXIT.

Tills vi är där kan ju de som tvivlar roa sig med att testa genom att organisera en gemensam hushållskassa i sitt kvarter. Alla familjerna sätter in sina pengar på ett gemensamt konto och låter sen alla i kvarteret handla mot det kontot i den takt de har lust. Lycka Till!

Masse
Äntligen!! Bra analys och bra formulerat!!

/ Maggy