Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-06-26, 18:37
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jag citerar Jurgen Habermas ur artikeln:

"EU-domstolens senaste utlåtande kastar ett skarpt ljus över det felaktiga i konstruktionen med valutagemenskap utan politisk union."

------------------------------------------------------------------

"Valutagemenskapen förblir instabil, så länge den inte kompletteras med en bank-, skatte- och näringslivsunion. Om vi inte ohöljt vill förklara demokratin som en ren dekoration, innebär det att valutagemenskapen byggs ut till en politisk union."

------------------------------------------------------------------

..... och jag utbrister Äntligen börjar etablerade tänkare och tyckare att uttala vad jag tycker är friska och självklara tankar i frågan, och det som jag sedan länge har hävdat. Inte minst i tidigare Kalimera-trådar. En valutaunion utan en motsvarande politisk union är fullständigt vansinne. Det har hittills varit lite av "Kejsarens nya kläder". Nu börjar alltfler se och erkänna att kejsaren faktiskt är naken.

Hur många nationer hade fått medborgarnas accept att gå med i valutaunionen om man samtidigt hade redovisat den obehagliga (?) sanningen att det också förr eller senare förutsätter en politisk union? Inte många tror jag.

Nu har vi det första exemplet på detta. Nu är frågan Grexit eller ej. Men på sikt kommer vi förr eller senare att nå till den punkt när den självklara huvudfrågan (som borde ställts när valutaunionen startades) om en politisk union måste ställas, och endera besvaras med JA, eller med ALL-EXIT.

Tills vi är där kan ju de som tvivlar roa sig med att testa genom att organisera en gemensam hushållskassa i sitt kvarter. Alla familjerna sätter in sina pengar på ett gemensamt konto och låter sen alla i kvarteret handla mot det kontot i den takt de har lust. Lycka Till!

Masse
Äntligen!! Bra analys och bra formulerat!!

/ Maggy
Gammal 2015-06-27, 05:47
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Tsipras utlyser folkomröstning den 5 juli om att anta eller förkasta långivarnas förslag. Men för att göra det måste han få några dagars uppskov med den låneinbetalning som ska vara inne den 30 juni. Han säger också att Grekland ska "stanna i Europa" enligt denna artikel.
Han ser trött ut.
http://www.dn.se/ekonomi/grekland-fo...m-stodprogram/

Senast redigerad av Thira den 2015-06-27 klockan 05:59.
Gammal 2015-06-27, 06:05
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Tsipras utlyser folkomröstning den 5 juli om att anta eller förkasta långivarnas förslag. Men för att göra det måste han få några dagars uppskov med den låneinbetalning som ska vara inne den 30 juni. Han säger också att Grekland ska "stanna i Europa" enligt denna artikel.
Han ser trött ut.
http://www.dn.se/ekonomi/grekland-fo...m-stodprogram/
Goda nyheter!
Asbra att han vill gå till omröstning. Det kallas demokrati - inga teknokrater eller ekonomer ska fjärrstyra Grekland.
Gammal 2015-06-27, 06:15

Ja, jag gillar den demokratiska aspekten av det. Frågan är bara om långivarna går med på att de skjuter upp inbetalningen. Det beror kanhända på vad de antar resultatet blir.
Men man kan hoppas.
Nu till ett långpass på extrajobbet. Allt för att kunna åka till Grekland så ofta som möjligt. Vad gör man inte
Gammal 2015-06-27, 06:24
xenoss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Nu till ett långpass på extrajobbet. Allt för att kunna åka till Grekland så ofta som möjligt. Vad gör man inte
Nej, precis! Vad gör man inte. För en god sak!
Gammal 2015-06-27, 07:18
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Jag såg också att han börjar se sliten ut. Inte underligt...
Gammal 2015-06-27, 07:33
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Monica P, har du någon aning om hur folk där kommer att reagera på folkomröstningen?

/ Anne
Gammal 2015-06-27, 11:02
Mahava Mahava är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Förstår inte det där hur de ska folkomrösta den 5e, pengarna tar ju de facto slut på tisdag om de nu inte säger ja idag till ECB/EMU/IMF, men om de säger ja idag vad ska de då folkomrösta den 5e (eller likadant om de säger nej)? Eller är det bara jag som inte får i hop det riktigt?

Sen tror jag den där folkomröstningen är ju dels ett sätt att försöka dra ut på det, kan tänka mig man idag kommer försöka få anstånd o hänvisa till att man ska hålla val, samt så är den till för att Syriza egentligen inte politiskt kan ta ett beslut, efter som att Tsipiras (troligen)inte har hela partiet med sig och faller då omröstningen i parlamentet för att ledamöter i Syrisa röstar nej om den hålls där så utbryter ju istället en regeringskris ut även om förslaget nog skulle gå igenom med hjälp av opossitionen,

Nåväl blir spännande idag, Guardians live kommer följas, just nu om att det är köer till bankomater i aten o thessaloniki, samt att Ladbrokes tror grekerna kommer säja nej idag
Gammal 2015-06-27, 11:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Nåväl blir spännande idag, Guardians live kommer följas, just nu om att det är köer till bankomater i aten o thessaloniki
Jag såg det, och det är första gången som jag har sett att det rapporteras om köer till bankomaterna.

Jag kommer också följa Guardian noga idag.
Gammal 2015-06-27, 14:13
Monica Ps avatar

Jag har ingen aning om vad folk tycker! Min sakkunnig i fårfrågor, herden Petros, sa vid morgonkaffet att han inte kommer att rösta alls, kanske det avspeglar vad folk i allmänhet tycker...

Jag tror att Tsipras har vunnit mångas sympati, som inte gillat honom tidigare, eftersom han visar tecken på den tjurighet som är så grekisk, men om han vill ha folkomröstning för att slippa få mer skäll, eller om det är nån annan taktik vill jag låta vara osagt. Det bittra är ju att det inte är under hans regeringstid som alla millionerna har seglat in i solnedgången, men det är han som ska ordna upp det...

Den kommission som skulle granska tidigare transaktioner har nog mycket att göra. Somliga resultat har visats upp men på ett språk som inte jag begriper. Det är så komplicerade orsakssammanhang, ingenting för mig i alla fall.
Gammal 2015-06-27, 15:00
xenoss avatar

Det ska bli intressant att se framöver vilken särställning det otrogna Storbritannien kommer att få.
Gammal 2015-06-28, 08:42
Alalas avatar

[QUOTE=Monica P;366473]Jag har ingen aning om vad folk tycker! Min sakkunnig i fårfrågor, herden Petros, sa vid morgonkaffet att han inte kommer att rösta alls, kanske det avspeglar vad folk i allmänhet tycker...

/QUOTE]

Tänkte bara att det måste vara förvirrande att plötsligt få höra att det blir en folkomröstning

Men hoppas du har det bra där hos dig trots allt!

/ Anne
Gammal 2015-06-28, 09:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Alala - jag vet i alla fall en som förmodligen är glad idag. Hen har en business som gått bra även under krisen, hen röstade på Syriza och när vi pratade om det för några veckor sedan sa hen att hen vill ha tillbaka drachman "för då blir det billigare för er turister och ännu fler kommer hit. Grekland passar inte in i euron, skillnaderna är för stora." Så hen kommer nog glatt att rösta nej nästa söndag.
Gammal 2015-06-28, 09:23
Alalas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Alala - jag vet i alla fall en som förmodligen är glad idag. Hen har en business som gått bra även under krisen, hen röstade på Syriza och när vi pratade om det för några veckor sedan sa hen att hen vill ha tillbaka drachman "för då blir det billigare för er turister och ännu fler kommer hit. Grekland passar inte in i euron, skillnaderna är för stora." Så hen kommer nog glatt att rösta nej nästa söndag.
Ok, det beror ju på vilken synvinkel man har på saken. Och billigare för turisten lär det ju bli med drachman......

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Anne, för oss med utländska pensioner och små utgifter (inga barn att försörja, inga behov av att köpa annat än mat och moppebränsle o.s.v) är det ju knappast kris. OM det blir drachmer, och OM det blir svårt att få ut pengarna på grund av banktrassel får vi väl äta ur frysen i första hand och gå och fiska i andra...men alla andra då...från minimarket till stora affärer har ju köpt in varor med euro, eller är skyldiga.... bensin och så mycket annat kommer utifrån...det är konkurser i vardande på alla håll, och jag kan näppeligen tro att sånt reder ut sig snabbt. Å andra sidan borde vi verkligen inte handla så mycket från utlandet men Grekland har i åratal bländats av de fina utrikiska produkterna och , ja, jag orkar inte dra det där igen...
Så är det ju, vad som än händer måste livet gå vidare.

/ Anne
Gammal 2015-06-28, 09:34
Alalas avatar

Det känns ju faktiskt lite så ibland i denna tråd att om man ens lite riktar kritikens ord mot Grekland så är det samma sak som att man skulle säga att grekerna är dumma och lata. Varför?

Grekland har oerhört stora problem och hur grekerna själv vill att deras samhälle ska se ut i framtiden är upp till dem att bestämma. Vad än som nu kommer att ske är det just den saken som är avgörande. Och det har det varit hela tiden även under dessa ca 5 krisens år. Att enbart skylla på långivarna att de håller Grekland i ett strypgrepp är att se för ensidigt på saken. Greklands egna politiker, vem de än är, har ett stort ansvar i detta.

/ Anne
Gammal 2015-06-28, 09:05
Monica Ps avatar

Anne, för oss med utländska pensioner och små utgifter (inga barn att försörja, inga behov av att köpa annat än mat och moppebränsle o.s.v) är det ju knappast kris. OM det blir drachmer, och OM det blir svårt att få ut pengarna på grund av banktrassel får vi väl äta ur frysen i första hand och gå och fiska i andra...men alla andra då...från minimarket till stora affärer har ju köpt in varor med euro, eller är skyldiga.... bensin och så mycket annat kommer utifrån...det är konkurser i vardande på alla håll, och jag kan näppeligen tro att sånt reder ut sig snabbt. Å andra sidan borde vi verkligen inte handla så mycket från utlandet men Grekland har i åratal bländats av de fina utrikiska produkterna och , ja, jag orkar inte dra det där igen...
Gammal 2015-06-28, 09:14
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

"...det stör media med de långa köerna till ATM, bankomaterna, men inte till soppköken och soptunnorna..." (en röst från Grekland)
Gammal 2015-06-28, 09:43
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
"...det stör media med de långa köerna till ATM, bankomaterna, men inte till soppköken och soptunnorna..." (en röst från Grekland)
Medierna rapporterar om att grekerna tar ut pengar, vilket inte minst folk på detta forum är väldigt angelägna om att få veta mer om. Det är väl knappast samma sak som att "långa köer stör"

En av de mer hjärtskärande nyhetsbilderna jag sett de senaste veckorna i samband med artiklar om att grekerna tar ut sina pengar är den jag länkar till här. Så visst finns kopplingen till fattigdomen.

http://www.gettyimages.se/detail/nyh...foto/477683554
Gammal 2015-06-28, 11:06

"I dag har familjen inga inkomster. Arbetslöshetsersättningen i Grekland upphör efter ett år, det finns praktiskt taget inga socialbidrag och sjukpensionen som Giorgios går och väntar på har fastnat i ett byråkratiskt maskineri som är rena mardrömmen. Familjen lever på donationer och stöd från hjälporganisationer och kanske något ströjobb då och då."

http://www.svd.se/vi-har-slutat-hopp...-slutat-dromma
Gammal 2015-06-28, 11:12
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Eftersom folk måste resa till sin hemstad/ort för att rösta,så är det väl än, måste det vara många som inte har råd att åka iväg och rösta. Eva
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:56.