Ämne: Olivoljan
Visa ett inlägg
  #33  
Gammal 2024-03-26, 04:56
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 954
Standard Sv: Olivoljan

Citat:
Ursprungligen postat av Getpinglan Visa inlägg
🍋🍋🍋

Vet att det finns färdigblandade olivoljor med citron, och man borde kunna blanda sin egen olivolja med citron, gör du det Alala?

Getpinglan
🐐🛎️
Lustigt det där du skriver om färdigblandade oljor med citron. Nämligen såg jag på Facebook att Happy Olive hade fått en leverans av citronolivolja. Det var frågan om ett mindre parti, mera kunde de inte få. Till den oljan används oliver som har fått mogna lite längre än för "vanliga" Happy Olive. Så de hade dålig tillgång till såna oliver. men de räknade med att citronolivoljan skulle snabbt vara slutsåld. Och så gick det, för på fredagen såg att de hade oljan i nätbutiken, men nu finns den inte där längre. Så antagligen såldes allt på några dagar. Och de hade en liten video på tillagningen. De hällde helt enkelt in en låda citroner att pressas tillsammans med oliverna. Alltså här kan man tala om riktig citronolivolja.

Men citron brukar jag ofta ha i salladsdressingen i stället för vinäger. Absolut hör citron och olivolja ihop, tycker jag. Därför är kanske också just citronolivoljekaka så gott. Finns ju recept att hitta på nätet, gäller bara att komma ihåg att om de säger att använd en neutral olja så är det bara att strunta i det.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vi testade olivoljan med lite flingsalt och doppade med surdegsbröd, och det var en väsentlig skillnad mot andra olivoljor vi har smakat. Vi provade även den andra olivoljan vi har från Kreta, och den smakade nästan ingenting i jämförelse. Så stort tack för tipset!
Roligt att ni gillade oljan, men så brukar det ju gå. Janne, du träffade ju Anneli som är medlem här när du var på Peloponnesos? Har du haft någon kontakt med henne efer det? Hon är ju olivfarmare och säjer sin olja i Sverige. Så den oljan är också säkert jättefin. Det är väl den här:

https://www.evimeria.eu/

/ Anne
Svara med citat