Min bibel f n är "Greek island hopping" Thomas Cook.
Påminner väldigt mycket on Lonely Planet - ja rent av skulle man kunna misstänka att den är "plankad" på hela upplägget.
Men det som är så bra med Greek island är att till varje ö har de ortskartor, oftast Chora o hamnen, men även andra större orter kan finnas med.
Kart-nörd som jag är gillar jag dessa små kartor, och i
ärlighetens namn ska tilläggas att jag kopierat dessa i ett större format som jag gärna tar med mig på resan ...
Alla viktiga detaljer är utprickade, buss, taxi, medical center, bageri, supermarket ja, allt vad vi kan behöva veta var det ligger.
En annan informativ grej är att i slutet av boken finns
båttrafiken uppraddad till just den eller den ön. Även om man inte kan lita till hundra procent på denna info, så ger det i alla fall en del i planeringsstadiet.
Och som komplement finns ju Janne´s e-guider! Helt suveräna. + alla tips här på Kalimera.
Jag brukar ha ett litet häfte med mig som jag skriver i slutet vad man ska tänka på då man är just på den ön.
Kan vara en krog som rekommenderas, eller en lokal produkt man inte får missa.
För övrigt så läser jag varje kväll ur ovanstående guider ... jag kan dom snart utantill. I brist på annan litteratur funkar det urbra, och jag slipper bära med mig böcker.
Chris

97+