![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Man får ju ofta frågor om vad saker och ting kostar i Grekland och hur mycket pengar man behöver ha med sig...Jag har idag räknat ihop samtliga utgifter från dörr till dörr under 3 veckor. Notan slutar på 25 600 kr för 2 pers i 3 veckor
![]() ![]() Buss, flygbuss, tåg mm mellan hem och flygplatser i Sverige 1350 kr Flygbiljetter t o r Chania : 4.600 kr Mat, dryck mm på flyget 400 kr Boende 21 nätter 4.670 Taxi t o r Chania flygplats- Platanias 800 kr Solstolar i 19 dagar 845 kr Bussbiljetter på Kreta 180 kr Kläder 600 kr Mat o dryck från Supermarket/INKA/Lidl/ Marknad/ saluhall 1250 kr 3 frukostar ute 280 kr Fika, öl, vin,frappe, ouzo utöver lunch och middag 2450 kr 19 Luncher på strandtaverna m öl el vin inkl dricks 3000 kr 20 Middagar på restaurang m vin el öl inkl dricks 4700 kr Övrigt som jag inte har någon aning om var de tagit vägen ![]() Denna gång hyrde vi ingen bil och det drar ju ner kostnaden endel. Utflykt med buss är ju billigare. Sen blev vi bjudna på en heldagsutflykt med Kickie o Kostas... Underbar dag då Spilia, Preveli beach och Marathi hanns med ![]() Vi är lika nöjda som vanligt med denna semester ![]() Nu ska jag tvätta och packa om för om 12 dagar åker jag tillbaka med ett gäng kompisar ![]() ![]() ![]() Malin |
|
||||
|
||||
![]()
Oj, det var en bra sammanställning
![]() ![]() Men en tanke. Får du inte ersättning för försenad väska? Fem dygn är en lång tid. Har du en reseförsäkring? Deia ![]() Senast redigerad av Deia den 2013-07-14 klockan 16:49. |
|
||||
|
||||
![]()
Mycket prisvärt boende, billigt. bodde ni på samma ställe hela tiden?
|
|
|||
|
|||
![]()
Vi hade en väska som kom vilse på flyget förra året, tog fem dagar att förflytta den från Turkiet till Naxos. Begärde ersättning av flygbolag, försäkringsbolag x2. Fick närmare 3000 i ersättning. Dock inget för inköp på plats. Var tonårsdotterns väska, hon var inte jättenöjd. Lyckligtvis hade vi korspackat lite
![]() Bodster |
|
||||
|
||||
![]()
Intressant läsning Malin. När jag jämför med våra kalkyler känner jag lite övergripande följande skillnader:
- Transfer i Sverige: ungefär samma, lite billigare för oss ibland - Flygbiljetter: försöker klara oss på max 2000 pp, lyckas ibland, ingen stor skillnad - Boende: mycket bra priser ni har fått. Våra bästa hamnar oftast på c:a 300 per natt. Ibland 400 - Övrigta kostnader: mat, dryck, solsängar, bil- o moppehyra mm mm. Här är ni lite duktigare än oss på att hålla i pengarna. Vi är ju fenomelala på att äta o dricka gott i Grekland. Ofta både lunch o middag på taverna. Brukar snitta dessa kostnader på totalt c:a 800 per dygn för två personer. Ibland lite mera när vi har scooter hela tiden. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() Detta är våra dyraste biljetter i år men ska man åka just på midsommar så var det omöjligt att hitta enkel under 1500 kr... Vi äter och dricker verkligen gott också och snålar inte på något...eftersom vi är där så ofta så sa har vi lite "specialprice" på vår pool/strandtaverna...och minst en gång om dagen så är drycken väldigt billig... ![]() ![]() ![]() Malin |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men de 1000 kr jag fick av folksam fick jag insatt på kontot minuterna efter jag ringde...så det var bra ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Malin |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
1000 kr... är det inte lite med tanke på att det var fem dagars försening... Fick du tillbaka det du fick lägga ut för att handla in kläder etc...? K |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Malin |
|
||||
|
||||
![]()
Det är flygbolagets ansvar. Har du kontaktat dom? Tror inte dom kan strunta i EU bestämmelser (om det inte varit strejk eller något liknande
![]() Ser att det kanske är lite sent. 21 dagar efter att man fått bagaget ska man klaga.....och ni var ju borta i tre veckor. http://www.konsumentverket.se/Vara-o...gresan/Bagage/ Deia ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Fick en del (största) av vårt försäkringsbolag, har ett resplustillägg. Fick en liten del av flygbolaget, men dom var krångliga som tusan. Ansökan skulle skickas in skriftligen, med bilagor osv men eftersom jag har svart bälte i att krångla tillbaka följde jag deras högst kundfientliga process.
Fick även en liten del av erv iom att jag betalt resan med Visa-Gold. Den del blev dock liten pga att jag redan fått ersättning från mitt försäkringsbolag. Ersättningsnivån regleras utifrån antal dagar väskan har varit försenad. Dock ingen ersättning för utlägg på plats t ex ersättningskläder, tax för att hämta bagaet på flyget. På Milos fick en vilsen väska utkörd till hotellet, dock inte på Naxos. Alla parter krävde dock att man hade nummret till sin "lost item claim" (heter något i den stilen). Bodster |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() ![]() Så något bagagekvitto på det borttappade bagaget finns alltså inte att skicka in... // Malin |
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
Har du bokat all inklusive någon gång? det var ett antal år sedan jag var i Grekland så mycket har ändrats. Har du tips på något bra ställe, för 2 vuxna med 2 tonåringar 17,14 det är inga hålligång tjejer, fast sandstrand är viktigt och gärna pool. Hur bokar du dina resor? Hälsn Moa |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Vi bokar oftast flygstol och boende för sig...ibland charter. Norwegian och Ryan air har billiga biljetter om man är ute i god tid...helst när de släpps i okt-nov året innan. I år såg vi att det gick få mycket bättre priser även på hotellen om man var tidigt ute ![]() Chaniakusten tycker jag passar tonårsfamiljer... Särskilt Platanias om tjejerna vill ha lite shoppingmöjligheter på kvällarna. Närhet in till Chania är ett plus. På vissa ställen i Platanias är stranden stenig och på vissa är det finare sandstrand...bättre strand har man i Agia Marina. Det är gångavstånd mellan dessa orter så det spelar egentligen ingen roll var man bor. Vi bokar ibland hotell utan pool då man alltid får utnyttja poolen där vi hyr solsängar på stranden ![]() Ett prisvärt charterhotell är Despina med Fritidsresor... Nyrenoverat och lagom stort på stranden och nära till bra restauranger mm ![]() // Malin |
|
|||
|
|||
![]()
Ok tack för hjälpen!
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hm kollade på Despina och det såg ju jättefint ut men var tyvärr inte ledigt när vi skulle åka, men så är det ju när man är sent ute förstås!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
När ska ni åka?
|
|
|||
|
|||