Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-01-13, 13:47
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Dessa TV-apparater.

På de allra flesta studios / hotellrum / pensionat finnes oftast en TV. Vem, frågar vi oss, tittar på TV vid besök i övärlden? Oftast är det ett begränsat utbud bestående av grekiska reklamkanaler samt även Cnn , Al Jazira etc.

Vi brukar aldrig TV vid våra resor i övärlden. Gör någon annan det?

Arne
Svara med citat
Gammal 2016-01-13, 14:19
Malina Malina är inte uppkopplad

Standard Sv: Dessa TV-apparater.

Det har hänt ibland,att vi delvis tittar på någon gammal svartvit grekisk film.Det är roligt att se interiörer,kläder,musik och miljöer från 40-6gy0-talet.
Svara med citat
Gammal 2016-01-13, 14:34
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Ja, det har jag gjort vid flera tillfällen. Dom ggr det varit fotbolls-VM och man befunnit sig i Grekland. En gg satt jag och såg skidskytte i Grekland och det kändes en smula bisarrt
Svara med citat
Gammal 2016-01-13, 14:51
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
[B]
Arne
Vi ser litt på TV, på greske kanaler, om kvelden når vi reiser i LAVsesong/ da det ikke er utetemperatur!
Selv om det er MYE reklame, dukker det opp OK ting i blant.
Det beste er når det dukker opp musikkprogram og konserter med artister vi liker
Svara med citat
Gammal 2016-01-13, 15:01
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Tittar sällan, ibland kan det vara bra grekisk musik, då har jag på Tv:n och bara lyssnar!
Svara med citat
Gammal 2016-01-13, 15:43
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Kan inte påminna mig att vi någonsin har använt en TV vid våra Greklandsresor.

Däremot händer det då och då när vi är i Spanien. Dock mera sällan för att titta på direktsända program. Däremot använder vi då oftare TV-n för att medelst datorn som vi med medhavd HDMI-kabel ansluter till TV-n titta på diverse streamade sändningar av handbolls- och fotbollsmatcher som vi ibland inte vill missa. Enstaka streamade nyhetssändningar förekommer då också.

Masse
Svara med citat
Gammal 2016-01-13, 16:55
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, det har jag gjort vid flera tillfällen. Dom ggr det varit fotbolls-VM och man befunnit sig i Grekland. En gg satt jag och såg skidskytte i Grekland och det kändes en smula bisarrt
Skidskytte!?!??? Fasansfullt! I Grekland är ju enda gången man SLIPPER all sport... Dessutom fungerar de sällan när vi provat att sätta på dem. Fast EN gång har jag faktiskt sett på tv i Grekland. Till och med på sport... Det var den gången Zlatan brände en straff i någon viktig slutspelsmatch eller vad det kallas... Resten av familjen (manlig + bollintresserad) sov...

MVH zakka
Svara med citat
Gammal 2016-01-13, 17:16
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Eftersom jag bor här erkänner jag mig skyldig till en del tittande...inga serier dock, som mina grannar aldrig missar. Turkiska kärleksdramer i pseudohistorisk miljö är liksom inte min grej. Nyheter och väder, lite frågesport. FY vad jag är tråkig. Men oftast blir det Discovery och såna kanaler hos oss.

Den stora fördelen för mig är att jag lärt mig så mycket grekiska genom TV. I vanliga fall pratar man ju inte i sitt hem så inträngande om politik eller religion eller vetenskap, men om man äntligen lyckas följa med de kulsprutesnabba TV-reportagen upptäcker man massor av språkfinesser och detaljer som man undrat över.

Lokal-TV Agaion TV vill jag gärna kolla eftersom man får veta så mycket om vad sig på orten tilldrager.
Svara med citat
Gammal 2016-01-13, 17:34
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Vi brukar använda TVn som radio ibland på kvällarna. Grekiska hits som blandas med annan musik är lite mysigt när man sitter på uteplatsen med ett glas vin.
Svara med citat
Gammal 2016-01-13, 18:37
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jag tittar ibland på eftermiddagen när det är siestatid Brukar vara någon underhållningsprogram vid den tiden :-) Samt på nyheter och väder tittar jag på också. Kul och se hur mycket, eller lite man förstår och man kan ju alltid lära sig något nytt ord

Riitta
Svara med citat
Gammal 2016-01-13, 19:41
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Tittar sällan på TV, men på ensamresorna off-season är det trevligt att bläddra lite i tablåerna. Nikoleta Room på Tinos där jag ju ofta bor off-seson har lite större plattskärmar numer och ett jättestort utbud av kanaler. De flesta inget att se...prat,prat,prat men en språklektion blir det ju. Bästa kanalerna är de rena radiokanaler som finns med ofta väldigt bra musik...bara att lyssna och njuta. Men är Claes med behövs ingen TV

Lissi
Svara med citat
Gammal 2016-01-13, 19:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Greker gör det. Har bott på ett antal designade hotell där teven sett väldigt malplacerad ut, och förklaringen av ägarna har alltid varit: ingen teve, färre grekiska gäster.
Svara med citat
Gammal 2016-01-13, 20:34
nickelena nickelena är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Herrn i vår familj testar alltid tv:n när vi är utomlands. Mest för att kolla vädret påstår han. För ett antal år sedan var det alltid lättklädda damer som stod för rapporteringen av vädret. Wow liksom

Lena
Svara med citat
Gammal 2016-01-13, 21:35
Kajjas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av nickelena Visa inlägg
Herrn i vår familj testar alltid tv:n när vi är utomlands. Mest för att kolla vädret påstår han. För ett antal år sedan var det alltid lättklädda damer som stod för rapporteringen av vädret. Wow liksom

Lena
!!!
Svara med citat
Gammal 2016-01-13, 21:45
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av nickelena Visa inlägg
För ett antal år sedan var det alltid lättklädda damer som stod för rapporteringen av vädret. Wow liksom

Lena
Har för mig att jag då såg något reportage i svensk TV där man i upprörda toner rapporterade om detta rysansvärda fenomen.

Masse
Svara med citat
Gammal 2016-01-14, 00:24
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Nej, den får förbli avstängd.
//
KR
Svara med citat
Gammal 2016-01-14, 09:04
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Kul och se hur mycket, eller lite man förstår och man kan ju alltid lära sig något nytt ord

Riitta
Det samme synes jeg, Riitta
Svara med citat
Gammal 2016-01-14, 17:40
nickelena nickelena är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Ja du Masse, damerna var måttligt intresserade av att rapportera vädret. Dom försökte nog mest göra det hela lite intressant. Det blev protester nånstans, så nu är det inte längre såna väderflickor på grekisk tv...
Men fortfarande måste alltid tv:n kollas.
Senast vi var på resa kunde vi ju följa kaoset på Skopelos, både på tv och på plats (utan att förstå vad som sas). Himla sorgligt för alla som blev drabbade.

Lena
Svara med citat
Gammal 2016-01-15, 07:01
Kajjas avatar

Jag tror att smartphones och surfplattor har ersatt TV-tittandet inte bara i utlandet utan hemma åxå. Många ungdomar tittar inte alls på TV utan laddar ner musik, filmer mm i plattan.
Vi gamlingar.....har ju inte varit sena att ta efter. Det ser man ju redan på flyget. Många böjda nackar syns även runt pooler, på stranden, balkonger och uteserveringar.
Vi vill ha information och nyheter även på semestern, kanske dock i mindre skala.
Tänk förr när man gick runt i byn och letade fotostatkopior på Expressen, minst 2 dagar gammal, som vägde runt halvkilot (gick under benämningen Runstenen) och kostade 40 spänn
När den sedan, nästan sönderläst, överlämnades till semestergrannarna, blev dom lika glada som om Postkodmiljonären knackat på dörren!

Stängde vi av mobiler och plattor HELT helt på semestern så tror jag att ON-knappen på TV:n skulle aktiveras mer. Har man tur så finns det BBC News eller nåt liknande så behovet av vädeleksrapport och sportresultat stillas
Tiderna förändras snabbt numera!
Svara med citat
Gammal 2016-01-15, 07:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Tänk förr när man gick runt i byn och letade fotostatkopior på Expressen, minst 2 dagar gammal, som vägde runt halvkilot (gick under benämningen Runstenen) och kostade 40 spänn
När den sedan, nästan sönderläst, överlämnades till semestergrannarna, blev dom lika glada som om Postkodmiljonären knackat på dörren!
Jag var överlycklig om jag hittade en svensk tidning förr om åren. Helst skulle det var DN. Sen läste jag tidningen från "pärm till pärm". Det var tider det.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:44.