![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag har kanske satt på mig "Rosa glasögon", eller så är jag kanske naiv.
![]() Nu har jag i alla fall bokat sommarens Greklandssemester. En månad som vanligt i den Grekiska ö-värden (dit med Air Berlin,oj, oj, oj,) ![]() Första semestern i Grekland var jag på Kreta 1979 (då var jag 19 år). Jag började att båtluffa sommaren 1981. De senast tio åren har jag och min man spenderat semestern i den Grekiska ö-världen. Jag är naturligtvis medveten om situationen i Grekland och försöker hänga med så gott det går. Jag har förstås också oroat mig över hur det blir till sommaren och vad det kan få för konsekvenser för mig. ![]() Det blir säkert mer jobbigt på alla sätt och vis, för mina Grekiska vänner i Grekland framöver. Vems fel och syndabockar, är tankar som jag inte upplever särskilt konstruktiva. Jag tycker däremot att det är helt OK att ha olika åsikter. När jag följt Kalimeras forum har jag oroats över alla som avvaktar, eller väljer annat resmål. Jag respekterar allas val. Hur kan man gå vidare? När jag undrade om vi skulle våga resa till Grekland i sommar, har jag funderat kring; Vad är det värsta som kan hända mig? - att flygbolaget går i konkurs? (jag har blivit drabbad tidigare, men fått ersättning via banken) - att restauranger och pensionat har lagt ner på grund av krisen? - att priser på det mesta har gått upp? - att färjetrafiken är mer begränsad? - strejker? (har blivit drabbad förr, men eftersom vi vanligtvis har lång semester, har det bara stört mig lite) Vad finns på plus sidan? - Mina Grekiska vänner! - Alla fantastiska och olika öar! - De härliga stränderna! - Att vara turist, men ändå få dela en del av vardagslivet! - Maten m.m. Jag tror inte att det hjälper Grekland om vi låter bli att åka dit. ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vi har också redan bokat, det går liksom inte att låta bli.
En tre veckors båtluff med mannen. Nu håller jag på att få till en vecka med min yngste son och en av hans vänner. Visst är vi medvetna om att det kan bli annorlunda med priser, färjetrafiken och ev. strejker. Då får vi anpassa oss efter det. Tror ändå inte att det blir helt upp och ner ändå. Fyra veckor i Grekland kan bara inte bli så fel att det inte är värt det. Det får bli vårt lilla bidrag till den Grekiska krisen. // KR |
|
||||
|
||||
![]()
Bra resonerat, Inkfish!
Vi är helt av samma uppfattning. Grekland och dess människor är i vårt hjärta, som vi aldrig sviker. Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]()
Well said, som man sier på utenlandsk, Birgitta! Det skal mer til enn en mulig økonomisk kollaps i Europa for at vi skal holde oss borte fra Hellas et år!!
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Håller med alla ovanstående. Har visserligen inte bokat någon resa, men det brukar jag inte göra förrän framåt april eller så. Men just nu har jag inga tankar på att låta bli att åka till Grekland, tvärtom funderar jag på att stanna längre än jag brukar!
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag tror det är ett fåtal av alla som brukar åka till Grekland som INTE kommer att åka dit nästa år när det kommer till kritan. Vi är alldeles för beroende av vår "Greklandsdos" och vi har en ständig längtan dit trots att situationen där är allt annat än stabil.
Jag säger återigen att det enda jag känner att jag kan göra för Grekland och de man lärt känna där är att fortsätta åka dit och jag hoppas att ev strejker inte sätter stopp för det. För vår del har vi julveckan bokad, samt 20 dagar i sommar. Däremellan en vårvecka i Paris. Så kommer jag förhoppningsvis även att kunna ha min egenvecka på Tinos i september eller oktober som traditionen bjuder. Det är väl det jag kan göra för Greklands ekonomi just nu ![]() Lissi - med glasögon ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Även om vi alltid längtar till Grekland, mer eller mindre, så kommer vi inte att fortsätta att resa för varje pris, så är det! Det känns SKÖNT att se tiden an och kunna välja att bestämma sig när det känns bra att ta det beslutet. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
/Netwolf i valet och kvalet |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag ser inte det här som en fråga om solidaritet - att man åker till Grekland för grekernas skull och att man inte ska "svika en vän i nöden". I så fall skulle jag grymt lura mig själv. Jag får nog erkänna att jag åker till Grekland helt för min egen egoistiska skull. Precis som vanligt ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nej, jag har inga enfärgade rosa glasögon - mina är flerfärgade.
![]() Och det här eviga mässandet om att man är en "svikare" om man inte åker till Grekland så fort man har möjlighet. ![]() Citat:
/kimmen Senast redigerad av kimmen den 2011-11-02 klockan 23:00. Anledning: Tillägg... |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Vi här på Kalimera är nog vuxna nog att själv välja resmål och det enda jag inte vill ha på min semester är hot om våldsamma demonstrationer, kriminalitet eller generalstrejk över flera dagar...Det vill jag inte i något land jag reser till. Trevlig semster alla oavsett vart ni åker! ![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Jag upplever inte, att det i denna tråd är ett evigt mässande om "svikare". När jag startade denna, var det för att dela med mig av mina tankar och funderingar kring mitt beslut att trots oron, ändå åka till Grekland på min semester. Jag tar gärna del av er andras synpunkter om hur Ni tänker kring att resa. Det betyder inte att alla måste tänka på samma sätt. Då vore ett forum onödigt. Det finns inte ett rätt sätt att resa på, det finns många! ![]() Jag instämmer helt med Dig om att åka främst för sin egen skull. Jag har även jag andra resmål på gång än till Grekland, t.ex Wien, Reggio Emilia i Italien, Baskien och Södra Sydamerika. /Lena ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Alla få väl ha vilken färg man vill på galsögonen.
![]() Jag tror det var Hellen som inbjudit dottern till en av sina grekiska vänner att komma och bo hos dom för att studera. Det tycker jag var ett väldigt fint initiativ. Själv har jag inga grekiska vänner eller bekanta som behöver min hjäp än de är hyfsat välbeställda trots allt så om jag reser till Grekland gör jag det av helt egoistiska skäl och inte som någon form av välgörenhet. Skänker pengar gör jag till organisationer som Läkare utan gränser och Amnesty. Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Jag är övertygad om att alla kan tänka själva och fatta egna beslut om vilka resmål man vill till och varför? Själv tänker jag väldigt egoistiskt när det gäller min semester. Jag tror inte att någon behöver en "klapp på huvudet", allra minst Grekerna ![]() Att jag har oroats över andras beslut handlar inte om att jag tycker att de har gjort fel val, utan att jag själv har oroats om jag ska besluta mig för att åka till Grekland i sommar eller inte. ![]() Nu har jag i alla fall bestämt mig för att åka och jag hoppas att det blir en härlig semester som turist i Grekland och att det inte blir såmycket av strejker och annat tråkigt. ![]() /Lena |
|
||||
|
||||
![]()
Nja... jag tycker det förekommer titt som tätt att folk skriver hur "viktigt det är att åka till Grekland och spendera pengar där för att hjälpa grekerna ekonomiskt så gott man kan".
Citat:
Detta är min uppfattning... /kimmen |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men även jag är egoist och därför åker jag tillbaka till Grekland. Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag älskar också Grekland. Men jag älskar också många andra platser som jag egoistiskt reser till för att se och uppleva. Vad jag försöker säga är att jag planerar inte att åka till Grekland bara för att de nu behöver mina pengar. Det gör andra också... Sedan ryker fyra av mina fem semesterveckor mitt i sommaren, varav minst en vecka till att besöka släkt och vänner i Sverige. /kimmen |
|
||||
|
||||
![]()
Så resonerar vi ockå. Vi sparar ett år för att kunna åka på semester och se ett annat land. Att ta hänsyn att hjälpa det landet ekonomiskt genom att åka just dit på semestern, finns inte ens med på listan - och vi har en lång lista. Tre av de fyra årens senaste semestrar har vi åkt till USA, ett land som också behöver pengar. Men inte tänkte vi på det. Att sedan turistintäkter hjälper landet att få det bättre, är en annan sak.
|
![]() |
|
|