Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-02, 18:36
Lamayas avatar
Lamaya Lamaya är uppkopplad nu

Reg.datum: maj 2009
Standard Rosa glasögon?

Jag har kanske satt på mig "Rosa glasögon", eller så är jag kanske naiv.

Nu har jag i alla fall bokat sommarens Greklandssemester. En månad som vanligt i den Grekiska ö-värden (dit med Air Berlin,oj, oj, oj,)

Första semestern i Grekland var jag på Kreta 1979 (då var jag 19 år). Jag började att båtluffa sommaren 1981. De senast tio åren har jag och min man spenderat semestern i den Grekiska ö-världen.

Jag är naturligtvis medveten om situationen i Grekland och försöker hänga med så gott det går. Jag har förstås också oroat mig över hur det blir till sommaren och vad det kan få för konsekvenser för mig.

Det blir säkert mer jobbigt på alla sätt och vis, för mina Grekiska vänner i Grekland framöver.

Vems fel och syndabockar, är tankar som jag inte upplever särskilt konstruktiva. Jag tycker däremot att det är helt OK att ha olika åsikter. När jag följt Kalimeras forum har jag oroats över alla som avvaktar, eller väljer annat resmål. Jag respekterar allas val.

Hur kan man gå vidare?

När jag undrade om vi skulle våga resa till Grekland i sommar, har jag funderat kring;

Vad är det värsta som kan hända mig?
- att flygbolaget går i konkurs? (jag har blivit drabbad tidigare, men fått ersättning via banken)
- att restauranger och pensionat har lagt ner på grund av krisen?
- att priser på det mesta har gått upp?
- att färjetrafiken är mer begränsad?
- strejker? (har blivit drabbad förr, men eftersom vi vanligtvis har lång semester, har det bara stört mig lite)

Vad finns på plus sidan?
- Mina Grekiska vänner!
- Alla fantastiska och olika öar!
- De härliga stränderna!
- Att vara turist, men ändå få dela en del av vardagslivet!
- Maten
m.m.
Jag tror inte att det hjälper Grekland om vi låter bli att åka dit.

Lena
Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 18:40
mrwalker mrwalker är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2006
Standard Sv: Rosa glasögon?

Citat:
Ursprungligen postat av Lamaya Visa inlägg
Jag tror inte att det hjälper Grekland om vi låter bli att åka dit.
Nei, DET gjør det ihvertfall ikke. Hellas er vel like avhengig av turismen som Norge er av oljen? Skulle ønske jeg var like modig som deg, men jeg tør ikke gamble mer med de "dyrebare" ferieukene jeg har...
Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 19:13
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Jag har köpt biljetter till en Greklandsresa - tidigare än vanligt - och kommer att boka en till lite längre fram.

Som om krisen inte fanns, alltså.

Men naturligtvis gör den det och får den konsekvenser nästa år så får jag hantera dem då.

Jag skulle inte gilla om en strejk gjorde att jag inte kom iväg - däremot är jag inte lika sårbar på hemresan, då kan jag stanna ett par dagar utan förödande konsekvenser.

Dyrare att åka båt, bo och äta kan det också bli - men inte oöverkomligt, för min del. Jag är så galen i Grekland att jag inte särskilt priskänslig.

Det som däremot skulle vara riktigt trist vore om jag kom till ett Grekland som var sönderslitet av nedskärningar, protester, arbetslöshet, kriminalitet som kan öka i krisens spår. DET önskar jag inte - inte för min egen del och verkligen inte för grekernas. Jag vill inte se Grekland falla samman, oavsett om jag själv är där eller inte.
Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 19:19
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Vi har också redan bokat, det går liksom inte att låta bli.
En tre veckors båtluff med mannen.
Nu håller jag på att få till en vecka med min yngste son och en av hans vänner.

Visst är vi medvetna om att det kan bli annorlunda med priser, färjetrafiken och ev. strejker. Då får vi anpassa oss efter det. Tror ändå inte att det blir helt upp och ner ändå.

Fyra veckor i Grekland kan bara inte bli så fel att det inte är värt det.

Det får bli vårt lilla bidrag till den Grekiska krisen.
//
KR
Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 19:31
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Bra resonerat, Inkfish!

Vi är helt av samma uppfattning. Grekland och dess människor är i vårt hjärta, som vi aldrig sviker.

Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 20:06
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Well said, som man sier på utenlandsk, Birgitta! Det skal mer til enn en mulig økonomisk kollaps i Europa for at vi skal holde oss borte fra Hellas et år!!
Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 20:07
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Håller med alla ovanstående. Har visserligen inte bokat någon resa, men det brukar jag inte göra förrän framåt april eller så. Men just nu har jag inga tankar på att låta bli att åka till Grekland, tvärtom funderar jag på att stanna längre än jag brukar!
Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 21:08
Hasse Hasse är inte uppkopplad

TA AV GLASÖGONEN

Varför försöka se situationen på något annat sätt än hur den uppträder inför oss??? Vad är det som förhindrar fler att visa hur obekymrade flera andra redan har visat sig vara?

Försök se det hela med klarsynthet!

Varför i hela friden ska något uppstå som skulle kunna beskrivas som en "vattendelare" här???

1. Vi som struntar i vad som händer, vi bokar ändå inför 2012

2. Finns ännu ingen "gruppering" som samlas kring en egen tråd - VI tänker
minnsan INTE boka något. Men signaler har setts, någon eller några
säger sig "ha ledsnat"

3. Finns det fler varianter - "vi som tar ställning när fler faktorer klarnar"?

4. ?

Vad hände med uttalandet: "Grekland behöver våra spenderade pengar mer än någonsin nu"? Det kommer att finnas härliga platser att åka till under 2012 där det kommer att vara möjligt att få ut det man vill ha ut av sin vistelse. Både flygbolag kommer att trafikera Grekland 2012 och charterarrangörer kommer inte att ställa in sina program.

Drömmar, planering (det berömda halva nöjet), längtan, möten, njutning, avkoppling mm. mm. mm. mm. mm. mm. kommer inte att upphöra.

Hasse
Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 21:14
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Jag tror det är ett fåtal av alla som brukar åka till Grekland som INTE kommer att åka dit nästa år när det kommer till kritan. Vi är alldeles för beroende av vår "Greklandsdos" och vi har en ständig längtan dit trots att situationen där är allt annat än stabil.

Jag säger återigen att det enda jag känner att jag kan göra för Grekland och de man lärt känna där är att fortsätta åka dit och jag hoppas att ev strejker inte sätter stopp för det.
För vår del har vi julveckan bokad, samt 20 dagar i sommar. Däremellan en vårvecka i Paris.
Så kommer jag förhoppningsvis även att kunna ha min egenvecka på Tinos i september eller oktober som traditionen bjuder.
Det är väl det jag kan göra för Greklands ekonomi just nu

Lissi - med glasögon
Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 21:15
Lamayas avatar

Citat:
TA AV GLASÖGONEN
Det har jag ju redan gjort!!!

Lena

De rosa alltså!
Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 21:28
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag tror det är ett fåtal av alla som brukar åka till Grekland som INTE kommer att åka dit nästa år när det kommer till kritan. Vi är alldeles för beroende av vår "Greklandsdos" och vi har en ständig längtan dit trots att situationen där är allt annat än stabil.
Vi har gett upp Aten för några år sedan, inte nödvändigtvis för alltid, men vi tappade lusten när det blev för mycket oroligheter där!
Även om vi alltid längtar till Grekland, mer eller mindre, så kommer vi inte att fortsätta att resa för varje pris, så är det!
Det känns SKÖNT att se tiden an och kunna välja att bestämma sig när det känns bra att ta det beslutet.
Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 21:57
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av mrwalker Visa inlägg
men jeg tør ikke gamble mer med de "dyrebare" ferieukene jeg har...
Inte jag heller!

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Grekland och dess människor är i vårt hjärta, som vi aldrig sviker
Jag har inte bokat och avvaktar och kollar på andra resmål. Jag ser mig inte som någon som sviker.

Citat:
Vi är alldeles för beroende av vår "Greklandsdos" och vi har en ständig längtan dit trots att situationen där är allt annat än stabil.
Nä, det var just det. Ett år UTAN Grekland! Klarar man det?

/Netwolf i valet och kvalet
Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 22:05
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg

Jag har inte bokat och avvaktar och kollar på andra resmål. Jag ser mig inte som någon som sviker.
Det ska du verkligen inte göra heller!

Jag ser inte det här som en fråga om solidaritet - att man åker till Grekland för grekernas skull och att man inte ska "svika en vän i nöden". I så fall skulle jag grymt lura mig själv.

Jag får nog erkänna att jag åker till Grekland helt för min egen egoistiska skull. Precis som vanligt
Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 22:58
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Nej, jag har inga enfärgade rosa glasögon - mina är flerfärgade. Det finns så mååånga platser jag vill hinna se och uppleva, så det var flera år sedan jag slutade att åka till Grekland varje år - jag har bara fem semesterveckor.

Och det här eviga mässandet om att man är en "svikare" om man inte åker till Grekland så fort man har möjlighet. Jag älskar Spanien också och åker dit då och då. Är jag då inte en "svikare" de år jag åker till Grekland? Är jag en "dubbelsvikare" när jag åker till Skottland? Eller till Indien... Eller till Mexiko... Eller stannar hemma i Sverige...

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag ser inte det här som en fråga om solidaritet - att man åker till Grekland för grekernas skull och att man inte ska "svika en vän i nöden".
Precis. Jag åker inte på semester för andras skull utan för min egen.

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2011-11-02 klockan 23:00. Anledning: Tillägg...
Svara med citat
Gammal 2011-11-03, 06:08

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Det finns så mååånga platser jag vill hinna se och uppleva, så det var flera år sedan jag slutade att åka till Grekland varje år - jag har bara fem semesterveckor.

Jag älskar Spanien också och åker dit då och då. Är jag då inte en "svikare" de år jag åker till Grekland? Är jag en "dubbelsvikare" när jag åker till Skottland? Eller till Indien... Eller till Mexiko... Eller stannar hemma i Sverige...

/kimmen
Det är nog ingen som åker till Grekland för nån annans skull?? Jag åker för min egen...och åker även till andra länder..2011 blev det även Spanien och Portugal...alla mina 32 dagars semester läggs på resor...
Vi här på Kalimera är nog vuxna nog att själv välja resmål och det enda jag inte vill ha på min semester är hot om våldsamma demonstrationer, kriminalitet eller generalstrejk över flera dagar...Det vill jag inte i något land jag reser till.
Trevlig semster alla oavsett vart ni åker!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-11-03, 06:15
Lamayas avatar

Citat:
Nej, jag har inga enfärgade rosa glasögon - mina är flerfärgade. Det finns så mååånga platser jag vill hinna se och uppleva, så det var flera år sedan jag slutade att åka till Grekland varje år - jag har bara fem semesterveckor.

Och det här eviga mässandet om att man är en "svikare" om man inte åker till Grekland så fort man har möjlighet. Jag älskar Spanien också och åker dit då och då. Är jag då inte en "svikare" de år jag åker till Grekland? Är jag en "dubbelsvikare" när jag åker till Skottland? Eller till Indien... Eller till Mexiko... Eller stannar hemma i Sverige...

/kimmen
Nu förstår jag inte riktigt?
Jag upplever inte, att det i denna tråd är ett evigt mässande om "svikare".

När jag startade denna, var det för att dela med mig av mina tankar och funderingar kring mitt beslut att trots oron, ändå åka till Grekland på min semester.

Jag tar gärna del av er andras synpunkter om hur Ni tänker kring att resa.
Det betyder inte att alla måste tänka på samma sätt. Då vore ett forum onödigt.

Det finns inte ett rätt sätt att resa på, det finns många!

Jag instämmer helt med Dig om att åka främst för sin egen skull. Jag har även jag andra resmål på gång än till Grekland, t.ex Wien, Reggio Emilia i Italien, Baskien och Södra Sydamerika.

/Lena
Svara med citat
Gammal 2011-11-03, 08:23
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Alla få väl ha vilken färg man vill på galsögonen.

Jag tror det var Hellen som inbjudit dottern till en av sina grekiska vänner att komma och bo hos dom för att studera. Det tycker jag var ett väldigt fint initiativ.

Själv har jag inga grekiska vänner eller bekanta som behöver min hjäp än de är hyfsat välbeställda trots allt så om jag reser till Grekland gör jag det av helt egoistiska skäl och inte som någon form av välgörenhet.

Skänker pengar gör jag till organisationer som Läkare utan gränser och Amnesty.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-11-03, 12:29
Lamayas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Alla få väl ha vilken färg man vill på galsögonen.

Jag tror det var Hellen som inbjudit dottern till en av sina grekiska vänner att komma och bo hos dom för att studera. Det tycker jag var ett väldigt fint initiativ.

Själv har jag inga grekiska vänner eller bekanta som behöver min hjäp än de är hyfsat välbeställda trots allt så om jag reser till Grekland gör jag det av helt egoistiska skäl och inte som någon form av välgörenhet.

Skänker pengar gör jag till organisationer som Läkare utan gränser och Amnesty.

Eva
Jag har inte uppfattat att det är någon här som reser till Grekland som någon form av välgörenhet. Tänk vad spännande att vi tolkar så olika.

Jag är övertygad om att alla kan tänka själva och fatta egna beslut om vilka resmål man vill till och varför?

Själv tänker jag väldigt egoistiskt när det gäller min semester. Jag tror inte att någon behöver en "klapp på huvudet", allra minst Grekerna .

Att jag har oroats över andras beslut handlar inte om att jag tycker att de har gjort fel val, utan att jag själv har oroats om jag ska besluta mig för att åka till Grekland i sommar eller inte.

Nu har jag i alla fall bestämt mig för att åka och jag hoppas att det blir en härlig semester som turist i Grekland och att det inte blir såmycket av strejker och annat tråkigt.

/Lena
Svara med citat
Gammal 2011-11-03, 16:54
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Det är nog ingen som åker till Grekland för nån annans skull??
Nja... jag tycker det förekommer titt som tätt att folk skriver hur "viktigt det är att åka till Grekland och spendera pengar där för att hjälpa grekerna ekonomiskt så gott man kan".

Citat:
Ursprungligen postat av Lamaya Visa inlägg
Jag upplever inte, att det i denna tråd är ett evigt mässande om "svikare".
Nej, inte så mycket just i denna tråd (ännu). Det hänger ihop lite med svaret ovan. Det är mer än en gång man läser saker som "jag åker minsann till Grekland XX gånger i år, man vill ju inte svika grekerna".

Detta är min uppfattning...

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2011-11-03, 17:42

Citat:
Nja... jag tycker det förekommer titt som tätt att folk skriver hur "viktigt det är att åka till Grekland och spendera pengar där för att hjälpa grekerna ekonomiskt så gott man kan".

Nej, inte så mycket just i denna tråd (ännu). Det hänger ihop lite med svaret ovan. Det är mer än en gång man läser saker som "jag åker minsann till Grekland XX gånger i år, man vill ju inte svika grekerna".
Detta är min uppfattning...

/kimmen
Kimmen; i mitt fall är det i alla fall bara ett skämtsamt sätt att "försvara" att man åker dit 4 ggr samma år....men just nu har det blivit så väldigt allvarligt på Kalimera att man inte vågar ens antyda ett skämt, för det tas på gruvligt allvar och får lätt en annan innebörd än det är menat...men även om det inte är skämt : Hur kan jag som svensk som älskar Grekland göra något bättre än att fortsätta att åka dit? Är det dåligt för grekerna?? Är jag en superegoist som åker dit bara för att jag älskar landets natur, människorna där, klimatet, maten osv och inte gör annat än att lägga många, många tusentals kronor där varje år. Några greker får ju ändå glädje av mina pengar samtidigt som jag helt egoistiskt njuter där

Lissi
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:54.