Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal igår, 21:29
Zappas avatar
Zappa Zappa är uppkopplad nu

Reg.datum: jan 2008
Standard Tur och retur - i repris

Jaha, då sitter vi på akterdäck efter en lång och stressig resdag.
Eller, ja den började helt ok.
Upp vid 5 och buss ner till Knutan i Helsingborg och tåg till Kastrup.
Flyg till Kos via Frankfurt vid pass 9:30.
Tre timmar i Frankfurt med lite enkel flygplatslunch och så vidare 14:35.
Boarding avslutas innan den börjar då de glömt/missat/inte funnits tillgängliga några shuttlebussar ut till plattan

Tog nästan en timme innan de fick fram några....
Väl på planet berättar chaufören att de inte fått fram några bagagehanterare....
Men snart nog skulle vi vara iväg, sa han.
Trodde nog vi skulle få vänta flera timmar på en ny slot, men gick hyfsat snabbt ändå.
Pga väderförhållanden (på Balkan, antar jag) tog vi en liten omväg ner via Italien.
Så, 50 minuter försenade landar vi på Kos.
Hade inte förbokat taxi då jag vet att det inte brukar vara några problem. Men där var ganska lång kö och få bilar!
Så, runt 19:50 fick vi en bil som skulle ta oss till hamnen i Kos på 40 minuter.
Tar 30-35 beroende på trafiken, menade man.
Snabbaste tur och med mest galna omkörningar och minsta avstånd jag varit med om. Rom, Athen och E6 mellan Helsingborg och Malmö inräknat.
Heljusblink, omkörningar på spärrområden mm.
Tutade när han med tjutande däck rundade piren och drog på, på långa piren så båten skulle hålla vid kaj.
Betalade i språnget och kastade oss in på båten samtidigt som landgången gick upp, i princip.
Så, vi missade förstås "första gyros" som vi tänkt taxin skulle kört oss inom ett bra hak på vägen.
Men viktigare förstås att hinna med färjan.
Nu har vi för en liten stund sedan lämnat Kalynos med Blue Star 2 och sitter som sagt var på akterdäck och njuter den ljumma Greklandsnatten.

Knappt en 20 min kvar till Leros. Och där är taxi till Alinda i alla fall bokat. Sedan i april...
Natti, natti

/Herr och fru Zappa

Senast redigerad av Zappa den igår klockan 22:27.
Svara med citat
Gammal igår, 21:41
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Tur och retur - i repris

Oj oj oj vilken härlig utresa!
Jag älskar när det slirar lite och inget går riktigt som det var tänkt. Att då inte stressa upp sig utan njuta av röran och ta det lugnt, det tycker jag är härligt. Det löser sig ju alltid till sist och det enda man säkert vet är att man får uppleva något som man inte räknat med. Spännande!

Och .... vad kan vara bättre än att vara på väg till Leros!!!! Grattis!
Önskar er en härlig vistelse på en av mina favoritöar!

Masse
Svara med citat
Gammal idag, 08:50
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Det var min själ ingen nådig start på resan! Men som Ralph Waldo Emerson myntade "Its the not the Destination, It's the journey."

Ha en trevlig vistelse!

/Netwolf - som f ö gillar Hemingways citat “My only regret in life is that I did not drink more wine.”
Svara med citat
Gammal idag, 09:36
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

För mig hade detta varit en jättejobbig resa som säkert hade fått mig ur balans.
Jag som tycker det är stressigt bara att byta tåg! Snabbt och smidigt till resmålet ska det va Nu får ni äntligen njuta av Leros och lämna ditresan långt ner i kappsäcken. Och..jag har åxå ett favoritcitat av min far "Solen skina även på vissa'.
Det är fritt att tolka men jag vet vad han egentligen menade
/ Kajja
Svara med citat
Gammal idag, 11:50
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Ojoj! Ibland går det inte som smort (kanske bara Masse gillar sånt ). Absolut inte min grej, det skall helst vara snabbt och smidigt att komma fram till sin destination.

Men ha det underbart på Leros! Berätta gärna mera.

/ Anne
Svara med citat
Gammal idag, 11:57
Catlady Catlady är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Tack för rapporten, Zappa!

"Så kan det gå när inte haspen är på....." och "Slutet gott, allting gott....."

Ha det härligt på Leros och njut, lyckostar!!

Catlady 🐈
Svara med citat
Gammal idag, 13:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Oj, vilken start! Det är inte min melodi, inte alls faktiskt. Men inte mycket att göra åt, bara att ta det som det kommer, och äta en gyros vid ett senare tillfälle.

Njut nu av Leros!
Svara med citat
Gammal idag, 19:18
Zappas avatar
Zappa Zappa är uppkopplad nu

Fredag kväll. Tror jag? Jobbigt att ha semester när man glömmer bort tid och rum.
Fast visst. Vi är kvar på Leros, så mycket minns jag.

Dagen tillbringad åtta meter öster om Alea Mare i Alinda, där vi bor.
Hur hotellet är, sa du?
Kort version:
Rekommenderas inte.

Längre version:
Hotellet är rejält slitet och utdaterat och en påtaglig doft av mögel slog emot oss när vi igår afton kom in i receptionen. Inte lika illa på rummet, men fräscht är det inte.
Vi har inga stora krav på lyx, snarare tvärtom. Vi bor alltid enkelt. För två år sedan bodde vi nästgårds på Papafotis, väldigt fräscht och trevligt. Men det har numera lyxats upp och passade inte vår budget, helt enkelt.
Så Alea Mare istället alltså.
Läget är förstås helt fantastiskt och frukosten var bra, absolut.
Men rummet är helt klart utdaterat.Och badrummet är nog bland de minsta vi sett. Liten dusch utan draperi som på 80-talet. Nu vet jag att många tycker att "det hör till", men jag vill nog påstå att även Grekland utvecklas...
Ett handfat ungefär lika stort som min högersko, i ett litet hörn. Nu har jag förvisso ganska stora skor (45), men som handfat funkar det bara inte.
Finns INGEN avställningsyta över huvud taget. Tvålet ligger på kanten, upp mot väggen.....
En kant av halva strängar silikon och resten smuts.
Jag hör till det gamla gardet som våtrakar mig och fick krumbukta ner mig med ansiktet vridet 45° och halvägs ner i toalettstolen för att försöka få lite vatten i ansiktet och undvika ett sjöblött golv.
En sönderrostad golvventil. Ja, ni fattar konceptet.
Rätt smutsigt och fullt av spindelväv och en gammal avlagd plastmugg under sängen. Vi har verkligen inga höga krav, men rent och fräscht vill vi ha!
Sa förstås till i morse och de bad om ursäkt och skulle fixa. Visade sig bli en halvdan sådan...

Nu ska vi bara bo här fyra nätter så vi får väl stå ut, även om jag i ärlighetens namn tog en snabb koll på Booking både här på Leros, Patmos och Kos.

Nu sitter vi på balkongen med en storslagen utsikt ut över Alindabukten med Agia Marina i fonden, spelar lite Yatzi och dricker en GT, så sämre kunde vi onekligen haft det.

Snart ner för lite förplägnad. I morgon väntar bokad scooter och lite rundkörning.

Hörs när vi hörs

/Zappa

Senast redigerad av Zappa den idag klockan 19:23.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:18.