![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Turen har vänt! Bildligt och bokstavligt, när vi nu kommit tillbaka till Kos.
Efter ånyo en stadig frukost på hotellet tog vi taxi till Agia Marina. Medan vi väntade på expressbåten kom en av de otaliga turkiska båtarna vi tidigare sett, in i hamn. Grekland är ju yttre gräns till EU och proceduren för att komma in tog sin lilla tid. Kan bara killgissa att det var runt 100 som steg av. Tror inte en tredjedel kommit igenom när vi 30 min senare gick på vår båt. Har för övrigt noterat en överväldigande del turkiska turister. På Alea Mare var vi (förutom ett annat svenskt par som lämnade efter ett par dagar) nog de enda som inte var turkar. Väl på båten fick vi en utmärkt plats på akterdäck ![]() När jag gick längst fram i fören var det som en annan värld. Blåste ganska rejält av fartvinden, men motorljudet helt borta. Och vred jag huvudet så vinden inte susade förbi öronen blev det nästan helt ljudlöst och det kändes som man åkte elfärja i ett rasande tempo. Som om vi flög fram lågt över vattnet. En märkbart fascinerande känsla. Gick från hamnen till Astron Suites and Apartments som ligger precis i början av Lambi, på Themistokleous 10. En gata upp från stranden och kanske två kvarter bakom Kosta Palace. Och kontrasten till kyffet (nu tar jag till ditt epitet, @Netwolf ![]() Stor, modern, ren och fräsch studio med litet kitchenette. Och vilket badrum! Dubbelt så stort (minst) och med stort handfat och stora avställningsytor på bägge sidor. En spegel som går från vägg till vägg. Och mittemot ett duschutrymme 90 djupt och också från vägg till vägg. Med en duschvägg i glas! Inte en droppe på golvet! Läget och utsikten kan naturligtvis inte jämföras med Alinda, det är klart. Läget är bra, nära både strand och stad, men utsikten är det inte mycket bevänt med. En lätt ovårdad ödetomt. Vi hade dock önskat skuggig eftermiddag/kväll så vi fick kanske vad vi önskade... ![]() Vi betalade 1.270/natt I Alinda och 1.395 här. Förvisso utan frukost, så omräknat 1.570 med frukost. Så vi är mer än nöjda! Gick ner till Nissi Beach bar, där vi hängde förra gången vi var här för sex år sedan. Och vad ska man säga? Kontrasten till Alinda är astronomisk! Och kontrasten mot när vi var här för sex år sedan är nästan lika stor. Då åkte vi 20 sep, så tre veckor senare än nu. Trodde nog turismen skulle avtagit lite så här års. Och det borde den ju. Och då vill jag inte ens tänka på hur här är under högsäsong. Stranden är nerlusad av såna som vi. Dvs turister av allehanda slag. Solstolar i täta rader. Men de är i alla fall gratis överallt. Och det är hög standard på dem, vilket också oftast innebär en klumpig konstruktion att vrida runt. Vi ligger förvisso oftast direkt I sanden, men det är lite sämre med plats till det. Så här blev vi lite besvikna. Eller kanske mer förvånade /frustrerade. Hade ju hoppats få ha stranden för oss själva, som för sex år sedan ![]() Delade en grekisk sallad och en club sandwich I strandbaren. Får kanske hyra moppe några dagar och köra ner till Golden Beach som är fantastisk. Bara lite långt att köra bara för bad. Skulle ju också kunna köra ner till Paradise beach och hoppas på bättre tur nu https://www.kalimera.nu/forums/showp...2&postcount=20 Nähä, nu ska vi fira en underbar dag i ett underbart rum, på en liten balkong med en sisådär utsikt, med en GT! /Z Senast redigerad av Zappa den igår klockan 19:21. |
|
|