Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2014-06-19, 14:54
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012
Standard Sv: Pireus-Amorgos

SAMMANFATTNING AV MIN VISTELSE PÅ AMORGOS FRÅN DEN 4 MAJ - 14 JUNI 2014.

AMORGOS, ropade på mig för flera år sedan,
- Kom hit, kom hit!!... kallade den på mig!!

MEN det blev aldrig av att jag åkte dit, förrän NU i maj 2014..och VILKEN resa det blev när jag ÄNTLIGEN kom till skott och tog mig den låååånga vägen dit!!!

AMORGOS berörde mig på ett sätt som ingen annan ö eller plats tidigare gjort, det var MAGISKT !!

Jag kände mig genast hemma, som om jag tidigare levt ett liv där, visste nästintill precis hur jag skulle gå på mina vandringar utan varken kompass eller karta, tillslut hittade jag alltid rätt!

DET SOM GJORT STARKAST INTRYCK PÅ MIG UNDER VISTELSEN PÅ AMORGOS....

1. Klostret Chosoviotissa, vandringen dit upp helt magiskt, när munken öppnar den tunga dörren och välkomnade mig, sen sitta där i den helt magiska miljön och dricka klosterlikör, något jag kommer att ha med mig resten av livet...

2. Vandringen upp till PROFITIS ELIAS, var bökig MEN så värd allt besvär i den svåra terrängen upp dit..

3. Vandringen till klostret THEO LOGOS, en så vacker vandring med alla blommor på vägen upp dit och sen sitta där och insupa atmosfären, det är helt tyst och stilla.. endast bjällrorna från getterna i bergen runt omkring är det enda ljud som kan höras!
HELT MAGISKT!!..

4. Bada i AGIA ANNA, vilken fin plats! Har aldrig skådat ett mer turkosblått hav någonannanstans...

5. Vandringen till STAVROS, som många upplevt som så svår och läskig!!
Såg jag som en stor utmaning, men det blev ingen större utmaning för MIG som inte är höjdrädd, vackra vyer under hela vandringen fram till Stavros, alla dessa möten med greker ridande på både åsnor och hästar, oförglömligt!!..

6. ALLA underbara möten med både människor och djur. Många stimulerande samtal om allt mellan himmel och jord, jag har fått vänner för livet!!

7. Den trevliga samvaron med YANNA under en veckas tid då vi bla hyrde bil och utforskade den södra och den norra delen av Amorgos, vi hade så kul!!

8. Lika trevlig samvaro med Arne&Birgitta i Katapola, underbara människor!

Totalt har jag träffat och umgåtts med 4 st Kalimera-medlemmar kul!!..

9. Bilkörningen på Amorgos har varit njutfull, ringa trafik.. ibland uppstod farthinder i form av getter som skulle passera över vägen, MEN det var bara trevligt!!

Att hyra ett fordon av något slag är ett "måste" vid ett besök på Amorgos! För att kunna njuta av hela denna fantastiska ön, göra spontana stop och njuta av utsikten.

Det går ju även bussar, men det är lite sisådär med turtätheten!!....Speciellt under lågsäsong
då får man vara glad om det går någon överhuvudtaget!!

Bra biluthyrare är THOMAS AUTO-MOTO RENTAL, som har kontor i Katapola, Egiali samt i Chora, de tar 25 euro/dygn med försäkring inkl. under lågsäsong.
Juli -augusti kan dygnshyran stiga upp till 35-40 euro beroende på biltyp.

10. GREKISKA MATEN.. ...blev inte besviken någonstans och rikliga portioner var det i stort sett överallt.

FAVORITTAVERNOR

KATAPOLA - Capetain Dimos, MYTHOS och The Corner.

EGIALI - Asteria, TO LIMANI, Koralli.

LANGADA - O'NICOS, MAXOS

THOLARIA - Santouraki

CHORA - (här kommer en bild på namnet som jag inte vet hur det ska skrivas på svenska??..

11.FAVORITBOENDE,

KATAPOLA - PENSION AMORGOS

EGIALI - MIKE'S HOTEL

Jag ger dessa två hotell 11 stjärnor av 10 möjliga, för den stora gästfriheten, rent och fräscht, lugnt och skönt, bra bemötande ALLTID med ett brett leende och tid för samtal och vara behjälpliga på ALLA sätt och vis!!..

AMORGOS I LOVE YOU FOR EVER, TACK FÖR ALLT UNDERBART JAG FÅTT UPPLEVA UNDER 6 VECKORS TID!

TACK TILL ALLA SOM ORKAT LÄSA OCH VARA MED PÅ MIN RESA!!

Jag återkommer i SEPTEMBER med nya färska rapporter, då ska jag bla ge mig på två nya vandringar...

Over and out for this time...

Sunny

Senast redigerad av Sunny12 den 2014-06-19 klockan 15:02.
Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:32.