Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-06-15, 09:01
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Söndag 15 juni Stockholm/Arlanda

Så var jag hemma i Sverige igen, kan inte riktigt beskriva den känslan.. hade föredragit att vaknat upp på Pension Amorgos i Katapola.. :-(..har iaf haft en god natts sömn på Rest&Fly på Arlanda.
Flyget vart en timme försenat pga att det var så mycket trafik uppe i luftrummet, meddelade kapten när när vi gått ombord, skulle ha lyft 19.30 vi kom iväg 20.15.

En behaglig flygning med SAS utan några störande moment!

Här kommer ett par bilder från Atens flygplats och från planet innan vi lyfter (Ni som inte kan se bilderna i inlägget, kan gå in på min profil och titta i albumet "Grekland"...

8.35 gick jag ombord på Swebus mot Västerås och är hemma omkring 10.00..vid busshållplatsen samtalade jag med ett par Thailändare som varit i sitt hemland i tre veckor.. de utbrast.. MEN du är ju brunare än vad vi är.. lite avis vart de.. och då är de ändå thailändare.. ...
Jag är verkligen brun och det ÄR härligt!!

Solen skiner gott här hemma och det känns bra att komma hem denna årstid!

Nu väntar mycket jobb under några månader och sen drar jag tillbaks till Amorgos i september, härligt!!..

Kommer att sakna att rapportera varje dag, så roligt att många av Er uppskattat det så mycket!!..

SÅ TACK IGEN FÖR ALLA TREVLIGA KOMMENTARER UNDER MIN VISTELSE PÅ AMORGOS FRÅN DEN 4 maj - 14 juni..

Jag kommer att återkomma med en kortare sammanfattning senare...

Sunny(direkt från flygbussen)..
Svara med citat
Gammal 2014-06-15, 09:23
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Man mår bra på Amorgos. Och man mår bra flera månader efteråt här hemma när man fortfarande har "Amorgosluften" i sina lungor. Jag var där en väldigt kort tid jämfört med dig och ändå andades jag den långt efter hemfkomst.

Tack för dina fina rapporter Sunny. Och ha en bra tid här hemma med (när du väl har acklimatiserat dig igen).

Svara med citat
Gammal 2014-06-15, 09:24
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Tack igen Sunny! Härliga beskrivningar från allas vårt älsklingsland.
Du måste ha ett fritt arbete som kan lägga upp det som du vill och sen ta ledigt längre perioder. De flesta av oss är ju så bundna må - fr och med avtalsenlig semester. Längtar nästan till pensionen för att få kunna styra sitt eget liv. Fast då blir man väl utfattig i stället...

Tack i alla fall Sunny, snart reser jag också ner. 13 dagar kvar enligt nedräknaren!

Katitzi

Senast redigerad av Katitzi den 2014-06-15 klockan 09:36.
Svara med citat
Gammal 2014-06-15, 09:38

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Tack igen Sunny! Härliga beskrivningar från allas vårt älsklingsland.
Du måste ha ett fritt arbete som kan lägga upp det som du vill och sen ta ledigt längre perioder. De flesta av oss är ju så bundna må - fr och med avtalsenlig semester. Längtar nästan till pensionen för att få kunna styra sitt eget liv. Fast då blir man väl utfattig i stället...

Tack i alla fall Sunny, snart reser jag också ner. 12 dagar kvar enligt nedräknaren!

Katitzi
Kan väl säga att jag har ett "flexibelt" jobb!!..
Sen tog jag även ut en veckas tjänstledighet då mina semesterdagar inte helt räckte till för denna period.
Där. jag arbetar är de sååå glada att jag ställer upp och jobbar hela sommaren... och jag ÄR lika GLAD att jag får åka till GREKLAND under vår och höst, det är då jag trivs bäst där!

Ha, en fin resa sen!
Även ALLA ni andra som snart ska till Grekland.

Sunny(som snart är i Västerås)..
Nu väntar en massa tvätt och uppfräschning av min lägenhet, som säkert luktar instängt efter sex veckor och sen all post att gå igenom!!..
Svara med citat
Gammal 2014-06-15, 16:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
SÅ TACK IGEN FÖR ALLA TREVLIGA KOMMENTARER UNDER MIN VISTELSE PÅ AMORGOS FRÅN DEN 4 maj - 14 juni..
Det är vi som ska tacka dig Sunny! Tack, tack, tack!

Hoppas du kan acklimatisera dig nu när du är hemma igen.
Svara med citat
Gammal 2014-06-15, 17:54

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det är vi som ska tacka dig Sunny! Tack, tack, tack!

Hoppas du kan acklimatisera dig nu när du är hemma igen.
Ja, du det kommer nog att ta ett tag.. MEN.. det känns verkligen att jag har gått ner i varv under den långa tiden på Amorgos.. ..

Jag har ett rätt så stressigt och tungt jobb, så jag var väldigt uppe i varv innan jag for i början på maj!
Så tiden på Amorgos har gjort väldigt mycket gott för både kropp och själ, känner mig väldigt lugn och avslappnad nu!
Jag tar allt med "ro" det får ta den tiden det tar, precis så som grekerna är!..

Har tex inte glott på TV under 6 veckors tid, MEN just nu satte jag på den och tycker det är riktigt mysigt, vila lite emellan alla bestyr som ska göras här hemma!!

MEN kan Ni tänka er att mina två orkidéer har klarat sig i sex veckor utan vatten.. ..en av dem blommar dessutom..vilka fantastiska blommor det är!

Jag gjorde mig av med en del andra växter innan jag for, NU ska det bli kul att köpa lite nytt och pryda min balkong med, ska ta mig en tur till Plantagen imorgon!!

Ha, det gott!!

Sunny(som slöar framför tv:n.. )
Svara med citat
Gammal 2014-06-16, 20:22
Annwi Annwi är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Hej Sunny!

Jag har själv nyss kommit hem från en härlig ö-luff (Rhodos-Astypalea-Tinos-Patmos-Rhodos) och inte varit uppkopplad så nu har jag sträckläst alla dina rapporter från min älsklingsö och njutit av varje sekund!
Jag hoppas nu på ytterligare en ö-luff i september och då vill jag, precis som du gjort, bo i både Egiali och Katapola. Det är en dröm jag haft länge men mitt resesällskap vill aldrig lämna Katapola!

Jätteroligt att få följa med på dina äventyr! TACK!
Svara med citat
Gammal 2014-06-16, 20:43

Citat:
Ursprungligen postat av Annwi Visa inlägg
Hej Sunny!

Jag har själv nyss kommit hem från en härlig ö-luff (Rhodos-Astypalea-Tinos-Patmos-Rhodos) och inte varit uppkopplad så nu har jag sträckläst alla dina rapporter från min älsklingsö och njutit av varje sekund!
Jag hoppas nu på ytterligare en ö-luff i september och då vill jag, precis som du gjort, bo i både Egiali och Katapola. Det är en dröm jag haft länge men mitt resesällskap vill aldrig lämna Katapola!

Jätteroligt att få följa med på dina äventyr! TACK!
Kul att mina rapporter varit intressanta, då har jag inte skrivit helt i onödan då!!..
Ja, det kan verkligen rekommenderas att bo både i Egiali och i Katapola.

Jag har funderingar på att även bo några nätter i CHORA nästa gång, för ser hur det blir!!

Då kanske vi springer på varandra där i september?!

Sunny(som vill tillbaks)..
Svara med citat
Gammal 2014-06-16, 21:22
Malina Malina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Kramar till dig och tack!
Svara med citat
Gammal 2014-06-16, 21:30
Malina Malina är inte uppkopplad

P.S : Visst du att vi har Amorgos hos oss hela tiden? Vi har en katt som heter Lemonaki,som vi tog som pytteliten unge just från Amorgos för 4 år sedan.Om du tycker det är intressant,kan du läsa i tråden "kattunge från Amorgos".
Svara med citat
Gammal 2014-06-16, 22:10

Ja, det är ju alldeles underbart, tänk att ta med sig en katt från Amorgos!!

Om du bara visste vad jag gick och funderade på det nu när jag var på Amorgos, gosade ju med så många katter, skulle gärna tagit med mig en hem!!
Fast jag tror ändå de har de bättre på Amorgos, skulle inte vilja ha en katt i stan där jag bor nu och dessutom i ett höghus!
Men om jag hade bott ute på landet skulle jag inte tvekat en sekund!!

Ps.Jag tror jag läste om din kattunge från Amorgos tidigare, men jag ska ta och läsa om igen!

Sunny
Svara med citat
Gammal 2014-06-19, 14:54

SAMMANFATTNING AV MIN VISTELSE PÅ AMORGOS FRÅN DEN 4 MAJ - 14 JUNI 2014.

AMORGOS, ropade på mig för flera år sedan,
- Kom hit, kom hit!!... kallade den på mig!!

MEN det blev aldrig av att jag åkte dit, förrän NU i maj 2014..och VILKEN resa det blev när jag ÄNTLIGEN kom till skott och tog mig den låååånga vägen dit!!!

AMORGOS berörde mig på ett sätt som ingen annan ö eller plats tidigare gjort, det var MAGISKT !!

Jag kände mig genast hemma, som om jag tidigare levt ett liv där, visste nästintill precis hur jag skulle gå på mina vandringar utan varken kompass eller karta, tillslut hittade jag alltid rätt!

DET SOM GJORT STARKAST INTRYCK PÅ MIG UNDER VISTELSEN PÅ AMORGOS....

1. Klostret Chosoviotissa, vandringen dit upp helt magiskt, när munken öppnar den tunga dörren och välkomnade mig, sen sitta där i den helt magiska miljön och dricka klosterlikör, något jag kommer att ha med mig resten av livet...

2. Vandringen upp till PROFITIS ELIAS, var bökig MEN så värd allt besvär i den svåra terrängen upp dit..

3. Vandringen till klostret THEO LOGOS, en så vacker vandring med alla blommor på vägen upp dit och sen sitta där och insupa atmosfären, det är helt tyst och stilla.. endast bjällrorna från getterna i bergen runt omkring är det enda ljud som kan höras!
HELT MAGISKT!!..

4. Bada i AGIA ANNA, vilken fin plats! Har aldrig skådat ett mer turkosblått hav någonannanstans...

5. Vandringen till STAVROS, som många upplevt som så svår och läskig!!
Såg jag som en stor utmaning, men det blev ingen större utmaning för MIG som inte är höjdrädd, vackra vyer under hela vandringen fram till Stavros, alla dessa möten med greker ridande på både åsnor och hästar, oförglömligt!!..

6. ALLA underbara möten med både människor och djur. Många stimulerande samtal om allt mellan himmel och jord, jag har fått vänner för livet!!

7. Den trevliga samvaron med YANNA under en veckas tid då vi bla hyrde bil och utforskade den södra och den norra delen av Amorgos, vi hade så kul!!

8. Lika trevlig samvaro med Arne&Birgitta i Katapola, underbara människor!

Totalt har jag träffat och umgåtts med 4 st Kalimera-medlemmar kul!!..

9. Bilkörningen på Amorgos har varit njutfull, ringa trafik.. ibland uppstod farthinder i form av getter som skulle passera över vägen, MEN det var bara trevligt!!

Att hyra ett fordon av något slag är ett "måste" vid ett besök på Amorgos! För att kunna njuta av hela denna fantastiska ön, göra spontana stop och njuta av utsikten.

Det går ju även bussar, men det är lite sisådär med turtätheten!!....Speciellt under lågsäsong
då får man vara glad om det går någon överhuvudtaget!!

Bra biluthyrare är THOMAS AUTO-MOTO RENTAL, som har kontor i Katapola, Egiali samt i Chora, de tar 25 euro/dygn med försäkring inkl. under lågsäsong.
Juli -augusti kan dygnshyran stiga upp till 35-40 euro beroende på biltyp.

10. GREKISKA MATEN.. ...blev inte besviken någonstans och rikliga portioner var det i stort sett överallt.

FAVORITTAVERNOR

KATAPOLA - Capetain Dimos, MYTHOS och The Corner.

EGIALI - Asteria, TO LIMANI, Koralli.

LANGADA - O'NICOS, MAXOS

THOLARIA - Santouraki

CHORA - (här kommer en bild på namnet som jag inte vet hur det ska skrivas på svenska??..

11.FAVORITBOENDE,

KATAPOLA - PENSION AMORGOS

EGIALI - MIKE'S HOTEL

Jag ger dessa två hotell 11 stjärnor av 10 möjliga, för den stora gästfriheten, rent och fräscht, lugnt och skönt, bra bemötande ALLTID med ett brett leende och tid för samtal och vara behjälpliga på ALLA sätt och vis!!..

AMORGOS I LOVE YOU FOR EVER, TACK FÖR ALLT UNDERBART JAG FÅTT UPPLEVA UNDER 6 VECKORS TID!

TACK TILL ALLA SOM ORKAT LÄSA OCH VARA MED PÅ MIN RESA!!

Jag återkommer i SEPTEMBER med nya färska rapporter, då ska jag bla ge mig på två nya vandringar...

Over and out for this time...

Sunny

Senast redigerad av Sunny12 den 2014-06-19 klockan 15:02.
Svara med citat
Gammal 2014-06-19, 15:35
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Tack för dina underbara rapporter från Amorgos Man har längtat dit varje sekund man läst om dina upplevelser Amorgos har verkligen något alldeles speciellt
//maji direkt från Leros
Svara med citat
Gammal 2014-06-19, 18:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Tack, Tack Sunny för fantastiska rapporter!
Med mitt krånglande högerben , där jag gjorde mig ytterligare illa på den fina vandringen från klostret till Ag. på Tilos, så blir det väl till att man får nöja sig med DINA vandringar i fortsättningen och sämre nöjen finns ju

Ha en fin sommar!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-06-23, 12:46

Ha, en fin sommar du med Lissi!
Förbaskad otur med ditt ben!!
Hoppas du blir helt återställd till nästa Greklandsresa!

Kram,
Sunny(som tänker på Amorgos varje dag)..
Svara med citat
Gammal 2014-06-23, 12:51
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
CHORA - (här kommer en bild på namnet som jag inte vet hur det ska skrivas på svenska??..

O kastánis, kastanjen.

Vilken resa du verkar ha haft!
Svara med citat
Gammal 2014-06-23, 13:03

Tack, Inkfish!!..
Som jag har funderat på namnet på denna taverna!!
Fint namn "Kastanjen " på en fantastiskt bra taverna!

Ja, en helt underbar tid har jag haft på Amorgos!

Sunny
Svara med citat
Gammal 2014-06-23, 13:06
inkfishs avatar

Jag tror att Kastanis även kan vara ett efternamn, men grundbetydelsen är kastanj.

Jag har inte varit på Amorgos på sex år men ska tillbaka dit i år, det ska bli spännande att se vad som har hänt.
Svara med citat
Gammal 2014-06-23, 13:15

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag tror att Kastanis även kan vara ett efternamn, men grundbetydelsen är kastanj.

Jag har inte varit på Amorgos på sex år men ska tillbaka dit i år, det ska bli spännande att se vad som har hänt.
Ja, vad spännande, viken månad åker du?
Jag återvänder i september, känns långt dit!!
Svara med citat
Gammal 2014-06-23, 13:16
inkfishs avatar

Början av september för min del.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:59.