Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf
Räknas ön i "ö-samlingen" om den är obebodd? Vad säger ni? På Delos bor det väl ingen, men många har varit där. Keros, är ju rätt stor...räknas den?
|
För mig räknas bara öar som det bor folk på året runt. Både Delos och Keros är obebodda, men där har bott folk.
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan
Agios Efstratios,strax söder om Limnos.Anki
|
Agios Efstratios hade jag glömt bort. Tack Anki! Du är en av två som jag vet besökt Agios Efstratios, PA är den andra.
Citat:
Ursprungligen postat av Birger
Scorpios är väl bebodd även om den kanske inte kan besökas utan inbjudan.Makronissos kräver en utredning.
|
Scorpios är bebodd ibland, men kan inte besökas. Makronissos har ingen befolkning enligt grekiska myndigheter.
Citat:
Ursprungligen postat av PA
Men Anti Psara kan vara bebodd den har i allafall en
PA
|
Har undersökt Antipsara, noll invånare.
Citat:
Ursprungligen postat av babsan
Så Janne du kan ju plussa på en ö till, för den räknas väl som bebodd.
|
Jag räknar inte Palea Kameni som bebodd, hur många enstöringar där än bor.
Citat:
Ursprungligen postat av Marianne
Har du Samiopoula med, Janne?
|
Jag räknar inte Samiopoula som bebodd. Inte som jag ser det, återkommer till det längre ned. Det finns en ö som heter Kyra Panagia utanför Alonissos, där bor en munk, ändå räknar jag inte den ön som bebodd.
Citat:
Ursprungligen postat av Birger
Den lilla ön (vet ej namnet) mellan Paros och Antiparos är ju bebyggd med flotta hus.
|
Det är sommarhus.
För mig är en ö bebodd om det bor folk året om, om det finns någonstans att bo, att handla och att äta. Kort kan man kunna säga att för komma med bland Kalimeras öar måste man som turist kunna både besöka ön och bo på ön. Just nu finns det 92 sådana öar.