Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2015-11-16, 16:53
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Aten I mitt hjärta

Birgitta! Inte en sekund känner jag mig ensam! Jag är trygg I mig själv och är ju inte ensam I livet. Jag har Claes ( som inte vill resa lika mycket, men som stöttar mig och peppar till 100%. ), jag har barn och barnbarn , mamma syskon och vänner hemma. Jag är en person som är nyfiken och som genom det får mycket respons överallt!
Jag får lika mycket kontakt med människor här som på Tinos , om inte mer!!!
Idag , sista heldagen här , så var jag trött på att ta mig långt bort. Jag började dagen med att gå och ta ut pengar att betala rummet med. Åh så billigt!!!! Mitt I Aten, med frukost 8 nätter, 280 €. Alltså 35€ natten. I Kalmar kostar billigaste vandrarhem 695 kr natten I singlerum! Jag berättade att jag hade bokat samma singlerum en natt I mars, men kanske att min man skulle med då och vi I så fall måste ha ett dubbelrum. Svaret var att om maken tycker det är ok att dela 140 cm- säng med mig får han komma med på köpet! Jag bara älskar greker!
Så tog jag fram min superbra karta över Aten och bestämde mig för att idag skulle jag gå på varenda gata I hela Plaka som finns på kartan. Penna tog jag med och kryssade av gata för gata. Oj så kul jag haft! Två museibesök blev det också. Museer jag inte visste fanns!
The Athens University history museum var ett. Jätteintressant! Utbildning på universitetet sen 1832. När jag såg tandläkarstolen och den då supermoderna fottrampsde borren så var jag glad att jag ska till min tandkirurg hemma på torsdag!
Efter flera timmars promenad blev det lunch på mysiga Zaitas, deras specialsallad med tomater,gurka , lök, oliver,
ansjovis, kapris och dakos. Så himla gott! Plakas bästa ställe. Ingen inkastning, det är fullt ändå!
Efter maten fortsatt avbetning av gatorna och det inkluderade ju även Anafiotika förstås... Här visar sig den grekiska gästfriheten, då en äldre dam kom ut från ett hus och undrade om jag ville ha ett glas vatten... Det ville jag ju naturligtvis...och så var jag så evinnerligt glad att jag kan lite grekiska!!

Ett nytt museum gick jag sen förbi. Ett litet om Greklands historia och med modern konst...Broschyren jag fick visar alla museum som finns I Aten så just vad detta hette vet jag ej. 1€ som pensionär och damen bakom disken var så nyfiken på hur svenska pensionssystemet fungerar. I Grekland är nu pensionsåldern 67 år för alla! Oavsett om Du är pilot, militär, lärare elled kontorist. Efter 10 min prat undrade jag om jag kunde få betala min biljett. Lite kul är att jag flera ggr behövt visa min leg att jag verkligen är pensionär..haha! Det tror man inte när man ser sig I spegeln på morgonen!
Ja, jag betade av alla gator på kartan och fler prång, stigar och små parker ej utsatta. Himla kul. En vinpaus blev det på eftermiddan och en fm-frappe med glass. Dyrast hittills 5 euro. Motsvarande I går I Psirri, 3,5 euro. Godare och större I Psirri men Plaka kostar. Jag avrundade turen I Plaka på Brettos, där jag köpte en liter ouzo nästbästa kvaliten för 32 euro. Mums!
Ja nu återstår att packa...jag tror allt kommer med..bara en liten trolley att checka in och så handbagagerygga. I morgon tar jag flygbussen vid 10.30- 11- tiden. Jag har redan checkat in och har boardingkortet I mobilen. Bara bagage- drop återstår.
När jag landar på Kastrup möter goa Marianne. Ett extra dygn I Danmark innan hemfärd till Kalmar. Kan resan sluta bättre? Tack alla för att ni hängt med!!!

Lissi

ps jag har varit I svenska kyrkan...eller skandinaviska som den heter. De jobbar inte aktivt ute på gatorna.
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:09.