Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2015-11-12, 14:31
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Aten I mitt hjärta

Torsdag
Jag skrev ju från Tinos, att strul, ( båtstrejk) ger nya möjligheter och när jag tänker på , att det var idag, enligt ursprungsplanerna, jag skulle åkt från Kardamyli och hit så var det ju bra att det blev som det blev.Jag hade blivit kvar p g a strejk. Nu fick jag ju flera utflykter gjorda på Tinos, jag fick träffa Sunny I Pireus och jag fick ju den helt underbara musikupplevelsen I går kväll med Axion Esti. Makalöst härligt och fullsatt...Kotsiras hade ju de mest tacksamma sångerna att sjunga, de riktigt melodiska och de som blivit klassiker och som alla kan. Åh så han sjöng! Men de andra solisterna var jätteduktiga, inte minst diktläsaren som läste gudomligt vackert...då var knäpptyst, ingen hostade. Jag var nog ändå mest imponerad av 98-mannakören som sjöng så vackert och samspelt med exakt intonation. Som fd körsångare vet jag hur svårt detta är. Eloge till dirigenten!
Efteråt visste jublet inga gränser och alla stod upp och applåderade. Extranumret blev de fyra mest kända sångerna från verket och då sjöng alla med...jag nynnade med, kan musiken men inte texten. I sanning en höjdarkväll med ståpäls 90 min.
I morse gav jag mig iväg kl 9 och gick direkt upp på Filipappos, där jag var nästan ensam. Så tyst! Jag gick runt hela kullen åt alla håll och såg Aten I 360 grader. Havet I Pireus verkar nära... Efter knappt 2 timmar fortsatte jag ner en bit I Thissio där det blev en snabbfika och toabesök på ett gubbafik. Efter Thissio fortsatte jag på tysta fina gator I områdena nedanför Filipappos, Koukaki och Makrogianni. Jag tog sen en morotsjuice, färskpressad " to go" I yttre nedre delen av Plaka och gick direkt till Syntagma, där tusen och åter tusen demonstranter kom fredligt marsherande från Omonia. Slagord skanderades och musik spelades.Alla samlades nedanför parlamentsbyggnaden och på Syntagma och omgivande gator. Poliser I massor stod avvaktande vid avspärrningar. Jag var där drygt en timme, nära nära, men det fyllde på hela tiden och jag gillar inte folksamlingar så jag fortsatte. Det var kul ändå att vara på plats, då man sett så många gånger I TV. Så gick jag nedför Ermou och på smågator bort mot Saluhallen på Athinas. På vägen tog jag en falaffel och en flaska vatten på en liten tvärgata och satt en halvtimme och vilade benen. Jag var förstås tvungen att gå min favoritgata I det området, Evripidou. Lika mysigt som vanligt. Därifrån gick jag sedan genom Psirri tillbaks till Plaka. I Psirri har hänt mycket sen förra året trots kriserna. Massor av nya , små roliga cafeer och matställen med enkel inredning och härlig färgglädje. Jag blir jätteglad av allt jag ser!!!
Vädret är högsommarlikt...såg 25 grader på en skuggig termometer.
Nu ska jag vila benen efted 6- timmarsrundan innan jag just går tillbaks till Psirri I kväll för en sallad och en öl.

I morgon nya äventyr och jag tror jag vet var!

Lissi- nu inne på tredje veckan ensam. Rekord.
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:18.