![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
En tanke slog mig: tror ni det kan finnas möjlighet att butiker och tavernor börjar priskriga mer med varandra när det nu oundvikligen är så att folk kommer hålla hårdare i kassan?
|
|
||||
|
||||
![]()
Alltså nu är det nånting i allas resonemang här som jag inte riktigt hänger med i. Ni säger att Grekland tappar konkurrenskraft men det stämmer väl inte riktigt. Visst, för oss svenskar blir det dyrare att åka till Grekland men det är väl ingen annan västvaluta som tappat lika mycket som den svenska kronan. Vi importerar varor från både Danmark och England förutom Euroländer och inget av dessa länder är speciellt roligt att handla från nu om man ska räkna om priserna till svenska kronor.
Grekerna tappar alltså turister, precis som spanjorerna, italienarna och alla övriga länder, men de tappar mest svenska turister och vi svenskar är väl ändå inte en jätteandel av deras turistinkomster. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Grekland tappar alltså inte bara svenska turister. Men alla som varit på öar som Naxos, Amorgos, Antiparos, Koufinissi och Samos kan ju fundera över vad ett bortfall av svenskar (och norrmän) betyder lokalt på dessa öar. Till det här kommer att även länder med euro kommer att bidra med färre turister, pga den generella lågkonjunkturen, trots att de genom euron har oförändrad köpkraft i Grekland. Lars Senast redigerad av laero den 2009-02-27 klockan 09:39. |
|
||||
|
||||
![]()
Fråga hotellägare och tavernaägare vad de säger. Negativa svar kommer att erhållas. Inte bara utländska turismen minskar utan även den inhemska minskar.
Kreta i augusti brukar vara överbefolkat av greker. Södra delen var exempelvis nästan helt övergiven 2008. Det blir naturligtvis inte bara Grekland som kommer att drabbas av "krisen" utan även andra resmål. Exempelvis dollarn har ju också rusat i höjden. Själv var jag i Phoenix Arizona i april 2008, dollarkurs 5.98 -6.00. Kursen nu knappt ett år senare uppe i nästan SEK 9. Men som sagt, vill man ut och resa så får man betala vad det kostar, klaga hjälper föga. lars Kriti stin kardia mou |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|