![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Runt midsommar 2008 (när vi var i Grekland senast) snuddade euro-kursen att vara under 9:-. 9 kronor upp till 11:40 ger en ökning på 26,7%. Och visst kan man säga att det inte är så noga om ölen kostar 27 :- eller 33:50. Men ta istället en familj som tidigare gjort av med 25000:- under sina veckor i ö-världen. Idag kostar samma resa drygt 31500:-, det är stor skillnad. Sedan finns det antydningar i den här tråden att det, på nått sätt, skulle vara bra för Grekland att vara ett dyrt land att turista i. Sanningen är att detta kan bli ett svårt bakslag för grekerna, som fortfarande är ett av Europas fattigaste folk och behöver turistinkomsterna. Resandet till Grekland kommer att minska generellt i lågkonjunkturen och mest drastiskt från de länder som står utanför euro-zonen. Lars Senast redigerad av laero den 2009-02-26 klockan 12:34. |
|
|||
|
|||
![]()
...och samma barnfamilj kanske har ett bolån på en miljon och har då en över tio tusen mindre räntekostnad än motsvarande familj i euroland (där räntenivån ligger klart över den svenska).
Och återigen (den här diskussionen finns i en annan tråd också), beroende på vilka datum man väljer att jämföra emellan, så kan man få väldigt olika resultat. Och att kronan "runt midsommar" "snuddade" 9 kronor kan dessutom diskuteras. Snarare var det 9.30. Just nu står den i 11.31, dvs knappt 22% ökning. Visserligen mycket, men inte 26.7%. I likhet med flera andra i den här tråden tycker jag det tenderar att vara lite lyxgnäll om en Mythos kostar 25 i stället för 20 kronor eller en greksallad 60 i stället för 50. Vill man ha snikbillig semester i dessa trakter kan man ju alltid välja Turkiet i stället. /Thomas (som inte heller vill att vi ska ansluta oss till eurosamarbetet, och då inte just för vad det står för nåt på pengarna - det skiter jag i, utan av andra rent ekonomska/politiska skäl) |
|
||||
|
||||
![]()
Ja men herregud!!
Tycker man det är för dyrt att åka på semester till exempelvis Grekland så är det ju bara att stanna hemma. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
En tanke slog mig: tror ni det kan finnas möjlighet att butiker och tavernor börjar priskriga mer med varandra när det nu oundvikligen är så att folk kommer hålla hårdare i kassan?
|
|
||||
|
||||
![]()
Alltså nu är det nånting i allas resonemang här som jag inte riktigt hänger med i. Ni säger att Grekland tappar konkurrenskraft men det stämmer väl inte riktigt. Visst, för oss svenskar blir det dyrare att åka till Grekland men det är väl ingen annan västvaluta som tappat lika mycket som den svenska kronan. Vi importerar varor från både Danmark och England förutom Euroländer och inget av dessa länder är speciellt roligt att handla från nu om man ska räkna om priserna till svenska kronor.
Grekerna tappar alltså turister, precis som spanjorerna, italienarna och alla övriga länder, men de tappar mest svenska turister och vi svenskar är väl ändå inte en jätteandel av deras turistinkomster. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Grekland tappar alltså inte bara svenska turister. Men alla som varit på öar som Naxos, Amorgos, Antiparos, Koufinissi och Samos kan ju fundera över vad ett bortfall av svenskar (och norrmän) betyder lokalt på dessa öar. Till det här kommer att även länder med euro kommer att bidra med färre turister, pga den generella lågkonjunkturen, trots att de genom euron har oförändrad köpkraft i Grekland. Lars Senast redigerad av laero den 2009-02-27 klockan 09:39. |
|
||||
|
||||
![]()
Fråga hotellägare och tavernaägare vad de säger. Negativa svar kommer att erhållas. Inte bara utländska turismen minskar utan även den inhemska minskar.
Kreta i augusti brukar vara överbefolkat av greker. Södra delen var exempelvis nästan helt övergiven 2008. Det blir naturligtvis inte bara Grekland som kommer att drabbas av "krisen" utan även andra resmål. Exempelvis dollarn har ju också rusat i höjden. Själv var jag i Phoenix Arizona i april 2008, dollarkurs 5.98 -6.00. Kursen nu knappt ett år senare uppe i nästan SEK 9. Men som sagt, vill man ut och resa så får man betala vad det kostar, klaga hjälper föga. lars Kriti stin kardia mou |
|
|||
|
|||
![]()
Själv är jag lite glad att vi har kvar flera hundra av förra årets resepengar - för vi orkade inte växla in dem förra året när vi ändå skulle dit igen!
![]() Men sedan håller jag med; för mig är inte utlandssemestern något som måste vara billigt (dvs växlingsmässigt). Jag kan kika på extrapriser och vara ekonomisk när jag är hemma i Sverige 99% av året - men när jag är utomlands ger jag blanka tusan i vad kronan är värd eller vad allt kostar. Vår enda tid på året som vi verkligen svävar ut utan vare sig ågren eller eftertanke - ganska trevligt det med. ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Mor sa alltid:" Har man inte råd att unna sig lite när man åker på semester så skall man stanna hemma. Annars blir det bara grinigt och surt..." |
|
|||
|
|||
![]()
vist finns det skillnad mellan 1980tal och 2009 i grekland prisnivå
vi har åkt till grekland i ca 25 års tid och under 80-90tal räkte det att man gick ut där nere på vilken ö som helst och hörde folk prata svenska. i dag kan det gå dagar att man hör svenska. nu för tiden åker vi bara ner en vecka på våren och åker ner i januari till asien två veckor prövat thailand, indien ,kambodja man behöver inte gå lång för att höra svenska språket.vad vi spenderar på en vecka i grekland räcker 2-3veckor i asien. ibland kan jag tycka att vi på kalimera är dom sista svenska glödande kolen som glöder för grekland och dess övärld. så vist spelar ekonomin en roll |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Håller med fullständigt, om man räknar på vad en semestervecka i sverige skulle kosta, hotell i 7/14 nätter, frukost, restaurangbesök, och lite utflykter, glass till barnen osv. Ni fattar nog vart jag vill komma. Vad skulle den veckan eller veckorna gå på här hemma? Jag är glad att ha en svärmor att bo hos när vi åker upp till Luleå på semestern då och då. Hade aldrig haft råd att åka dit upp annars. Jag och sonen (17 år) hade bokat en resa till Rhodos i sommar, nu har vi bokat in en moster till mig på samma resa, på detta sparade vi ca.1400 kronor på vår del av resan. Det blir några extra paraplydrinkar o läsk för detta, jippie ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE[quote=Gita;159931]Detsamma! Hemma kan man spara, men är man på semester, så får skall man inte snåla! Det är ju bara ett par veckor... och det är i alla fall billigare än härhemma! Tänk att gå på krogen, 4 personer här i Sverige! Hu! [QUOTE]
Tro inte att det är billigare i Grekland, bara en flaska vatten kostar på en del ställen 3 euro nu för tiden. Priserna har gått upp med 40 % sedan förra året. För att inte tala om flygplatspriserna..... ![]() ![]() Yvonne |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
8 x 10kr, ca Eurokurs sommaren -08 = 80 kr 11,20 x 11 kr, där Euron legat i runda slängar en tid = 123,20 Det är en ökning med 54% för oss som reser med SEK som bas, nu börjar det låta dyrt tycker jag, vilken tur att vi bara är två i familjen som planerat åka i år ![]() // Helén |
|
||||
|
||||
![]()
Jag förstår att du bor i Grekland och därför är det väl tveksamt om jag från Sverige skall ifrågasätta ditt inlägg.
Men... 40% ![]() ![]() Finns det, i Grekland, nått motsvarande vårt svenska konsumentprisindex som kan bekräfta din siffra ? Andra inlägg på Kalimera har tvärtom talat om lägre priser på turistboende och tavernor. Lars Senast redigerad av laero den 2009-03-15 klockan 10:38. |
|
||||
|
||||
![]()
God morgon alla kalimeravänner. Det skall bli intressant att få ta del av rapporter (resebrev) som kommer in hit till kalimera, av dom som reser ner nu på försommaren, om hur prisbilden är. Vad kostar en mythos,greksallad, boende, osv.? Hur har krisen påverkat prisbilden i vårat kära Grekland?
Kan man få en mythos för2,50? ![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Yvonne |
|
||||
|
||||
![]()
Har priserna gått upp 40 % är det kört för Greklands turistindustri. Tyvärr då kommer turisterna att välja andra resmål eller stanna hemma. Något måste vara avgörande fel om ett land höjer sina priser med 40 %. För att inte tänka på den stackars befolkningen. Hur ska de överleva. Hoppas att uppgiften inte stämmer.
Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() // Helén |
|
|||
|
|||
![]()
Varför tror ni bokningarna har gått ner med 30%!!
![]() Innan jag åkte fr Grekland, diskuterades det på Tv-kanalerna, vilka åtgärder som ska tas för att locka turisterna tillbaka. Förmodligen kommer många hotellägare bli tvungna att dumpa priserna. Det diskuterades också om ev prisstopp ska införas på matvaror, för som läget är nu med fri prisättning kommer det gå åt pipan. Kan också tillägga att det är många affärslokaler i Athen som är tillbommade. Yvonne Senast redigerad av yvonne den 2009-03-15 klockan 14:29. |
|
||||
|
||||
![]()
En bidragande orsak är säkert den osäkerhet som många svenskar lever i beträffande försörjningsfrågan, jag är inte så insatt att jag vet om bokningarna just till Grekland gått ner mer än till övriga resmål. Någon som vet?
// Helén |
![]() |
|
|