Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-23, 09:01
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Rethymno fredag 23 April

Fredag morgon 23 April. Rethymno

Sitta nu takaltan på Nakli att hamra ned dagens rapport.

Först svar på frågorna om den fina och mer än prisvärda källarvalvstavernan vi besökte under onsdagskvällen. Tavernan heter ”Fanis” och har gatuadressen Govantzidaki 19, Rethymno.

Gårdagskvällens middag på C och G-s takaltan var mer än lyckad. Lovisa hade inbjudits till sällskapet, och hon är en verklig profil väl värd att samspråka med. Lovisa lever och verkar här i Rethymno och är medborgare i Switzerland, men är också svenska. Git hade fixat till en rent furstlig måltid med diverse förrätter samt fisk som huvudrätt. En vansinnigt god middag i lika goda vänners lag. Tala om att trivas.

Nu på morgonen kunna vi via webben konstatera att läget för trafikflyget i norden och övriga Europa stabiliserats, alla askmolnen till trots. Vi har under hela askmolnstiden nogsamt följt trafikflygets rörelser på den eminenta webbplatsen www.flightradar24.com

I realtid kunna man därstädes följa all trafik i luftrummet. Avgångar, destinationer, och var planet sig befinner i luftrummet. Därtill flightnummer samt flygbolag och marschhastighet.

I eftermiddag ska vi via webben boka in oss på något trevligt och prisvärt boende i Geourgopouli. Ni får gärna komma med tips på boende. Vi reser med bussen från Rethymno i morgon lördag vid lunchtid och har tänkt oss tre nätter i G. Sedan väntar vår förbokade takstudio på La Casa i Chania old town på oss den 28 April.

I afton ska vi leta reda på en trivsam taverna här i Rethymno för att spisa middag i all enskildhet. Det är nu en vecka kvar på vår resa, och vi har det väldigt bra. Vädret alltfort utmärkt.

Arne och Birgitta
Svara med citat
Gammal 2010-04-23, 09:37
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Sv: Påskdagen 4 April

Mystiskt! När man kollar Flightradar så finns det inte ett enda plan i Grekland!?

Yanna
Svara med citat
Gammal 2010-04-23, 09:39
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Vet du Arne, eller någon som vet varför det inte syns några flyg i det Grekiska luftrummet på den annars så eminenta sidan www.flightradar24.com ?
Svara med citat
Gammal 2010-04-23, 15:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Rethymno fredag 23 April

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Det är nu en vecka kvar på vår resa
Vilken lycka! Jag trodde att ni var på väg hem och rapporterna snart var slut. Det är hur intressant som helst att följa er på färden. Tack!
Svara med citat
Gammal 2010-04-23, 16:31
Arnes avatar

Standard Fredag eftermiddag 23 April

Fredag eftermiddag 23 April.

Vid elvatiden fick det ånyo bli promenaden ned till den venetianska hamnen och vår favorittaverna Zefyros att klyva ett krus vitt a 4€.
Nu har turisterna anlänt. Vita ben och trötta ögon äro goda igenkänningstecken. Tavernaägarna jubla och känna tillförsikt.

Nere i den här hamnen ligga en rysansvärd skapelse till fartyg för ankar. Det är en nybyggd båt som ska leda tanken till ett sjörövarskepp från sjuttonhundratalet.

En tvåmastad galeas med märkliga fönster som ser ut som spröjsade fönster på ett svenskt radhus från sjuttiotalet.
Här erbjuds turisterna en sextimmarstur på havet med grillbuffé och fri tillgång till Ouzo och Retsina. Vet ej priset för en tur, men det torde ligga runt 30€ pp eller så. Men, är detta var turisterna efterfrågar, då må det så vara…

Alltnog, vi tog så vägen upp till Stellas lilla servering. George, Stellas man, var på plats denna dag. Knökfullt på innedelen. Utedelen är begränsad till ett bord och tvenne stolar så det är icke mycket att hoppas på.

Snett emot Stellas fann Birgitta en hantverksbutik. Genast in att botanisera i utbudet. Arne skräckslaget avvaktande, men inköpet stannade på blygsamma 15€, en summa som i detta sammanhang måste anses vara högst rimlig.

Så med raska steg hem till boendet att hålla siesta ett par timmar.

I bildgalleriet hiitar den vetgirige dagens bilder under rubriken em 23april

Arne och Birgitta
Svara med citat
Gammal 2010-04-23, 20:46
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Ack den som själv fick flanera i hamnen och klyva ett krus eller två
Ni har förmodligen haft tur som missat piratbåtseländet tidigare år, men "skeppet" har faktiskt funnits i Rethymno i ganska många år. Själv är jag ganska avigt inställd till dylika jippon, men mina döttrar är överförtjusta vid blotta anblicken av skeppet. Och det verkar locka turister dagligen, förmodligen barnfamiljer som får leka Peter Pan med sina barn en heldag...Med lite tur får de vuxna ett glas vin eller två för att överleva

Fortsatt trevlig semester och återigen stort tack för era trevliga reseskildringar!
Svara med citat
Gammal 2010-04-23, 22:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

På orter med mycket massturism uppstår det ofta den här typen av utbud och Rethymnon är ju tyvärr väldigt påverkat av massturismens baksidor. Jag har sett turismen utvecklas där under många år eftersom jag besökte staden första gången 1980 och den sista i början av 2000-talet. Förstår med viss förvåning att det fortfarande är en populär turistort hos många men vi är ju olika och har skilda förväntningar på vad som är en tilltalande plats. Tycker ändå att det är en fin stad även om jag inte vill tillbringa min semester där eftersom det inte motsvarar just mina förväntningar och krav på vad som känneteckar en bra turistort.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-04-24, 10:13
nekjam nekjam är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
På orter med mycket massturism uppstår det ofta den här typen av utbud och Rethymnon är ju tyvärr väldigt påverkat av massturismens baksidor. Jag har sett turismen utvecklas där under många år eftersom jag besökte staden första gången 1980 och den sista i början av 2000-talet. Förstår med viss förvåning att det fortfarande är en populär turistort hos många men vi är ju olika och har skilda förväntningar på vad som är en tilltalande plats. Tycker ändå att det är en fin stad även om jag inte vill tillbringa min semester där eftersom det inte motsvarar just mina förväntningar och krav på vad som känneteckar en bra turistort.

Eva
Första gången jag reste till Rethymno var 2004. Sen har det blivit vårt nya resmål. Har åkt varje år sedan dess. Jag håller inte alls med dej. I Rethymno finns ju allt. Där kan man verkligen se lokalbefolkningen. När barnen går till skolan, när alla tanter går till kyrkan på söndag förmiddag. Sen kan man strosa runt i gamla stan hur länge som helst. Det finns nya saker som man upptäcker varje år. Men om du inte bott där utan bara varit på besök så tycker jag att du inte kan bedöma Rethymno rättvist. Det är som jag. Jag har varit till Chania 3 ggr på besök, och där skulle jag inte alls vilja tillbringa min semester. Och inte i närheten på turistorterna heller. Jag vill ha allt dvs bra strand, hotell nära till allt. Och en gammal stad. Då är Rethymno perfekt.

Tack än en gång A och B för Er trevliga resning. Kan bara hålla med alla som berömt Er. Och lycka till i Chania.
Svara med citat
Gammal 2010-04-24, 10:47
Eva Ls avatar

Nekjam du behöver inte hålla med mig det är helt ok att tycka olika. Tur att vi alla inte vill vara på samma ställe. Jag är väl bekant med hela Rethymnon speciellt de gamla gränderna där min dotter bott vid en av sina arbetsperioder i staden. Hon har arbetat flera säsonger i Rethymnon. I Missiria har jag ätit några av mitt livs godaste, grekiska måltider. Det är inte i Chania och turistorterna utanför jag funnit mina grekiska pärlor utan på helt andra platser i Grekland. Jag har med ökad ålder börjat föredra allt mer lantliga miljöer men är även oerhört svag för grekiska gränder, gamla hus och stillsamma torg utan inkastare och med små tavernor, ouzerior och vackra blommor.

Vill också gärna ha så bilfria miljöer som möjligt och skräniga barer samt många affärer är inte speciellt intressant när jag besöker Grekland. Är glad att jag besökt så många olika platser i Grekland men har ändå oerhört många fler ställen som lockar att beöka. Återvänder gärna till någon av mina favoriter men ser kanske ändå hellre nya platser. När den lusten avtar vet jag vart resan går. Då ska jag sitta på något av torgen i Folegandros Chora med en god bok, njuta av hamnlivet i Katapola på Amorgos och favoitstället i Chora, vila mina fötter i Kastro på Sifnos. Hoppas lokalbefolkningen och de styrande på dessa platser fortsätter att utveckla och vårda det de har med omsorg och inte lockas till allt för stor exploatering. Innan lusten att se nya ställen avtar hoppas jag få besöka Syros, Tinos, Nafplion, Ikaria, Kastellorizo, Chios och kanske någon av Rhodos små byar.

Ursäkta Arne och Birgitta för utvikningen i er fina tråd. Hoppas ni får härliga dagar på ert favoritställe i Chania bland de vackra husen. Ha en fortsatt bra resa. Här hemma är drivorna snart borta i söderlägena men i norr finns det fortfarande en hel del snö kvar.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-04-23, 23:03
pawik pawik är inte uppkopplad

Som alltid är det trevligt att läsa om era resor.
Jag är inte så aktiv med sms och svar längre men
era inlägg läser jag alltid.
Fortsatt god tur.

/pawik
Svara med citat
Gammal 2010-04-24, 01:07
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Låter underbart A o B...och kan bara tycka synd om Dig Eva L,som inte efter alla Dina "resor" till Reth,inte ser nåt annat än massturism

Senast redigerad av Athanasia den 2010-04-24 klockan 01:19. Anledning: kände för att lägga till,,
Svara med citat
Gammal 2010-04-24, 07:57
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
Låter underbart A o B...och kan bara tycka synd om Dig Eva L,som inte efter alla Dina "resor" till Reth,inte ser nåt annat än massturism
Jag vet inte varför du sätter tecken runt resor för bott där har jag inte gjort. Inte behöver du tycka synd om mig jag har hittat så många pärlor och fantastiska platser på andra ställen i Grekland. På mindre platser där utvecklingen gått mer varsamt fram. Visst kan jag se charmen i Rethymnon och inte bara massturismens baksidor och vid den här tidpunkten när Arne och Birgitta är där i lågsäsong blir säkert karaktären en helt annan.

Jag tror att det kan kännas så här för många som besökt en plats när turismutvecklingen stog i sin linda och de sen kan se kära platser förändras. Tyvärr är det mycket svårt att bevara kraktären, stämningen och den bofasta befolkningens attityder till turisterna när de helt enkelt blir för många. Det är tyvärr en av massturismens baksidor men här är ju ändå Rethymnon lyckligt lottat eftersom det är en levande stad året runt. Andra platser på Kreta som Malia och Stalis är totalt ödelagda av turismens baksidor och har varit det i många år.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-04-24, 09:16
Arnes avatar

Standard Ändrad färdplan. Lördag 24 April

Ändrad färdplan.

Under gårdagens eftermiddag fiskade vi, om icke i hamnbassängen så i alla fall på webben, efter boende i Georgiopolis. Utfallet kom emellertid att bliva synnerligen magert. De flesta anläggningarna hade ej ännu öppnat för säsongen, och de som hade öppet var mest fokuserade på charteroperatörerna.

De alternativ man torgförde var emellertid lite väl exklusiva för vårt behov. Halvpension, lyxiga lobbys, samt diverse onödigt extrabjäfs.
Vi bestämde oss snabbt för att helt skippa de tre dagar vi planerat i
G för att i stället fara direkt till Chania nu idag vid lunchtid.

Ett telefonsamtal med George på La Casa i Chania gav positivt besked. Takstudion som vi bokat från onsdag var ledig hela veckan. Vi lät genast boka in oss med beräknad ankomst vid lunchtid idag.

Under gårdagskvällen tog vi promenaden längs hamnstråket i R för att spisa middag på taverna Samaria. En promenad på dryga fem minuter. Stället hade varmt rekommenderats av vännerna C och G , grundat på bra priser, tillgänglighet samt mycket god mat. Allt stämde på pricken.

Längs hemvägen stannade vi till hos Zefyros att varsin isad Ouzo intaga.
Icke en enda gäst förutom oss två att skymta. Tavernaägaren satte sig genast ner vid vårt bord att samspråka. Han kunde nu med tillförsikt se helgen an eftersom det förväntades mängder av turister via charterflyg nu till helgen. Ägaren hade för aftonen ordnat fram en väldigt vacker blomsterbukett, detta med anledning av Birgittas förtjusning i blommor.

Han lät dock meddela att de som hade verkliga problem i staden, det var alla butiksägarna i gränderna. Grymt höga hyror parat med uteblivna intäkter från turisterna har allredan orsakat seriösa ekonomiska problem.

Vid vår promenad hem till studion kunde vi genast konstatera att utsagan var helt korrekt. Det tjugotalet butiker vi passerade på hemvägen, de hade icke en enda kund. Endast indolenta (håglösa) säljare som intet hade att göra.

Låt oss så summera vistelsen här i Rethymno dessa tre dagar. Visst, mycket är turistanpassat, men komma man sig bort från turiststråken, då öppnar sig en helt annan värld.

Mysiga och prisbilliga serveringar, klädsträck spända över gränden, och gamla svartklädda gummor samspråkandes vid vingligt bord och än mer vingliga stolar. Vi börjar alltmer gilla Rethymno faktiskt. Dock har vi haft mycket goda råd från våra vänner bosatta härstädes, det ska erkännas.
Nu packar vi ånyo ränslarna för att fara vidare till Chania.

Bilder på de vackra Zefyrosblommorna hittas i galleriet under ”zefyrosblomster”

Vi har nu på morgonen här på takaltanen suttit all lyssna på SR-s streamade utsändning att avlyssna Ring så spelar vi. Dock fel slutsiffror... Va.ckert väder.

Arne och Birgitta
Svara med citat
Gammal 2010-04-24, 12:04
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Ändrad färdplan. Lördag 24 April

Citat:
Ändrad färdplan.

Under gårdagens eftermiddag fiskade vi, om icke i hamnbassängen så i alla fall på webben, efter boende i Georgiopolis. Utfallet kom emellertid att bliva synnerligen magert. De flesta anläggningarna hade ej ännu öppnat för säsongen, och de som hade öppet var mest fokuserade på charteroperatörerna.

De alternativ man torgförde var emellertid lite väl exklusiva för vårt behov. Halvpension, lyxiga lobbys, samt diverse onödigt extrabjäfs...Arne och Birgitta
Åh vad synd att jag inte hann med här, ni kunde ju ha bokat in er på min vänninas lilla lägenhetshotell, Sylvia, i Georgiopoulis. Inte är det ett "genuint grekiskt" boende, men det är fina lägenheter och läget är perfekt mitt emellan by och strand. Hennes föräldrar bor i annexet och hade, som grek-kanadensare, tagit väl hand om er även om hotellet inte är officiellt öppet (Apollo).

Nå väl, det får väl bli till er nästa tur då.

Vi ses säkert snart!
//Kikh
Svara med citat
Gammal 2010-04-24, 16:46
Arnes avatar

Standard Anlänt Chania 24 April eftermiddag

Anlänt Chania. Lördag eftermiddag 24 April.

Vi lämnade Rethymno och vår fina studio vid pass halvelva efter att ha lyssnat på Ring så spelar vi i solen på altanen. Med packade ränslar tog vi promenaden ner till Zefyros att ett avskedskrus avnjuta. Vid halvtolv ordnade tavernabossen en taxi som raskt förde oss till Bussterminalen.
Solen steka och värmen hög.

Tavernaägaren berättade en mustig historia om den röda sanden som förra året drabbade hela Kreta och för resten merparten av övärlden.
Det var rent förskräckligt, och så illa att han(tavernaägaren) icke ens kunde åka med sin bil hem den aftonen. Hela fordonet var fyllt med röd kletig sand.

Tvenne biljetter för färden till Chania betingade pris av sex Euro per person. Vi anlände till Chania vid pass klockan ett och stegade genast ned till Marias taverna just innan hamnen, att där klyva ett krus vitt.

Så vidare till La Casa i Old Town att taga vår förnämliga takstudio i anspråk. Här ska vi bo ända fram till nästa lördag då det är dags för hemresa med Norwegians flight till Arlanda.

Resan till Chania var mycket vacker, och bjöd på en bedårande blomsterprakt samt vyer med lite snö på de höga bergen längs vägen

Vi när en förhoppning att snödrivorna hava smält bort tills vi återkommer till Umeå den 2 maj. Eljest blir det kärvt.

Nu har uppenbarligen allt charterflyg med full kraft kommit igång. Vi kunna här i Chania skåda mängder av vita ben och nosar spankulerandes runt i staden.

De hade nog mera troligt tänkt sig att redan på förmiddagen rusa åstad ned till närmsta strand att stormpressa bort det vita, och i alla fall ersätta den färgen med tomatröd men svidande hastig solfärg.

Dock, eftersom det här i Chania hela dagen varit skyigt och med svag sol, så gingo dessa förhoppningar åt skogen.

Bättre lycka i morgon kantänka.

Bilder från dagens Chania finner den vetgirige strax i bildgalleriet under ”24April em”

Arne och Birgitta

Senast redigerad av Arne den 2010-04-24 klockan 17:02.
Svara med citat
Gammal 2010-04-24, 18:00
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Jag går ut från Arne o Birgittas tråd,,sorry,,Eva L..var Din dotter jobbat och vad Du sett det färgar inte Rethymno,,,alla har vi olika sätt att se på saker...
Svara med citat
Gammal 2010-04-24, 18:14
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Anlänt Chania 24 April eftermiddag

Citat:
Dock, eftersom det här i Chania hela dagen varit skyigt och med svag sol, så gingo dessa förhoppningar åt skogen. Bättre lycka i morgon kantänka.
Arne och Birgitta
Eftersom väderprognosen lovar regn och mulet från och med imorgon kväll är det nog många som förblir bleka

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2010-04-24, 20:22
Eva Ls avatar

Standard Sv: Anlänt Chania 24 April eftermiddag

Citat:
[FONT=Arial]

[FONT=Arial]

Vi när en förhoppning att snödrivorna hava smält bort tills vi återkommer till Umeå den 2 maj. Eljest blir det kärvt.

Eftersom solen lyser nästan varje dag och har så gjort ett tag samt varmare vindar utlovats går snötiningen snabbt. I afton plockade många fram sina grillar och solen lyste skönt på oss här uppe i norr. Tror att nästan alla drivor är borta när ni kommer hem.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-04-25, 10:47
Arnes avatar

Standard Chania Söndaag morgon 25 April

La Casa,takaltanen söndag 25 April.

Nu verkar solen ha goda förutsättningar att tränga undan de skyar som tidigare lägrat sig över nordkusten. Termometern visar redan 22 grader i denna tidiga morgontimme. Endast en svag havsbris råda.

Under gårdagens afton tog vi först promenaden till Marias taverna att skicka eftermiddagsrapporten till forumet. Marias place är beläget längs gatan mellan hamnen och palmallén, just mittemot lädergatans början.

På Marias finnes inget wlan, men det fixar man på Internetcaféet just intill ingången.
Internetcaféet heter Triple W, och där betinga uppkopplingsaccess 1 Euro per timma. Sedan kan man sitta på Marias med mycket god signalstyrka att access hava.

Vi styrde så stegen vidare till vår favorittaverna, Semiramis, för att se om de nu öppnat för säsongen. Vid förra besöket, i början av April, då var tavernan en enda stor byggarbetsplats.

Nu var emellertid allt färdigt och tavernaägaren hälsade oss varmt välkomna. Röda orkestern fanns därtill på plats. En Schnitsel Gordon bleu till Arne samt tomatsoppa för Birgitta betingade inklusive ett krus vitt pris på 23€.

Lite dyrare, visst, men vi är ju i Chania nu. Med notan följde det obligatoriska fatet med smetkaka samt en glasterrin flygbränsle.

La Casas wlan är icke direkt något att skriva hem till vännerna om. Med snäll omskrivning kan detsamma beskrivas som fiasko. Det enda ställe där det fungerar, det är i Georges lilla kontor på bottenvåningen, och då får laptopen befinna sig maximalt 50 cm från routern…

George försåg oss dock med koder till grannhotellens wlan, men dessa koder visade sig vara mer än inaktuella. Det får nu vid elvatiden bli en promenad till Marias place att skicka denna rapport.

Gårdagens bilder lägges in i bildgalleriet under ”söndagfm25april”

Nu kunna vi från vår takaltan skåda hurusom de nyanlända turisterna vandra ned mot Neo Choras stränder att bränna ben och armar under den starka solen. Svedan i afton till trots. Men förhoppningsvis fungerar soldiset som solfaktor sex, och göra brännan uthärdlig i afton.

Vi sitta nu Marias place i dryga 25 grader att skicka denna något försenade snabbrapport. Livet leka.

Arne och Birgitta
Svara med citat
Gammal 2010-04-25, 11:22
nekjam nekjam är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005

Låter härligt! Här i Sikeå har vi nu 8,5 gr och inatt var det minus 5. Men solen skiner även här.
Hur är det har ni provat på att bada i havet? Eller är det för tidigt?

Ha en fortsatt bra semester och än en gång Jätteroligt att läsa Er berättelse.

Majken
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:12.