Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-23, 22:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Påskdagen 4 April

På orter med mycket massturism uppstår det ofta den här typen av utbud och Rethymnon är ju tyvärr väldigt påverkat av massturismens baksidor. Jag har sett turismen utvecklas där under många år eftersom jag besökte staden första gången 1980 och den sista i början av 2000-talet. Förstår med viss förvåning att det fortfarande är en populär turistort hos många men vi är ju olika och har skilda förväntningar på vad som är en tilltalande plats. Tycker ändå att det är en fin stad även om jag inte vill tillbringa min semester där eftersom det inte motsvarar just mina förväntningar och krav på vad som känneteckar en bra turistort.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-04-24, 10:13
nekjam nekjam är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
På orter med mycket massturism uppstår det ofta den här typen av utbud och Rethymnon är ju tyvärr väldigt påverkat av massturismens baksidor. Jag har sett turismen utvecklas där under många år eftersom jag besökte staden första gången 1980 och den sista i början av 2000-talet. Förstår med viss förvåning att det fortfarande är en populär turistort hos många men vi är ju olika och har skilda förväntningar på vad som är en tilltalande plats. Tycker ändå att det är en fin stad även om jag inte vill tillbringa min semester där eftersom det inte motsvarar just mina förväntningar och krav på vad som känneteckar en bra turistort.

Eva
Första gången jag reste till Rethymno var 2004. Sen har det blivit vårt nya resmål. Har åkt varje år sedan dess. Jag håller inte alls med dej. I Rethymno finns ju allt. Där kan man verkligen se lokalbefolkningen. När barnen går till skolan, när alla tanter går till kyrkan på söndag förmiddag. Sen kan man strosa runt i gamla stan hur länge som helst. Det finns nya saker som man upptäcker varje år. Men om du inte bott där utan bara varit på besök så tycker jag att du inte kan bedöma Rethymno rättvist. Det är som jag. Jag har varit till Chania 3 ggr på besök, och där skulle jag inte alls vilja tillbringa min semester. Och inte i närheten på turistorterna heller. Jag vill ha allt dvs bra strand, hotell nära till allt. Och en gammal stad. Då är Rethymno perfekt.

Tack än en gång A och B för Er trevliga resning. Kan bara hålla med alla som berömt Er. Och lycka till i Chania.
Svara med citat
Gammal 2010-04-24, 10:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Nekjam du behöver inte hålla med mig det är helt ok att tycka olika. Tur att vi alla inte vill vara på samma ställe. Jag är väl bekant med hela Rethymnon speciellt de gamla gränderna där min dotter bott vid en av sina arbetsperioder i staden. Hon har arbetat flera säsonger i Rethymnon. I Missiria har jag ätit några av mitt livs godaste, grekiska måltider. Det är inte i Chania och turistorterna utanför jag funnit mina grekiska pärlor utan på helt andra platser i Grekland. Jag har med ökad ålder börjat föredra allt mer lantliga miljöer men är även oerhört svag för grekiska gränder, gamla hus och stillsamma torg utan inkastare och med små tavernor, ouzerior och vackra blommor.

Vill också gärna ha så bilfria miljöer som möjligt och skräniga barer samt många affärer är inte speciellt intressant när jag besöker Grekland. Är glad att jag besökt så många olika platser i Grekland men har ändå oerhört många fler ställen som lockar att beöka. Återvänder gärna till någon av mina favoriter men ser kanske ändå hellre nya platser. När den lusten avtar vet jag vart resan går. Då ska jag sitta på något av torgen i Folegandros Chora med en god bok, njuta av hamnlivet i Katapola på Amorgos och favoitstället i Chora, vila mina fötter i Kastro på Sifnos. Hoppas lokalbefolkningen och de styrande på dessa platser fortsätter att utveckla och vårda det de har med omsorg och inte lockas till allt för stor exploatering. Innan lusten att se nya ställen avtar hoppas jag få besöka Syros, Tinos, Nafplion, Ikaria, Kastellorizo, Chios och kanske någon av Rhodos små byar.

Ursäkta Arne och Birgitta för utvikningen i er fina tråd. Hoppas ni får härliga dagar på ert favoritställe i Chania bland de vackra husen. Ha en fortsatt bra resa. Här hemma är drivorna snart borta i söderlägena men i norr finns det fortfarande en hel del snö kvar.

Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:45.