![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag har träffat alltför många "turister" här nere med samma inställning som din tills de får äta en riktigt förberedd och tillagad åttaarmad bläckfisk. No hard feelings though, smaken är ju som bekant som baken tudelad. ![]() lars Kriti stin kardia mou |
|
||||
|
||||
![]()
Herodetos; Blckfisk, det är Djävulens föda!
Eller för att travestera lokal fiskare på Fourni; "När turisterna har lämnat ön, då finnes ingen som missaktar blckfisk enär det är den enda föda vi har att tillgå vintertid."... Arne |
|
||||
|
||||
![]()
Grillet xtopodi er det ultimate tilbehør til ouzo, muligens er sardheles pastes i nesten samme klasse......
Mener nå jeg........ ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Herodetos vem var det? Jo jag vet, men han levde nån gång 400 - 500 år före Kristus och han trodde tydligen på Djävlar. Det har ju hänt lite sen dess.
Fiskaren på Fourni kan jag förstå. Han missaktade i alla fall inte bläckfisken, tvärt om. Hade han kommit från Kreta hade han nog inte uttryckt sig så, enär här finns mycket annat att tillgå som omväxling i dieten. ![]() lars Kriti stin kardia mou |
|
|||
|
|||
![]()
Lars, för min del är intresset hur din utsökta fisk är tillagad, berättar du eller skall det förbli en hemlighet ett tag?
Hälsar Paul |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, ja, kan vi få ett bra tips? Jag har en stor bit djupfryst bläckfisk, det var en femkilosbamse som vi delade med oss av till släkten. Den sista biten har alltså blivit liggande och nu vill jag pröva något nytt. Brukar koka den med lök, stifado, men prövar gärna andra sätt.
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag är ingen bläckfisk fantast även om jag inte är på Arnes nivå. Den färska bläckfisk som jag fick tillagad på Lesvos har dock fått mig att ompröva min inställning och jag har ätit bläckfisk på Kreta flera gånger på platser utanför de stora turiststråken utan att bli riktigt frälst.
Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Vad gäller bläckfiskrätten på bilden så dristar jag mig att påstå att den alls icke avger någon doft av bränt gummi enär den inte är grillad. Höj nu ribban och klyv ett krus vitt med kära Birgitta och ge till det bläckfisken en chans. ![]() Lars, är det marinerad bläckfisk eller ..........? ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|