![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Några jag pratat med har tagit fel och ätit på tavernan i markplan det är ett helt annat ställe. Till kvinnokoperativet tar man trappan upp på sidan av huset. I högsäsong kan det vara nödvändigt att boka bord innan. Särskilt om man vill ha en fin plats med utsikt över havet. Naturligtvis finns det god mat på många andra ställen i Grekland också. Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Dålig mat i Grekland?
![]() ![]() Jag har väldigt sällan fått dålig mat i Grekland. Ibland extra bra och mycket god mat och för det mesta okej med alla de bra inhemska råvaror som finns. Håller med om att god miljö och sällskapet spelar en viktig roll för hur upplevelsen blir. ![]() Vid ett tillfälle blev jag bjuden på kokt "fårskalle" κεφάλι - πρόβατο av en grekisk familj på ön Evia i byn Amarynthos. De ville verkligen ge mig något extra gott och för dem en delikat rätt. Det doftade så gott av vin, lök och kött i ca två timmar från deras enkla kök. När jag lyfte på locket höll jag på att svimma och fick kräk reflexer. ![]() Fårets kokta ögon och huvudet glömmer jag aldrig. ![]() ![]() ![]() Det blev en tur till Amarinthos "gatukök" vid hamnen för att snabbt ta en gyros och sen tillbaka till värdfamiljen för att sen säga att jag är inte var hungrig just då. Men vi delade ett glas vin och jag höll masken för jag ville inte såra dem genom att tacka nej. Åt lite av salladen och fårosten men nej inget fårhuvud för mig den gången trots trevligt sällskap. ![]() /Marja |
|
||||
|
||||
![]()
Vad gäller råvaror verkar nötköttet vara stötestenen, enligt min erfarenhet. Jag har fått kött med brosk och/eller senor. Det är lite svårsmält, liksom när man får långkokt kött där oturen gjorde att de flesta bitarna på tallriken mest bestod av fett. Fettet måste ju vara med - men på de bitar jag äter bör det inte vara majoriteten.
Sedan kan ju kött vara ovanligt bra också, som när man får lokalt fläskkött. Grekisk potatis har jag alltid betraktat som supergod - men vid några tillfällen har jag fått pulvermos! Jag hade inte valt de rätterna om jag vetat det. |
|
|||
|
|||
![]()
Sämsta och absolut mest smaklösa maten i Grekland fick jag på 80-talet på Rhodos och Ios. På båda dessa öar har vi blivit magsjuka också. Glömmer tyvärr aldrig en Spaghetti Carbonara på Ios, sönderkokt pasta med en burk konserverade ärtor och morötter inblandat!
Bästa maten har vi fått på Leros, Tinos och Schinoussa, men allra bästa matminnet är en lammstek i Korfu stad 1978, så fantastiskt gott! Fisk i Grekland är gott men fisk (och skaldjur) ska ätas här hemma på västkusten eller möjligen i min ungdoms stad Karlskrona! Anne |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|