![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Låter himmelskt....jag hoppar över köttfärsen och gör mer av riktigt smakrik tomatsås . Riktig buffelmozarella eller fetaost smular jag i....Kanske inte "rumsrent" men gott!
TACK Eva! Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Takk fra meg og, Eva, jeg er sikker på at din Moussaka smaker kjempegodt ![]() - men det tar t i d å lage den - det gjør det med den jeg bruker å lage og, derfor går det lang tid mellom hver gang ![]() - og Lissi, om jeg ikke har en graviera eller kefalotiri med mye smak å ha i sausen, bruker jeg og litt fetaost i tillegg ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det verkar som om det är ytterst få som verkligen blivit magsjuka av mat i grekland, vilket säger en hel del om "grundkvalitén" på maten. Man tycker ju att några tavernor ibland borde "tabba sig"..?
Vi har endast vid ett fåtal tillfällen blivit besvikna/onöjda på maten i grekland och den gemensamma nämnaren har i alla fall varit läget: Thassos-Potos vid stranden Samos-Pythagorion utmed hamnpromenaden Amorgos-Katapola nära färjekajen Lefkas-Nidri lite trist rent generellt... Dock tycker vi att det räcker med att bara gå något enstaka kvarter bort från turiststråken för att hitta de riktiga pärlorna! Som kommentar till Hasse (hur dåliga tavernor kan överleva) så är det väl så att det inte behövs ett bra rykte (eller bra mat) för att få gäster om läget är riktigt bra och genomströmningen är god..? |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Skall testa och det blir kanske en moussaka kväll snart i goda vänners lag. ![]() ![]() /Marja |
|
|||
|
|||
![]()
Det borde nog vara en ny tråd om maträtten Moussaká! Men... jag lagade moussaká redan på 70-talet med inspiration av Carl Butlers Kokbok. Han hade ingen potatis i rätten, saltade inte auberginerna och stekte dem i olivolja. När jag stekte skivorna gick det åt massor av olivolja, för att få dem så gyllenbruna, som han fått till.
Nu saltar jag skivorna över ett durkslag under några timmar, torkar av dem och steker dem med mycket lite olivolja i en mycket het panna. I Butlers nyare grekiska kokbok, hittar man den kryddsättning som är perfekt. Béchamelsåsen bör också innehålla muskot och 2 uppvispade ägg för att göra den fastare. Köttfärssåsen är den traditionella men bäst smak blir det med lammfärs. På Kreta gör jag halva formen med potatis i botten, eftersom våra grekvänner vill ha det så. I Sverige blir det utan potatis. I lördags hade vi fest tillsammans med f.d. arbetskamrater. Mezé till förrätt och moussaká som huvudrätt och inlagd kvitten, persika och vindruvor tillsammans med en klick youghurt- / Jannis |
|
||||
|
||||
![]()
Carl Butlers kokböcker har alltid varit mina favoriter också
![]() ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Han är en riktig guru på området.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Starta gärna egna trådar om kokböcker, mousaka och annat som inte har med ämnet att göra.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Monica ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vågar man säga det här, det är inte maten utan bemötandet som ger mig favoritställen. Har inte en enda matbild från mina resor (dock en frukostbild). Har aldrig fått något jag tyckt varit direkt dåligt och aldrig blivit magsjuk så maten är OK men inte så viktig för att resan till favorit landet skall kännas lyckad.
|
|
||||
|
||||
![]()
För mig är det både mat och bemötande. Tror dessutom att de går hand i hand. Jag är passionerat förtjust i grekisk mat och skulle klara mig mycket länge på den. Eva
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Underbart att få ett sånt bemötande !!
|
|
|||
|
|||
![]()
Ska man dra en slutsats av denna tråd då med rubriken "Dålig mat i Grekland" så upplever vi Kalimeravänner inte egentligen att vi får det...Vi äter bevisligen på rätt ställen
![]() ![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
För min del har jag då fått dålig mat ibland ... Men jag lägger den nog inte på minnet, jag letar upp något bättre istället och minns hellre det
![]() Dessutom skulle jag inte vilja peka ut en enskild taverna, den ska i princip ha fått ägnat sig åt systematiskt bondfångeri för att jag skulle vilja göra det. Genomslagskraften på internet är så stor, jag vill ha ordentligt på fötterna för att varna för en taverna/ett pensionat m m. |
|
|||
|
|||
![]()
Tack Eva för receptet på moussaka, det ska testas till höstens greklandskväll.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Det är väl bara En Plo i Chania vad jag vet som blivit "uthängd" här. Säkert med rätta.
Lissi |
![]() |
|
|