Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-10-16, 23:27
våga våga är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010
Standard Sv: Från Amorgos till Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Tack, för tips! Med vägbeskrivning, tål att tänkas på.. om det blir nu eller nästa resa... det visar sig!!!..

Kruxet är väl att hinna med bussen hem sen bara.. den sista går runt 16.30..risken är väl att jag kan gå vilse och tar det inte lång tid att gå upp på det berget?
När jag är ute och vandrar på Naxos i lågsäsong och dagens sista buss har gått brukar jag lifta tillbaka till Chora. Det har alltid varit lätt att få lift och jag har träffat många trevliga Naxosbor på detta sätt. Märkligt nog har de flesta av dem känt minst en av mina vänner från småöarna!
Våga
Svara med citat
Gammal 2014-10-17, 08:21
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
När jag är ute och vandrar på Naxos i lågsäsong och dagens sista buss har gått brukar jag lifta tillbaka till Chora.
Våga
Låter som en bra idé.. ...och det är väl "safe" här på öarna i jämförelse med Sverige..??

Sunny(direkt från frukostbordet, Pension Sofi)..
Svara med citat
Gammal 2014-10-17, 13:47
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Mysfarbrorn Fotis, ja.
Vi kom till Naxos i slutet av 90-talet och har sett deras son och dotter växa upp.
Sonen jobbar i Athen, ja tror som jurist.
Dottern har tagit över kokkonsten på tavernan efter mamman. Här syns tre generationer Fotis.

Dottern hade en tam gås som gick runt och roade. Gåsen älskade att följa med ut och simma, antingen med fadern eller dottern. Tyvärr blev hon överkörd på den livligt trafikerade gatan och många sörjde henne.

Pappa Fotis är också fiskare och har sin båt nedanför tavernan. Här slår han ur bläcket från sina bläckfiskar.

Detta kallar vi ”vårt vardagsrum” på Naxos. Det besöks två gånger per dag, det är så härlig svalka där. Från början rymdes bara två bord med stolar och det fanns risk att ramla ner i sanden nedanför. Nu har man tagit bort telefonkuren, lyckats utöka ytan och satt upp fallskydd. Det har blivit ett populärt ställe att sitta på trots trafiken.

Oj, vilken nostalgitripp jag fick!
Och Sunny, Naxos är en vida känd vandringsö (eller hur Larvih) så du kommer säkert tillbaka.
Birgitta
Svara med citat
Gammal 2014-10-17, 15:48

Tack, Birgitta (Yannis) för historien om familjen Fotis, gullig familj tycker jag! (trots att jag inte känner dom).. ..

Tänk att ha en gås som följer med en ut och simmar vad mysigt.. ...rolig berättelse var det!..

Sunny(som är lite trött efter en lång roadwalking)
Svara med citat
Gammal 2014-10-17, 16:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Tog denna bild 2007. Är det mamma Fotis till vänster?

För övrigt snygg graffiti på muren.
Svara med citat
Gammal 2014-10-17, 16:28
våga våga är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Låter som en bra idé.. ...och det är väl "safe" här på öarna i jämförelse med Sverige..??

Sunny(direkt från frukostbordet, Pension Sofi)..
Jag har aldrig känt mig det minsta otrygg när jag har liftat på öarna. Det känns som att de som bor på öarna vet att det är "glesbygd" i alla fall i lågsäsong och gärna hjälper till.
Våga
Svara med citat
Gammal 2014-10-17, 16:35

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
Jag har aldrig känt mig det minsta otrygg när jag har liftat på öarna. Det känns som att de som bor på öarna vet att det är "glesbygd" i alla fall i lågsäsong och gärna hjälper till.
Våga
Bra att veta om!..
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:12.