![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag njuter av Dina rapporter! Du gör verkligen något av Dina dagar!
![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Ja den åsikten har inte jag. Naxos natur är mer storslagen men i mellan och högsäsong känns Paros mer grekisk. Inte alls så mycket Skandinavier som på Naxos. Naoussa är en mycket mysig by. Kolymbitres en speciell strand och i Parikia har jag ätit mycket gott. Lefkes är en av Greklands finaste byar. De hundra dörrarnas kyrka är fantastisk. Eva
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Tack för tips iaf! |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
1) Bussen mod Apiranthos. 2) Hoppe af bussen ved vejen til Danakos. 3) Gå et stykke ad vejen op til en lille kirke på højre side. Og dér begynder stien. ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Kruxet är väl att hinna med bussen hem sen bara.. den sista går runt 16.30..risken är väl att jag kan gå vilse och tar det inte lång tid att gå upp på det berget? |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Våga |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Sunny(direkt från frukostbordet, Pension Sofi).. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Mysfarbrorn Fotis, ja.
Vi kom till Naxos i slutet av 90-talet och har sett deras son och dotter växa upp. Sonen jobbar i Athen, ja tror som jurist. Dottern har tagit över kokkonsten på tavernan efter mamman. Här syns tre generationer Fotis. Dottern hade en tam gås som gick runt och roade. Gåsen älskade att följa med ut och simma, antingen med fadern eller dottern. Tyvärr blev hon överkörd på den livligt trafikerade gatan och många sörjde henne. Pappa Fotis är också fiskare och har sin båt nedanför tavernan. Här slår han ur bläcket från sina bläckfiskar. Detta kallar vi ”vårt vardagsrum” på Naxos. Det besöks två gånger per dag, det är så härlig svalka där. Från början rymdes bara två bord med stolar och det fanns risk att ramla ner i sanden nedanför. Nu har man tagit bort telefonkuren, lyckats utöka ytan och satt upp fallskydd. Det har blivit ett populärt ställe att sitta på trots trafiken. Oj, vilken nostalgitripp jag fick! Och Sunny, Naxos är en vida känd vandringsö (eller hur Larvih) så du kommer säkert tillbaka. Birgitta |
|
|||
|
|||
![]()
Tack, Birgitta (Yannis) för historien om familjen Fotis, gullig familj tycker jag! (trots att jag inte känner dom)..
![]() Tänk att ha en gås som följer med en ut och simmar vad mysigt.. ![]() ![]() Sunny(som är lite trött efter en lång roadwalking) ![]() |
|
||||
|
||||
![]() ![]() Tog denna bild 2007. Är det mamma Fotis till vänster? För övrigt snygg graffiti på muren. ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Våga |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
På vej op gik jeg vild et sted! Jeg passerede det første hus på venstre side, men jeg skulle have passeret huset på dets højre side. Det kostede 15 - 20 minutter. Når man kommer ned igen, er det jo ikke sikkert at der kommer en bus i samme øjeblik, men så kan man gå ned til Filoti. Der findes en vandresti til Filoti lige modsat vejen til Danakos. En lidt kortere vandring er fra Chalki til Tsikalariou Castle. Fantastisk fin vandring og meget fine udsigter fra slottet. Vandringen fra Koronida til Apollonas kan også varmt rekommanderes. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Sunny, jag liftade hem från en vandring upp till Exoumburgo på Tinos i april.
Alternativen var att antingen gå samma väg tillbaks, vilket i o f s varit vackert, eller ca 11 km asfaltväg i serpentinmodell. Jag såg en bil som stannat och en kvinna i bilen pratade med en vid vägkanten utanför ett hus. Jag frågade om hon skulle till Chora och hon sa meddetsamma att jag kunde få lift!! Härligt för trötta fötter och kvinan kände Nikoleta mycket väl ![]() En trevlig pratstund fick vi dessutom och kvällen efter när jag satt på en taverna vinkade hon när hon gick förbi! Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Tack, Larvih för vandringsinformationen..låter som fina vandringar!..
![]() Men min energi är nu på upphällningen efter snart 4 veckor i Grekland.. det har varit intensivt sen dag 1..vandrade en hel del på Amorgos tidigare och här har jag gått mycket på bilvägarna! Så jag tar och spar dessa vandringarna till våren om jag ska hit.. ![]() ![]() En bra karta får jag nog också skaffa mig till nästa gång om jag ska vandra här! Rena vill att jag ska komma hit i april och fira påsken med dom... så jag får dansa lite menade hon!!.. ![]() Men påsken är ju så tidigt nästa år i Grekland.. 12 april har jag för mig att hon sa, ja i vilket fall som helst så tål det att funderas på, har aldrig firat påsk i Grekland... en upplevelse lär det ju vara! Sunny(som strax ska sticka ner till Old town och äta).. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, det är säkert helt ok att lifta som ensam kvinna här i ö-världen... men har som princip att aldrig lifta hemma i Sverige.. därför har jag väl det lite i mig att inte göra det nu heller.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Boghandlen i Chora sælger kort. Kanske Anavasi.gr også har et vandrekort. |
|
|||
|
|||
![]()
Bon appetit!
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Till Yannis kan jag meddela att det inte blev någon åsnebebis hos Effie o Vaggelis i år heller.
|
![]() |
|
|