Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Milos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-06-03, 16:42
RobEri RobEri är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2015
Standard Sv: Råd för resa till Milos

Det är klart, öar som har internationell flygplats tar större mängder charterturister, så är det med Mykonos, Santorini, Samos, o s v. Det finns visserligen charter till Naxos, Paros och även Milos (tror jag), öar som inte har internationell flygplats, men jag tror charterturism är i mindre omfattning på dessa öar. En del charterturister har fraktats till öar utan internationell flygplats via färjeförbindelse mellan öarna och det har varit si och så med det (inställda färjor, förseningar, båtstrejk, meltemi, o s v). Restiden förlängs med ytterligare några timmar, charterbolag vill också ha extra tidsmarginal för att inte missa färjan, o s v. Alltså, en resa som tar c.a. 4 timmar, blir kanske 7 eller 8 timmar, kanske 9 timmar. På Apollo hittade jag följande varning "Beroende på väder och vind eller oförutsedda händelser kan längre väntetider eller övernattning förekomma på Santorini/Mykonos vid både ankomst och hemresa".
Somliga kombinerar förstås en resa till en ö med internationell flygplats med en mindre ö utan internationell flygplats, det är också en variant.
Nej, öar med internationell flygplats faller mig inte i smak...så jag förstår din rädsla.

Senast redigerad av RobEri den 2015-06-03 klockan 16:52.
Svara med citat
Gammal 2015-06-03, 20:56
4000mil.se 4000mil.se är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Till Thira:
min son har delvis samma problematik som din, men som vanligt skiljer det ju åt mellan individer...

Byta mellan olika stränder inget problem, mycket folk omkring sig på restauranger inget problem, så länge de sköter sig själva.

Däremot problem att gå någon längre sträcka, mycket verkliga eller fiktiva stenar i skorna osv...
Problem med att han fort tröttnar på mycket och vill "hem" till hotellet. Och då är det svårt att dela sig mitt itu då dottern vill stanna kvar.

Men mycket beror på motivationen.
Vi har klarat en två-veckorsresa till Florida med full aktivitet hela dagarna. Då hade vi en dag-för-dag-bok med vad som skulle hända, ett gäng kusiner med på resan och mycket motivation...
Svara med citat
Gammal 2015-06-03, 22:20
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Jag förstår. Måste korrigera mig lite från mitt inlägg ovan. Alltså, båda mina barn har varit med på olika resor men till de platser som inte passat någon av dem så bra har jag åkt ensam då de varit hos sin pappa. Förra året (till Naxos) var det bara den äldste som var med och hans kompis. Den yngste stannar helst hemma och har supersvårt att byta miljö. Men det har ändå gått hyfsat att resa om man förberett honom noga på vad som komma skall. Han gillar verkligen inte överraskningar eller att inte veta hur dagen ska bli. För honom är charterparadisen rena rama mardrömmen med stora öppna ytor och mycket folk.(Han är väldigt intresserad av historia och gillar stadsresor betydligt bättre än vad han skulle gilla att öluffa.)Flygplatser likaså kan vara jobbiga. Men han har lärt sig att hitta lösningar i stunden. Ibland har jag tänkt att det vore bra att skriva ett resebrev efter en eventuell Greklandsresa med honom för att ge andra föräldrar tips eller motivation att våga sig iväg med barnet utomlands även om det har samma svårigheter ( men också väldigt många lättheter) som min son har. Men kanske kan du göra det när ni kommer hem istället, ifall du vill?

Han har inga problem att jag skriver öppet om det här bör tilläggas. Vi är helt öppna med det hela. Inget att pjollra om, tycker han
Det låter som att det viktigaste för er är att hotellet ligger nära stranden helt enkelt och då finns det ju mängder med öar att välja mellan. Det är bara att välja och vraka. Handlar mer om då var på ön ni bor snarare än vilken ö.

Senast redigerad av Thira den 2015-06-03 klockan 22:52.
Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 09:07
Tomas N Tomas N är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Klippbadet bakom vårt hotell. Kimolos i bakgrunden.

Juni 2012 besökte vi Milos och valde då att bo i Pollonia. En mycket lugn by med allt inom gångavstånd. Matutbudet inget att säga om. Ni hittar vad ni önskar. Beachen kanske inte den häftigaste men räcker långt. Även som du skriver häftiga klippbad med bra dykhöjd.
T.o.m undertecknad dök och det säger inte lite. Det finns SÅ mycket att se och besöka på Milos så att hyra en bil är ingen dum idé. Dessutom går färjan till Kimolos från Pollonia om man vill göra en utflykt till en annan ö. Läs Kalimeras info om Milos. Den säger ganska mycket om Milos. En annan sak som jag tycker om med Pollonia är att man tar hand om alla katter genom pengainsamling till bla mat, veterinärbesök två ggr/år mm. Och det skall gudarna! veta; det gör man inte på så många ställen på vår jord. Här syns det verkligen på alla katter att dom verkar må ganska bra.
Beachen som är ca 150 m lång
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 19:44
4000mil.se 4000mil.se är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Har läst, kollat och funderat ännu mera och har nu lite fler funderingar om flyg och färjeförbindelser...

Att köpa flygbiljett via charterbolagen verkar dyrt, från 3500 kr och uppåt??
Eller är priserna ovanligt höga nu pga den svala våren?

Biljetter till Aten verkar släppas ett år innan, hittar i maj nästa år redan nu, men inget för Santorini än.

Sammantaget verkar det lite vanskligt att vänta in Santorinibiljetter, risken är stor att det bli mycket dyrare än Aten?

Så vad tror ni om detta: åka via Aten med en "buffertnatt" vardera väg.
Hoppas på tur med vädret och hålla koll på väderprognoserna?
Vettigt eller risky?
Hur vanligt är det egentligen med inställda färjor i juni?

Eller är det flyget från Aten jag ska satsa på? Flyget klarar väl värre väder än färjorna?
Svara med citat
Gammal 2015-06-08, 15:21
RobEri RobEri är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2015

Jag skulle boka flyg till Aten med Norwegian så fort biljetterna för juni 2016 är ute. Från flygplatsen i Aten direkt med buss till Piraeus och massor av båtalternativ.
När barnen var små eller gick i skolan, båtluffade vi alltid i juni, direkt efter skolavslutningen. Det fanns färre flygalternativ på den tiden (80- och 90-talet), nu finns det större utbud.
Vi var ute på öarna i 2 eller 3 veckor, men aldrig haft problem med vädret (starka vindar) och inställda färjor. Vi gjorde säkert uppåt 10 resor under tiden barnen var i skolålder. Två gånger har vi varit med om inställda färjor p g a starka vindar, men det var juli/augusti.
Kollar man upp statistiken så är juli/augusti överrepresenterade när det gäller mycket starka vindar (statistik finns i en länk som skickades i tidigare kommentar). Men statistik är statistik...
Jag tror risken för inställda färjor i juni är större p g a strejker än väderförhållanden...framför allt nu och några år framöver (den ekonomiska krisen)
Svara med citat
Gammal 2015-06-14, 14:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av 4000mil.se Visa inlägg
Så vad tror ni om detta: åka via Aten med en "buffertnatt" vardera väg.
Om ni stannar två nätter i Aten kostar det ganska mycket, för hotell i Aten är dyrare än på öarna.

Jag tycker inte att 3500 t/r till Santorini är dyrt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:15.