![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Har läst, kollat och funderat ännu mera och har nu lite fler funderingar om flyg och färjeförbindelser...
Att köpa flygbiljett via charterbolagen verkar dyrt, från 3500 kr och uppåt?? Eller är priserna ovanligt höga nu pga den svala våren? Biljetter till Aten verkar släppas ett år innan, hittar i maj nästa år redan nu, men inget för Santorini än. Sammantaget verkar det lite vanskligt att vänta in Santorinibiljetter, risken är stor att det bli mycket dyrare än Aten? Så vad tror ni om detta: åka via Aten med en "buffertnatt" vardera väg. Hoppas på tur med vädret och hålla koll på väderprognoserna? Vettigt eller risky? Hur vanligt är det egentligen med inställda färjor i juni? Eller är det flyget från Aten jag ska satsa på? Flyget klarar väl värre väder än färjorna? |
|
|||
|
|||
![]()
Jag skulle boka flyg till Aten med Norwegian så fort biljetterna för juni 2016 är ute. Från flygplatsen i Aten direkt med buss till Piraeus och massor av båtalternativ.
När barnen var små eller gick i skolan, båtluffade vi alltid i juni, direkt efter skolavslutningen. Det fanns färre flygalternativ på den tiden (80- och 90-talet), nu finns det större utbud. Vi var ute på öarna i 2 eller 3 veckor, men aldrig haft problem med vädret (starka vindar) och inställda färjor. Vi gjorde säkert uppåt 10 resor under tiden barnen var i skolålder. Två gånger har vi varit med om inställda färjor p g a starka vindar, men det var juli/augusti. Kollar man upp statistiken så är juli/augusti överrepresenterade när det gäller mycket starka vindar (statistik finns i en länk som skickades i tidigare kommentar). Men statistik är statistik... Jag tror risken för inställda färjor i juni är större p g a strejker än väderförhållanden...framför allt nu och några år framöver (den ekonomiska krisen) |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag tycker inte att 3500 t/r till Santorini är dyrt. |
![]() |
|
|