![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Oj! Då måste Lemonaki vara på snabbvisit på Sifnos!
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Åhhh så vackert det är på vackra Sifnos!
Kul att du gillar ön så mycket. Personligen tycker jag faktiskt nästan att den är lika vacker som Amorgos, fast lite på ett annat sätt förstås. |
|
|||
|
|||
![]()
Ungefär lika känner jag.. Sifnos kan också kännas magisk och dramatisk när man kommer riktigt högt upp i bergen.. påminner om Amo..
|
|
|||
|
|||
![]()
Lördag 6 juni
En väldigt blåsig morgon och inte allt för varmt, då passar det bra med en vandring och det bar av till Artemonas och Apollonia. Men först vill jag berätta om fredag kvälls tavernasittning, jag gick över till Agia Marina där finns en jättemysig Restaurant alldeles vid havet.. som heter O' Argiris och vilken god mat jag åt där... beställde in Chick Pea balls en specialitet från Sifnos..påminner om falafel men så mycket godare.. ![]() Ni som ska till Sifnos gå dit, fantastisk service och trevliga ägare. Här kommer ett par bilder därifrån, lite folk när jag kom men sen vart det snart fullt... Så här vackert var det över till centrala Kamares när jag gick hem.. Tillbaka till idag Lördag.. vandra igen.. Jippie.. ![]() Jag har ju tidigare gått från Apollonia till Kamares men idag tvärtom och tillbaka .. mycket uppför förstås från Kamares.. men så vackert när man kommer så långt upp så man ser Apollonia . Men nu gick jag till Artemonas först.. så mysigt att vara här igen... Vandringen hit tog mig 1 timme och 10 minuter och det är 6 km från Kamares. Slog mig ner på min favorit taverna Margarita, väldigt genuint grekisk som drivs av en familj som är oerhört vänliga.. sonen som serverar har gett mig många bra tips om Sifnos.. han sa när jag kom idag.. jasså så du är kvar.. har inte varit dit på ett tag... de var glada att se mig igen... ![]() Där ville jag prova deras Chick Pea balls med Tzatziki och även här otroligt goda... här satt jag länge och det var många gäster...senare när jag gick sa jag att jag kommer tillbaka i september.. kul tyckte de . Sen strosade jag ner till Apollonia och mötte flera som hälsade igenkännande åt mig. .de flesta har säkert trott att jag åkt hem.. .så kul att vara igenkänd och ser på deras leende att det var glada att återse mig . .vid nästa besök kommer jag nog att känna mig som en "öbo".. ![]() I Apollonia blev det Frappe och glass på ett café och njuta av omgivningarna och småprat med café-ägaren . Sen traskade jag tillbaka till Kamares..på vägen dit råkade jag på dessa söta killingar .. Nu ikväll vet jag inte om jag orkar göra så mycket mer.. har traskat omkring i över 12 km idag, men så härligt! Sunny, direkt från Kamares. |
|
||||
|
||||
![]()
Det låter urhärligt, alltihop! Perfekt att du hittade till kikärtsbollarna, då gick du rätt på en Sifnosspecialitet. De är oftast j-ä-t-t-e-g-o-d-a!
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Härligt!! Jag måste få med mig Claes till Sifnos i vår!
Själv är jag idag ensam barnvakt åt 2 av mina barnbarn, 5 år och 20 månader. Det blir till långt efter midnatt. Claes är på 50-årigt studentjubileum. Vi har hunnit med utelek, middag, mys och snart är det läggdax..sen orkar nog inte heller jag mer ![]() Lissi |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
OK.. kikärter innehållet de ja.. försökte få dom att berätta om ingredienserna men de har svårt för att förklara på engelska.. huvudsaken att det är vegetariskt.. sa jag med ett leende.. ![]() Ja ,det var fantastiskt gott, har inte sett det på menyn tidigare, men jag känner ju inte så bra till alla grekiska rätter.. det kommet nog att bli min favvo-rätt på Sifnos... skulle kunna äta dem varje dag!.. ![]() Senast redigerad av Sunny12 den 2015-06-06 klockan 18:37. |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, eller åk själv, vad hindrar dig!?..
![]() Fast klart jätteroligt om du får med dig Claes.. Sifnos en ö ni inte får missa!.. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Du var ju helt rätt ute med falafel
![]() Om du gillar dem, titta på menyerna också efter zucchini balls, tomato balls, fennel (fänkål) balls osv. Det finns en massa varianter på olika grönsaksbollar/plättar. I början av min mattråd har jag en bild på urgoda zucchini/squashplättar. Alla lagar de där rätterna på olika sätt, ibland blir man besviken - men ofta är de frasiga och jättegoda. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Zucchini balls har jag ätit och tomato balls men inte här på Sifnos...får prova det nästa gång. ..om de kan göra halva portioner av båda.. annars orkar jag inte äta upp allt .
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det kan de säkert, eller pröva vid olika tillfällen. Det finns hur mycket gott som helst.
![]() |
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() Men jeg "savner" Kikertsuppen, Sunny ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Håper du tilgir et lite "misbruk" av tråden din, Sunny ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kikärtssoppa fick jag på panegyrin i Stavroskyrkan i Faros förrförra året, den är religiös tradition. Jättegod.
|
|
|||
|
|||
![]()
Kikärtssoppa har jag inte provat, Kari..ska kolla om de har den på någon taverna imorgon.. tack för tips!..
![]() Ja, bara den goda maten här lockar till mer besök på denna underbar ön. |
|
||||
|
||||
![]()
Nu har jag läst ikapp din tråd, Sunny. Vilka härliga bilder, det känns som om jag skulle vilja resa till Sifnos direkt, trots att jag just kom hem från Kroatien!
![]() Nu har jag ännu många trådar kvar att läsa, kunde säkert tillbringa hela söndagen här på Kalimera, men måste väl nöja mig med att ta lite åt gången. ![]() / Anne ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
ΕΥΧΑΡΙΣΤΟ. .Anne..
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|