![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() Men jeg "savner" Kikertsuppen, Sunny ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kikärtssoppa fick jag på panegyrin i Stavroskyrkan i Faros förrförra året, den är religiös tradition. Jättegod.
|
|
|||
|
|||
![]()
Kikärtssoppa har jag inte provat, Kari..ska kolla om de har den på någon taverna imorgon.. tack för tips!..
![]() Ja, bara den goda maten här lockar till mer besök på denna underbar ön. |
|
||||
|
||||
![]()
Nu har jag läst ikapp din tråd, Sunny. Vilka härliga bilder, det känns som om jag skulle vilja resa till Sifnos direkt, trots att jag just kom hem från Kroatien!
![]() Nu har jag ännu många trådar kvar att läsa, kunde säkert tillbringa hela söndagen här på Kalimera, men måste väl nöja mig med att ta lite åt gången. ![]() / Anne ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
ΕΥΧΑΡΙΣΤΟ. .Anne..
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Härliga bilder från ett saknat Sifnos!
![]() |
|
|||
|
|||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack Sunny12 för fina fina bilder och info om vandringsleder
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, tack snälla!!! Sifnos i slutet på maj lockar 2016. Maken är inte helt ointresserad.....Fast 5 veckor blir det ju inte...14-18 dagar sådär...
Ha en fin hemresa!! Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Tack, Lissi.. ja på 14 dgr hinner ni se mycket... det är nog bara jag som är en sån "långliggare" på samma ö..men jag älskar verkligen "att bo in mig"..på Sifnos blir det dessutom aldrig långtråkigt!..
![]() Skulle lätt kunnat stanna här i en månad till! Sunny, som inte vill åka hem.. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Söndag 7 juni
En sval morgon med en hel del stackmoln, ser ut att bli en lite ostadig dag vädermässigt ! Idag ska jag bara slappa och ha det gott.. ![]() Den 7 maj vandrade jag till PROFITIS ELIAS (pga att jag hade väldigt svajig Wifi då så blev det inga bilder inlagda.. så därför tänker jag bidra med dom nu).. Profitis Elias är det högsta berget på Sifnos, cirka 682 meter över havet. Vandringen utgår från byn Katavati och det är cirka 5 km från mitt hotell. .det var en svettig och tung vandring då det gick brant uppför i stort sett hela vägen upp och det var den varmaste dagen dessutom . men så vackra vyer på vägen upp, här ser ni byn Katavati när jag kommit upp en bit på leden .. Ännu mer vackert när jag snart är uppe. . Vilka vyer och alla vita hus som ser ut som sockerbitar så här högt upp. .. En mycket fin vandring med den underbara utsikten som belöning när man kämpat hela vägen dit upp, gick upp på 1 timme och 30 minuter. Jag har nu gjort totalt 10 vandringar på Sifnos.. 1. Apollonia-Kastro-Artemonas-Apollonia(flera ggr har jag gått denna sträcka) 2. Katavati-Profitis Elias-Katavati 3. Apollonia-Katavati-Ag.Andreas (Archaeological site, Acropolis )-Katavati-Apollonia 4. Apollonia-Katavati-Vahty 5. Apollonia-Artemonas-Ag.Sostis-Artemonas-Apollonia 6. Faros-Kastro-Apollonia 7. Apollonia-Kastro-Panagia Poulati-Kastro-Apollonia 8. Apollonia-Kamares 9. Kamares-Panagia Toso Nero-Kamares 10. Kamares-Artemonas-Apollonia-Kamares De klart finaste vandringarna är nr.1,4 och 9. Nu kommer jag inte att gå några fler längre vandringar.. för på tisdag den 9 juni åker jag åter till Pireus för en övernattning på LILIA hotel och sen hemgång till Sverige den 10 juni . Så fort dessa 5 veckor passerat , TUR jag ska hit igen i september, finns så mycket mer att utforska. Det blir väl ett par dagars rapporter till.. för visst kan något mer spännande hända innan hemgång ... ![]() Sunny, direkt från Kamares. . ![]() Senast redigerad av Sunny12 den 2015-06-07 klockan 09:47. |
|
||||
|
||||
![]()
Tack Sunny vilka fantastiska bilder och trevlig läsning
Sifnos var jättefint men vi var där alldelens för kort Vi kom hem från Samos igår jättebra väder och att det var så grön o vacker ö hade jag ingen aning om nu förstår jag att så många återvänder år efter år Du ska väl ut i höst, ser fram emot rapporter ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() - og jeg vil tro den smakte ekstra godt i en så spesiell "setting" ![]() Citat:
![]() - og takk igjen for f i n e bilder ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vilka fantastiskt fina bilder, Sunny!
Birgitta (som avnjuter sista kvällen på Samos). |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Nästan så vi skulle kunnat råka på varann i Aten, då vi missar varann med bara ett par dgr..synd! |
|
|||
|
|||
![]()
Söndag eftermiddag 7 juni, har jag strosat i centrala Kamares, uträttat ärenden.. tagit ut mer euro, köpt båtbiljett inför hemresan 9 juni med Adam Korais som avgår 14.30 från Kamares.
Bra för då hinner jag äta en god lunch innan avgång! Käkade idag sen lunch på Taverna Simos i början av hamnpromenaden närmast färjekajen och vet Ni nu har jag ätit det godaste någonsin i Grekland.. det blev Chick Pea soap...(kikärtssoppa).. en soppa som de varje söndag efter mässan serverar här... den intog jag med en liten karaff retsina, bröd och citron till soppan och det gick på 7 euro, denna taverna har bra priser och trevligt bemötande..här ska jag käka på tisdag innan båten avgår... Här är en bild på den goda soppan och tavernan... Sen fick jag en god bakelse efter maten som de bjöd på.. så gulligt! Efter detta blev det café-sittning med frappe, inte särskilt mycket folk i rörelse men det lär bli fullt här i juli och augusti, mitt hotell är iaf fullbokat då ,vilken tur att man slipper vara här då ! Sunny, direkt från Kamares. PS. Tack igen Kari för mattipset, jösses så gott det var!.. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Så b r a du fikk suppen, og likte den, Sunny
![]() Jeg kom ikke på navnet, da du spurte/frågade etter gode matsteder i Kamares, men på SIMOS har vi spist flere ganger og spist veldig godt ![]() Det var Ann, Kalimeramedlem og stamgjest/återvendare både til Sifnos og Simos) som anbefalte Simos til oss for mange år siden, og i 2006 møttes vi der ![]() Hvordan kunne jeg glemme og anbefale deg Simos... ![]() ![]() - men du har jo spist veldig godt hele tiden heldigvis ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vilket imponerande träningsschema Sunny!
![]() Och din soppa ser ruskigt god ut! Du har valt en jättebra ö för att ge dig in i det grekiska köket på allvar ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() JA , vilken fantastisk träningsresa detta varit för mig, känner mig stark som en oxe nu.. ![]() MATEN.. den bästa jag ätit i Grekland.. ![]() ![]() Känner mig oerhört TACKSAM och nöjd med denna resa, varit frisk och inte gjort mig illa under mina vandringar helt ensam. . kan säga BRA JOBBAT till mig själv!! .. ![]() ![]() ΕΥΧΑΡΙΣΤΏ ΣΙΦΝΟΣ!!!!!! |
![]() |
|
|