![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Kära Alala. Det handlar inte bara om stolthet. Mina vänner fick en elräkning på € 1000 för ca tre månaders förbrukning. Den skulle ha blivit 1100 med den nya skatten på 10% på el som fanns i avtalet. Familjen tjänar € 600 i månaden. Så det är inte bara stolthet. Mormor i familjen skulle fått sin pension sänkt ytterligare. Den är nu ca € 500. Dom här är inte ensamma med sin ekonomiska situation. Den gråtande mannen utför banken i Thessaloniki, som jag hoppas du sett i tidningarna, är en bra illustration till hur det känns att vara grek just nu. Banken stängd, inget kontantkort, bankboken på marken, kan inte ta ut pensionen, inga pengar - det bara brister. Just nu brister det för många. Vore jag grek skulle jag rösta nej.
ps Min elräkning för fyra veckors förbrukning september/oktober 2014 plus en vecka i februari 2015 blev € 197. Men den klarar jag. Jag är ju svensk pensionär. |
|
|||
|
|||
![]()
Vi kan sitta här och svamla i en evighet om vad som är bra eller dåligt. Vilka som har rätt eller fel osv. I tråd upp och i tråd ned. Vi kan analysera och ha en massa åsikter. Vända ut och in på Tsipras, Syriza och Eurogubbarna.
(Och visst är det också viktigt. Ingen tvekan om att det är bra med upplysning och info.) Men det allra viktigaste är väl att vi försöker göra något mer handfast för att hjälpa till. Men vad gör vi för att hjälpa direkt på plats. Blir så frustrerad av detta. Vi pratar och pratar (och mig själv inkluderat vill jag understryka) i denna tråd. Men vad gör vi för att hjälpa direkt? Annat än att resa dit då förstås. Senast redigerad av Thira den 2015-07-04 klockan 09:15. |
|
||||
|
||||
![]()
Greek villagers' secret weapon: Grow your own food
Läs gärna: http://www.ekathimerini.com/198880/a...-your-own-food |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|