Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-05-07, 21:56
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Här har du en till som gillade Kalamata.
Härligt att höra att sola skiner och Lissi ska bada
Tack för rapporter. De uppskattas ska du veta även om jag inte alltid hinner skriva så mycket i tråden. Har sett dina underbara foton på fb och galen av längtan blir jag.
Svara med citat
Gammal 2016-05-08, 07:10
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Så fint att allt gick så bra. Blir riktigt intressant att få höra mera om Loutraki och den där kryssningen verkade riktigt intressant. Liksom Thira har också jag nöjet att få följa dig både här och på fb och de kompletterar varandra så fint.

Ha nu fina promenader och sol och bad!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2016-05-08, 16:20
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Söndag kl 16!

Åh, Loutraki levererar!
Jag älskar ställen där man hela tiden kan vandra på nya ställen och hela tiden få nya aha-upplevelser. Kardamyli I all ära men det är LITET och då är det lättare att känna sig ensam om man nu har anlag för det. Kan ju vara bra att veta för någon kanske.

Morgonen var inte solig...ganska mulet men solen fanns där bakom och man hade ett skönt soldis... Efter en typisk grekisk frukost som är ägg, helt ok hårdkokta och varma, vitt bröd, smör massor av marmelader, youghurt, honung, cornflakes, chokladflingor, ost skinka, tomat, söt juice , te kaffe, vatten...( Jag nöjer mig med youghurt med honung och egen blandning med valnötter, tranbär och chiafrön, ägg, kaffe, vatten , lite ost och tomat). Så drog jag iväg bort t h på strandpromenaden , förbi lilla fiskehamnen och bort mot therma spa och vattenfallet med hälsobringande vatten. Man kunde gå upp till toppen på vattenfallet och även under I en tunnel...häftigt! Jag hade badkläder med för det finns fina ställen efter vägen att bada på, men jag avstod för det fanns hundratals sjöborrar överallt! Där jag vände efter några km så fanns ett jättefint utomhusgym Väl besökt med fina maskiner... Det blir morgonens morgonpromenadmål I rätt kläder! Tänk om såna fanns hemma! Men de fick väl tyvärr inte vara hela

Så blev det inköp av badskor och sen dryga timmen på stranden I gratis solstol om man köpte något. Freddo espresso satt fint. Badet likaså! Varmt I vattnet, säkert 18 grader.. Så gick jag tillbaks till hotellet och fick tips om Therma spa I morgon. Ska provas 8 euro för heldag..
Sen gick jag en timmes promenad rakt upp från stranden på olika gator högre och högre upp. Loutrakis gatunät är likt Thessalonikis, en av många likheter, med gator I strikt rutnät, parallellt med havet elled vinkelräta gator. I ett gathörn på ett gyroshak fullt med greker tog jag resans första vegetariska pita med " ena tetarto krasi lefko" Supergott! 2.50 euro kostade kalaset..alltså 3.50 med dricks! Mamma , pappa, barn(kanske högst 15 år) jobbade.
Sen åter till stranden för nytt bad och nu balkongen I lagom sol...En danska I rummet bredvid har pratat nonstop I tel I snart en tmme nu...

Vad kvällen bjuder på vet jag inte, men nån sorts promenad blir det!!!

Lissi - som bara älskar Loutraki!
Svara med citat
Gammal 2016-05-08, 17:58
Alalas avatar

Nu kan man läsa mellan raderna att du njuter. Härligt!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2016-05-08, 19:30
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Söndag kl 16!

Åh, Loutraki levererar!
(...)
Lissi - som bara älskar Loutraki!
Jippi, nå ble jeg glad! For så vidt jeg husker var det jeg som først foreslo Loutraki, og det er jo alltid en sjanse å ta...

Men jeg liker også Loutraki så godt, og synes som deg at Kardamyli blir litt for lite. Skulle du bli lei likevel, går det jo alltid an å dra inn til Korinthos, siden du liker Argos liker du deg nok der også
Svara med citat
Gammal 2016-05-08, 20:32
Pians avatar
Pian Pian är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Vad mysigt du har Lissi! Du njuter verkligen av livet.
Loutraki besökte jag i min ungdom på 80 talet. Minns att vi hyrde cyklar o cyklade in till Korint.
Det fanns en svensk film "en vandring i solen" med bla Gösta Ekman som spelades in där.
Fortsätt ha det bra!
Pia
Svara med citat
Gammal 2016-05-08, 21:28
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Underbart att du har det så bra i Loutraki, Lisa. Sen får du fina dagar i Aten också, fint i maj!
Svara med citat
Gammal 2016-05-08, 21:47
Mikiss avatar
Mikis Mikis är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2015

Loutraki låter ju fantastiskt! Låter väldigt lockande att åka dit, men det får bli nästa gång. Härligt att du har det bra, och det verkar som vi får bättre väder nu också
Svara med citat
Gammal 2016-05-09, 07:23
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Så kul att du trivs i Loutraki!
Jag har också alltid gillat Loutraki och även Korinthos.Det sjuder av liv i båda städerna.
Fortsätt att njuta
Svara med citat
Gammal 2016-05-09, 18:19

Ytterligare en dag I Loutraki, så MYSIGT. Jag bor superbra I STORT rum och jättefin balkong. Även om hotellet är stort så är det familjärt och gästerna är inte många nu. Dagen har varit slapp..morgonbad och en dryg halvannan timme på solstol med skyddande parassoll som idag "kostade" en färskpressad apesinjuice 3 euro. Både till kaffe och juice får man ett jätteplastglas med isvatten...överallt får man vatten, supergott, behöver aldrig beställa det. Baden är ljuvliga, men det är många små maneter, ofarliga tror jag. Grekerna slänger upp dem på stranden. I morse låg också en jättestor, blåaktig manet, som en halv fotboll på stranden, med tentakler som en bläckfisk.. Någon hade kanske slängt upp den för det var fullständig bleke, inte en krusning I vattnet. DEN hade jag inte velat simma på!!!

Jag har annars bara slöat idag, med en promenad upp till fina utegymmet med panoramautsikt ut över bukten och Loutraki. 10 olika stationer rätt kul att testa! Men det var för varmt så det får bli morgonpass eller kvällspass.
Jag var också och kollade Therma spa..bassängen ser fin ut med olika bubbel, men jag gick inte in...det lockar inte denna tid på året och jag tål inte klor så bra...badar hellre ute! Annars var priset ok...9 euro, men alla behandlingar kostar från 30 euro upp till 300!
Efter ny promenad och jättegod lunch med cabbagesalad, halv portion och imam, så gick jag "hem" och hämtade badkläder igen för nytt bad och obligatorisk solparassoll och säng. Måste ju köpa skuggan....frappé skulle jag ändå ha...,åh så klart vattnet är och så lite folk...lugnt och fridfullt. Efter dusch hemma och balkongsittning med bok och ett glas vin så ska jag snart ner till stranden och se solen gå ned...men det dröjer nån timme.
I morgon bitti går jag till Korinth och ser hur det är. Tar ev buss tillbaks.
Jag har absolut fått en ny plats att vilja återvända till...Nästa tur till Peloponnesos blir Nafplio...och Loutraki( som ju eg.inte är på Pel.)
Jag måste verkligen ha lite större ställen för att trivas !
Nu ska jag ner till strandpromenaden och trava! Frozen Youghurt ska det bli senare.

Lissi- som fått bra färg!
Svara med citat
Gammal 2016-05-09, 19:28
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Sällan jag sett maneter här nere,men men.......ser otäcka ut...
Nafplion är ju vår första huvudstad i Messinien! Loutraki ligger lite på gränsen ;-)
Svara med citat
Gammal 2016-05-09, 19:53
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Låter härligt Lissi. Loutraki har jag aldrig varit i men då jag brukar gilla ungefär samma typ av ställen som dig så kanske det får bli ett besök längre fram. Själv är jag just nu mer än nöjd med att det bär av till Kardamilli i det närmaste. Just nu behöver jag vila. Men en annan gång är det bara underbara Aten el Nafplion som duger.Jag gillar alla tre på olika sätt.
I allt övrig, går bussarna igen nu?
Svara med citat
Gammal 2016-05-10, 10:24
Alalas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
I morgon bitti går jag till Korinth och ser hur det är. Tar ev buss tillbaks.
Låter intressant!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2016-05-10, 17:11

Tisdag redan!
Strålande sol när jag vaknade och efter frukosten tog jag vandrarskorna på för att gå till Korint..ca 4-5 km beroende på vem man frågar. En jättefin promenad efter lilla bilvägen och jag kom fram till den nedsänkbara bron I norra öppningen av Korintkanalen, lagom för att se en båt försvinna och bron höjas upp igen ur vattnet. Nu skulle jag ju gått in till Korint, men såg att det gick en liten grusväg söderut längs kanalen på andra sidan bron och den tog jag... Eftersom utflyktsbåtarna med färd på kanalen inte börjat gå ännu så tänkte jag att då går jag längs hela I stället...det var häftigt att se ned I kanalen emellanåt men man såg den inte hela vägen och skyltar med Danger! gjorde att man inte gick nära. Men på flera ställen kunde man stå och kika ned..häftigt! Jag gick också över den lite slitna gång- och cykelbro som finns halvvägs. När jag kom fram till Isthmos så kom jag inte längre på liten väg så jag gick tilbaks till Loutraki på bilvägen. En liten kul utflykt på 15 km. I morgon ska jag gå in till Korints centrum och kika...
Väl hemma vid 13.30-tiden så duschade jag och gick ner för att lägga mig I skuggan på solsäng på stranden. En öl och en toast från serveringen satt väldigt fint! Efter en dryg timme var jag uttråkad på att ligga där I värmen så jag gick hem till balkongskugga....

Nu ikväll ska jag äta lite riktigt på samma ställe jag åt så gott på igår...

Bara en dag kvar här, sen några I Aten...
Lissi
Svara med citat
Gammal 2016-05-10, 18:27
Alalas avatar

Fattade inte att Korinth var så pass nära förrän jag kollade på kartan. Förstår att du gillar Loutraki som väl är en populär semesterort för grekerna själv? Och sen blir det Aten som du också gillar. Nu går det snabbt!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2016-05-10, 18:32
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Vi gleder oss over at du er så fornøyd/har det så bra i Loutraki, Lisa
Nå er du jo godt igang med trening til Pilgrimsmarsjen alt

Kanskje vi sees på bussen til Athen på torsdag? Vi reiser fra Nafplio kl 11, det hadde vært koselig
- men du reiser kanskje tidligere enn oss?

Kari & Arne
Svara med citat
Gammal 2016-05-11, 18:23

Tredje försöket att skriva dagsrapport, blir utslängd hela tiden.... Börjar om och förhandsgranskar varannan mening... Denna dag har varit fylld av grekisk filotimo. Som den jättetrevlige hotellägaren här på Bakos sa" Nu har vi bara filotimo kvar, inga pengar"

I morse bestämde jag mig för att inte gå tillbaks till Korint, då vill jag ha bil och jag vill ha tid att gå upp till antka Korint.Det får bli nästa gång här.

Jag har ju sett varje dag från stranden ett kloster, Profitis Ilias, jättehögt upp på berget här ovanför Loutraki och frågade Vassilis hur långt det var dit. 4-5 km sa han och jag la genast på några km I huvudet.. Men en ok vandring I mulet väder fram och tillbaks.. Efter 6 km var det en bra bit kvar, men en underbar vandring med fina vyer på asfalterad serpentinväg. En sköldpadda och en ilsken hund mötte jag. Hunden var inget vidare.... men jag satte mig på huk och sa " Fiiiiin vovve" på lenaste svenska, tittade inte I ögonen, och han vek av.
Väl NÄSTAN framme vid klostret stannade en bil med en kvinna vid ratten och maken bredvid. De frågade om jag ville åka med, men till ett annat mycket "viktigare" kloster Oc. Patapios, mycket, mycket högre upp, dit jag aldrig orkat gå. Samma status som kyrkan på Tinos sa de. Så klart jag ville! Så trevliga, tavernaägare I Loutraki med ledig dag! De guidade runt och berättade massor om klostret, köpte små ikonkort till mig och frågade om jag efteråt ville åka med dem till Perachora, 10 km från Loutraki. Så klart jag ville! Utsikten vid klostret över Loutraki, Korint, Isthmios och hela korintkanalen som skär igenom var magisk!
Så åkte vi till Perachora, där de stannade vid en liten minisupermarket där de hade bekanta. Jag fick trots lite protester bjuda på glass som tack!
Så gick jag I byn...missade bussen men sörjde inte för det...jag gick de 10 kilometrarna tillbaks nedför bergsvägen. Måste ju träna inför nästa år! Halvvägs åt jag underbar lunch på taverna med panoramautsikt! Den godaste fillodegsinbakade fetan med honung och sesamfrön ever, med tomatsallad och kall Mythos till! Så fick jag en flaska kallt vatten med på vandringen!

Väl hemma efter så gott som 2 mil så har jag duschat och vilat. Nu ut att ta ut pengar och äta och sen packa.
I morgon 12.30 mot Aten.
Så Kari och Arne: 12.30 åker jag direkt Loutraki- Aten.

Var ska ni bo I Aten?
Lissi- så uppfylld av filotimo!
Svara med citat
Gammal 2016-05-11, 18:29
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

For en FANTASTISK dag og FILOTIMO
Vi reiser hjem i morgen ettermiddag, Lissi
Ønsker deg fine dager i Athen og
Svara med citat
Gammal 2016-05-11, 18:36
Alalas avatar

Träning har du minsann fått! Vilken fin dag du har haft.

Då får man tacka för rapporterna hittills, det är alltid så trevligt att läsa dem.

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2016-05-11, 21:14
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Lissi du är ju helt fantastisk,tänk vilka fina möten du får tack vare att du är så öppen och positiv!Det är så njutbart att läsa dina dagsrapporter💕
Monica😎
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:53.