Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-05-06, 17:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Fråga Panagiotis om bussarna, han kan säkert ta reda på hur du bäst löser problemet.
Janne, detta Grekland är helt underbart! Panagiotis har kollat med Kalamata, buss I morgon, inte buss söndag. Stella har kollat. Buss I morgon, inte söndag Travel agency samma budskap. Buss I morgon. De hade också ringt. Lilleputreiser och en annan man på kontoret tror tvärtom, ingen buss fredag lördag,eller söndag men kanske måndag... En annan grekisk man inne på Lilleputs servicestation sa samma...
Så jag har betalt rummet ( fick absolut inte hetala sista natten) och får stå kl 9.45 I morgon och vänta på buss..annars har jag en natt till här innan rummet är uthyrt...Detta börjar bli lite kul! Jag får väl stå varje morgon med lilla väskan och vänta...

Dagen har varit underbar! Strålande sol hela förmiddagen och då gick jag landsvägen upp till Petrouvouna. Magnifik utsikt längs serpentinvägen upp. Väl där hördes underbar sång från lilla kyrkan och utanför stod nog hela byn..,dop? Jag gick vidare och ner vandringsstigen tillbaks... Såg annorlunda ut mot när jag gick uppför I förrgår. Väl hemma vid sådär 10.30 stod ett stort fat med spanakopita på balkongräcket. Denna Stella!
Jag ville inte äta då så jag tog badkläder I ryggan och gick långt bort längs havet från kyrkan sett. Hittade en alldeles öde stenstrand med sandbotten och badade länge. Satt sen I solen nån timme tills mörka moln kom...då gick jag tillbaks och satte mig på favvostället med ett glas retsina.
Regn kom aldrig, så efter att jag kommit hem och hängt upp badkläder kom Stella med ett stort fat med kött och pasta..hjälp !
Spanakopitan åt jag och det var godaste ever, med sesamfrön på filodegen.

Så gick jag ner I fortsatt sol till den lilla hamnen med huset och tornet uppe på höjden ovanför, som Staffan Stolpe skriver om.( Morea)
I tornet gick jag in och klättrade upp till andra våningen på stegen. Vacker utsikt... Sen gick jag till Lolas och belönade mig med melonglass och kaffe. Väl hemma har jag packat det mesta, suttit I solen på balkongen tills det nyss börjat regna...ett stilla sommarregn. Jag sitter I sängen med balkongdörren öppen och ser ut över hustaken och havet över till Koroni.

Snart slutar regnet och jag går ut igen...Men hur mysigt Kardamyli än är så hoppas jag att jag tar mig till Loutraki I morgon..,lite mer liv där!!!

Lissi- på gott humör! ...och nu strålar solen igen!

Senast redigerad av Lissi den 2016-05-06 klockan 17:39.
Svara med citat
Gammal 2016-05-06, 17:55
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Snart slutar regnet och jag går ut igen...Men hur mysigt Kardamyli än är så hoppas jag att jag tar mig till Loutraki I morgon..,lite mer liv där!!!

Lissi- på gott humör! ...och nu strålar solen igen!
Härligt med gott humör och sol.

Och jag hoppas också att du kommer till Loutraki i morgon. Att bussen kommer!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2016-05-07, 05:53
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Men vilken otur du har Lissi.På Kreta i juni får ni det nog fint.Vi är där då och brukar ha tur med vädret
Svara med citat
Gammal 2016-05-07, 20:55

Lördag kväll

I morse kl 9 stod Panagiotis som utlovat och körde mig och lilla röda väskan till busshållplatsen. Jag satt I solen på lilla torget vid hållplatsen med en frappé och väntade....och visst kom den! En nästan full buss och en fin färd I sol I bergen. Några stopp på vägen för av- och påstigning och totalstopp för ett hundratal getter som skulle byta betesmark. Ingen brådska där inte!
Väl framme I Kalamata vid 11.30, så fick jag biljett till första bussen till Isthmos kl 15. Jag lämnade in väskan på godsavdelningen där den kunde stå till 14.30 Så gick jag en promenad I gamla Kalamata och vid Laiki där det var full kommers...Långlunch hann jag också med ute på mysig fullsatt taverna. Fullsatt både ute och inne och inga problem med halva portioner...Så mysigt!
Jag kom på att förra gången jag själv beställde riktig måltid var I söndags just I Kalamata, fast då vid havet.. I måndags bjöd ju Kari och Arne och sen har Stella gett mig lagad middag att värma var dag...bara nån omelett, pajbit , crepes och pikilia har det blivit på nån bar I Kardamyli.

Kalamata har gett mersmak! Vad Du Janne fick panik av I höstas fattar jag inte... Riktigt grekiskt folkliv så här på lördagen var det. Det älskar jag. Liv och rörelse och massor av folk!

Bussen till Isthmos tog dryga 2 timmar och sen tog jag taxi till Loutraki. 8 euro inkl dricks var ju strålande billigt.
Nu bor jag jättefint I Loutraki på Bakos. Stort fint rum mot gården där man också kan sitta. Fin balkong och bra pris 30 euro/natt inkl frukost. Två kvarter från havet.Lugnt läge. Det gillar jag... Vill inte ha liv från barer när jag ska sova.
Så fort jag checkat in gick jag hela strandpromenaden fram och tillbaks längs havet. Underbart. Många låg på stranden I kvällssolen. Från och med imorgon blir det både morgondopp och kvällsdopp. Solandet avstår jag. Jag såg reklam om cruisetur genom Korintkanalen...det ska jag undersöka!

Nu har jag tid här till torsdag morgon...

Lissi
Svara med citat
Gammal 2016-05-07, 21:56
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Här har du en till som gillade Kalamata.
Härligt att höra att sola skiner och Lissi ska bada
Tack för rapporter. De uppskattas ska du veta även om jag inte alltid hinner skriva så mycket i tråden. Har sett dina underbara foton på fb och galen av längtan blir jag.
Svara med citat
Gammal 2016-05-08, 07:10
Alalas avatar

Så fint att allt gick så bra. Blir riktigt intressant att få höra mera om Loutraki och den där kryssningen verkade riktigt intressant. Liksom Thira har också jag nöjet att få följa dig både här och på fb och de kompletterar varandra så fint.

Ha nu fina promenader och sol och bad!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2016-05-08, 16:20

Söndag kl 16!

Åh, Loutraki levererar!
Jag älskar ställen där man hela tiden kan vandra på nya ställen och hela tiden få nya aha-upplevelser. Kardamyli I all ära men det är LITET och då är det lättare att känna sig ensam om man nu har anlag för det. Kan ju vara bra att veta för någon kanske.

Morgonen var inte solig...ganska mulet men solen fanns där bakom och man hade ett skönt soldis... Efter en typisk grekisk frukost som är ägg, helt ok hårdkokta och varma, vitt bröd, smör massor av marmelader, youghurt, honung, cornflakes, chokladflingor, ost skinka, tomat, söt juice , te kaffe, vatten...( Jag nöjer mig med youghurt med honung och egen blandning med valnötter, tranbär och chiafrön, ägg, kaffe, vatten , lite ost och tomat). Så drog jag iväg bort t h på strandpromenaden , förbi lilla fiskehamnen och bort mot therma spa och vattenfallet med hälsobringande vatten. Man kunde gå upp till toppen på vattenfallet och även under I en tunnel...häftigt! Jag hade badkläder med för det finns fina ställen efter vägen att bada på, men jag avstod för det fanns hundratals sjöborrar överallt! Där jag vände efter några km så fanns ett jättefint utomhusgym Väl besökt med fina maskiner... Det blir morgonens morgonpromenadmål I rätt kläder! Tänk om såna fanns hemma! Men de fick väl tyvärr inte vara hela

Så blev det inköp av badskor och sen dryga timmen på stranden I gratis solstol om man köpte något. Freddo espresso satt fint. Badet likaså! Varmt I vattnet, säkert 18 grader.. Så gick jag tillbaks till hotellet och fick tips om Therma spa I morgon. Ska provas 8 euro för heldag..
Sen gick jag en timmes promenad rakt upp från stranden på olika gator högre och högre upp. Loutrakis gatunät är likt Thessalonikis, en av många likheter, med gator I strikt rutnät, parallellt med havet elled vinkelräta gator. I ett gathörn på ett gyroshak fullt med greker tog jag resans första vegetariska pita med " ena tetarto krasi lefko" Supergott! 2.50 euro kostade kalaset..alltså 3.50 med dricks! Mamma , pappa, barn(kanske högst 15 år) jobbade.
Sen åter till stranden för nytt bad och nu balkongen I lagom sol...En danska I rummet bredvid har pratat nonstop I tel I snart en tmme nu...

Vad kvällen bjuder på vet jag inte, men nån sorts promenad blir det!!!

Lissi - som bara älskar Loutraki!
Svara med citat
Gammal 2016-05-08, 17:58
Alalas avatar

Nu kan man läsa mellan raderna att du njuter. Härligt!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2016-05-08, 19:30
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Söndag kl 16!

Åh, Loutraki levererar!
(...)
Lissi - som bara älskar Loutraki!
Jippi, nå ble jeg glad! For så vidt jeg husker var det jeg som først foreslo Loutraki, og det er jo alltid en sjanse å ta...

Men jeg liker også Loutraki så godt, og synes som deg at Kardamyli blir litt for lite. Skulle du bli lei likevel, går det jo alltid an å dra inn til Korinthos, siden du liker Argos liker du deg nok der også
Svara med citat
Gammal 2016-05-08, 20:32
Pians avatar
Pian Pian är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Vad mysigt du har Lissi! Du njuter verkligen av livet.
Loutraki besökte jag i min ungdom på 80 talet. Minns att vi hyrde cyklar o cyklade in till Korint.
Det fanns en svensk film "en vandring i solen" med bla Gösta Ekman som spelades in där.
Fortsätt ha det bra!
Pia
Svara med citat
Gammal 2016-05-08, 21:28
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Underbart att du har det så bra i Loutraki, Lisa. Sen får du fina dagar i Aten också, fint i maj!
Svara med citat
Gammal 2016-05-08, 21:47
Mikiss avatar
Mikis Mikis är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2015

Loutraki låter ju fantastiskt! Låter väldigt lockande att åka dit, men det får bli nästa gång. Härligt att du har det bra, och det verkar som vi får bättre väder nu också
Svara med citat
Gammal 2016-05-09, 07:23
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Så kul att du trivs i Loutraki!
Jag har också alltid gillat Loutraki och även Korinthos.Det sjuder av liv i båda städerna.
Fortsätt att njuta
Svara med citat
Gammal 2016-05-09, 18:19

Ytterligare en dag I Loutraki, så MYSIGT. Jag bor superbra I STORT rum och jättefin balkong. Även om hotellet är stort så är det familjärt och gästerna är inte många nu. Dagen har varit slapp..morgonbad och en dryg halvannan timme på solstol med skyddande parassoll som idag "kostade" en färskpressad apesinjuice 3 euro. Både till kaffe och juice får man ett jätteplastglas med isvatten...överallt får man vatten, supergott, behöver aldrig beställa det. Baden är ljuvliga, men det är många små maneter, ofarliga tror jag. Grekerna slänger upp dem på stranden. I morse låg också en jättestor, blåaktig manet, som en halv fotboll på stranden, med tentakler som en bläckfisk.. Någon hade kanske slängt upp den för det var fullständig bleke, inte en krusning I vattnet. DEN hade jag inte velat simma på!!!

Jag har annars bara slöat idag, med en promenad upp till fina utegymmet med panoramautsikt ut över bukten och Loutraki. 10 olika stationer rätt kul att testa! Men det var för varmt så det får bli morgonpass eller kvällspass.
Jag var också och kollade Therma spa..bassängen ser fin ut med olika bubbel, men jag gick inte in...det lockar inte denna tid på året och jag tål inte klor så bra...badar hellre ute! Annars var priset ok...9 euro, men alla behandlingar kostar från 30 euro upp till 300!
Efter ny promenad och jättegod lunch med cabbagesalad, halv portion och imam, så gick jag "hem" och hämtade badkläder igen för nytt bad och obligatorisk solparassoll och säng. Måste ju köpa skuggan....frappé skulle jag ändå ha...,åh så klart vattnet är och så lite folk...lugnt och fridfullt. Efter dusch hemma och balkongsittning med bok och ett glas vin så ska jag snart ner till stranden och se solen gå ned...men det dröjer nån timme.
I morgon bitti går jag till Korinth och ser hur det är. Tar ev buss tillbaks.
Jag har absolut fått en ny plats att vilja återvända till...Nästa tur till Peloponnesos blir Nafplio...och Loutraki( som ju eg.inte är på Pel.)
Jag måste verkligen ha lite större ställen för att trivas !
Nu ska jag ner till strandpromenaden och trava! Frozen Youghurt ska det bli senare.

Lissi- som fått bra färg!
Svara med citat
Gammal 2016-05-09, 19:28
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Sällan jag sett maneter här nere,men men.......ser otäcka ut...
Nafplion är ju vår första huvudstad i Messinien! Loutraki ligger lite på gränsen ;-)
Svara med citat
Gammal 2016-05-09, 19:53
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Låter härligt Lissi. Loutraki har jag aldrig varit i men då jag brukar gilla ungefär samma typ av ställen som dig så kanske det får bli ett besök längre fram. Själv är jag just nu mer än nöjd med att det bär av till Kardamilli i det närmaste. Just nu behöver jag vila. Men en annan gång är det bara underbara Aten el Nafplion som duger.Jag gillar alla tre på olika sätt.
I allt övrig, går bussarna igen nu?
Svara med citat
Gammal 2016-05-10, 10:24
Alalas avatar

Citat:
I morgon bitti går jag till Korinth och ser hur det är. Tar ev buss tillbaks.
Låter intressant!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2016-05-10, 17:11

Tisdag redan!
Strålande sol när jag vaknade och efter frukosten tog jag vandrarskorna på för att gå till Korint..ca 4-5 km beroende på vem man frågar. En jättefin promenad efter lilla bilvägen och jag kom fram till den nedsänkbara bron I norra öppningen av Korintkanalen, lagom för att se en båt försvinna och bron höjas upp igen ur vattnet. Nu skulle jag ju gått in till Korint, men såg att det gick en liten grusväg söderut längs kanalen på andra sidan bron och den tog jag... Eftersom utflyktsbåtarna med färd på kanalen inte börjat gå ännu så tänkte jag att då går jag längs hela I stället...det var häftigt att se ned I kanalen emellanåt men man såg den inte hela vägen och skyltar med Danger! gjorde att man inte gick nära. Men på flera ställen kunde man stå och kika ned..häftigt! Jag gick också över den lite slitna gång- och cykelbro som finns halvvägs. När jag kom fram till Isthmos så kom jag inte längre på liten väg så jag gick tilbaks till Loutraki på bilvägen. En liten kul utflykt på 15 km. I morgon ska jag gå in till Korints centrum och kika...
Väl hemma vid 13.30-tiden så duschade jag och gick ner för att lägga mig I skuggan på solsäng på stranden. En öl och en toast från serveringen satt väldigt fint! Efter en dryg timme var jag uttråkad på att ligga där I värmen så jag gick hem till balkongskugga....

Nu ikväll ska jag äta lite riktigt på samma ställe jag åt så gott på igår...

Bara en dag kvar här, sen några I Aten...
Lissi
Svara med citat
Gammal 2016-05-10, 18:27
Alalas avatar

Fattade inte att Korinth var så pass nära förrän jag kollade på kartan. Förstår att du gillar Loutraki som väl är en populär semesterort för grekerna själv? Och sen blir det Aten som du också gillar. Nu går det snabbt!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2016-05-10, 18:32
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Vi gleder oss over at du er så fornøyd/har det så bra i Loutraki, Lisa
Nå er du jo godt igang med trening til Pilgrimsmarsjen alt

Kanskje vi sees på bussen til Athen på torsdag? Vi reiser fra Nafplio kl 11, det hadde vært koselig
- men du reiser kanskje tidligere enn oss?

Kari & Arne
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:24.