![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Men framför allt beror det väl på VATTNET. Det smakar ju helt olika i Grekland och Skandinavien.
|
|
|||
|
|||
![]()
Vannet, tja... Når jeg lager frappé hjemme i Nafplio bruker jeg flaskevann, som jo smaker omtrent som "norsk" vann. Synes ikke det er merkbar forskjell på frappeene jeg drikker på greske kafeer, hjemme i Nafplio og hjemme i Stavanger, når jeg på sistnevnte sted bruker gresk Nescafé og boksemelk.
Men hvis jeg lager frappe i Stavanger med "norsk" Nescafé og vanlig melk, blir drikken noe helt annet. Gresk kranvann er jo ikke det samme overalt heller. I Athen er det nærmest udrikkelig, mange steder (som her i Nafplio) er det ok, mens i Makedonia, for eksempel, smakte det som kildevann! |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Elisabeth, Det tror jag att mycket hänger på, just vattnet. Håller inte med Admirala om att vattnet i Aten skulle vara odrickbart. Lite mera klorsmak, men det vänjer man sig vid. Brukar alltid ha flaskor med vatten i kylen och när vattnet är riktigt kallt smakar det som i Stockholm. Monica |
|
||||
|
||||
![]()
Vad som är gott eller odrickbart är ju en smaksak.
Jag gör inte frappé men jag gör kaffe med kranvatten och kaffe ur samma burk i Grekland och när jag kommer hem - och det får inte samma smak. Det finns ingen annan rimlig förklaring än att det beror på att vattnet smakar olika. Senast redigerad av Elisabet den 2007-03-10 klockan 12:56. |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|