Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-09-30, 10:45
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Och - glömde en grej: du behöver ju inte vara lik mig på den här punkten heller men: oftast räcker det med en dag med bättre väder, en fin promenad och ett intressant möte med någon - så är jag glad igen.
Svara med citat
Gammal 2014-09-29, 19:26
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

[

När jag fick syn på denna åsna utan bundna framben, blev jag mycket GLAD....

Dessa tre sötnosarna gjorde mig än mer GLAD..

Sen blev det sen lunch på Tavernan ASTERIA den klart bästa i Egiali, där blir man erbjuden att komma med och titta i grytorna samt personalen där är supertrevlig.
Åt världens godaste pasta med championer, lök och en krämig sås..har gått och varit sugen på pasta länge och här serverar de den bästa enligt mig!!!...

Tack för fina bilder!

Jag håller absolut med dej om Asteria. Där har jag och maken tillbringat många kvällar med supergod mat och som du säger personalen är jättetrevlig.

Ha en fortsatt bra semester Sunny! Tycker inte du verkar ha det så värst trist

//maji
Svara med citat
Gammal 2014-09-29, 19:44
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Citat:
Ursprungligen postat av maji Visa inlägg
[

Tack för fina bilder!

Jag håller absolut med dej om Asteria. Där har jag och maken tillbringat många kvällar med supergod mat och som du säger personalen är jättetrevlig.

Ha en fortsatt bra semester Sunny! Tycker inte du verkar ha det så värst trist

//maji
Tack, Maji.. det är bara något drygt med detta blåsväder... men imorgon ser det ut att bli något svagare vindar!!..
Svara med citat
Gammal 2014-09-29, 22:32
Malina Malina är inte uppkopplad

Ha det fortsatt underbart och glöm inte bort fina Katapola!!
Svara med citat
Gammal 2014-09-30, 07:27
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Sunny....fjärde dagen med storm och grå himmel här...vissst blir det trist med blåsten, men vi utforskar Chanias bostadsområden långt bortom gamla stan på långa promenader. Det kan ju inte du göra och jag tycker mer och mer synd om de som kom i lördags hit för endast en vecka. Blåst är jobbig men vi kan ju komma ifrån den lite. Det går ju inte på en liten ö. Det bättre vädret som utlovats kommer nog inte idag HÄR ialla fall så det blir ny långpromenad bortåt Souda idag.

Hoppas du kan njuta ändå.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-09-30, 08:47
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Ja, den vägen har vi också gått upp till Potamos. Det var då kameran fick värmeslag och la av. Det var minst 40 grader varmt. Jag tror att det är mycket jobbigare än din blåst och kyla.
Här på Fourni har vinden mojnat ganska mycket och solen lyser ånyå.
Ha det bäst, Sunny!
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2014-09-30, 21:02

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Ja, den vägen har vi också gått upp till Potamos. Det var då kameran fick värmeslag och la av. Det var minst 40 grader varmt. Jag tror att det är mycket jobbigare än din blåst och kyla.
Här på Fourni har vinden mojnat ganska mycket och solen lyser ånyå.
Ha det bäst, Sunny!
Birgitta.
Nej, Birgitta jag har hellre riktigt varmt än blåsväder, då kan man ju svalka sig i havet, MEN blåsväder vad ska man göra då... sitta inne och uggla någonstans!

Ha, det bra Ni också!..
Svara med citat
Gammal 2014-09-30, 20:53

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

Hoppas du kan njuta ändå.

Lissi
Jag har njutit IDAG.. faktiskt på bättre humör nu.. ..kört bil söder ut, älskar att köra bil här, serpentinväger, berg o dalbana.. Underbart!!..
Berättar mer imorgon!
Ha, det fortsatt fint på Kreta!
Svara med citat
Gammal 2014-09-30, 20:57

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Ha det fortsatt underbart och glöm inte bort fina Katapola!!
Nej, ska inte glömma bort Katapola, ska ta en ny biltur om några dagar och då bla göra ett besök där, ska bli intressant att se vilka tavernor som fortfarande har öppet!!..
Svara med citat
Gammal 2014-09-30, 21:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Det var bara en som stängde innan jag åkte, Diosmarini i Xilokeratidi. Men nu är det säkert fler som har dragit igen.
Svara med citat
Gammal 2014-09-30, 21:05

Citat:
Det var bara en som stängde innan jag åkte, Diosmarini i Xilokeratidi. Men nu är det säkert fler som har dragit igen.
..hoppas någon fortfarande är öppen så jag kan få i mig lite mat!
När jag kommer dit!..
Svara med citat
Gammal 2014-09-30, 21:20
inkfishs avatar

Men det är säkert några som är öppna. To Kamari, kanske Mouragio. Och ett av eller båda grillställena, Gorgona och Viktoras. Och förmodligen några till.
Svara med citat
Gammal 2014-09-30, 21:38

Hoppas The Corner har öppet, vet att de som driver tavernan bor där året runt.
Kapeten Dimos kanske också har öppet, också en favorit... ja det finns flera som jag gillar!..
Svara med citat
Gammal 2014-09-30, 21:44
inkfishs avatar

Ja, The Corner tänkte jag också på. Men förmodligen inte Captain Dimos, kanske.
Svara med citat
Gammal 2014-10-01, 16:27
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

I Katapola har säkert To Corner och To Kamari öppet. Och Kapten Dimos hade i alla fall öppet 7 oktober förra året när vi var där.
Men Sunny. To Limani i Eigiali är ju hur mysigt som helst. Så underbart att sitta därinne om inte utetemperaturen är lämplig. Längtar dit!
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2014-10-01, 18:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Citat:
kanske Mouragio.
Jag tror att de har öppet året om.
Svara med citat
Gammal 2014-10-01, 18:34
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

På Kalymnos är vi lite "eljest"...nu när de vanliga turisterna åker iväg kommer klättrarna i stora horder. Det är ett nytt fenomen, så där tio år, innan dess var det inte mycket öppet efter 15 augusti. Nu har säsongen breddats helt fantastiskt. (Men visa mig en näringsidkare som är nöjd ändå...)
Svara med citat
Gammal 2014-10-01, 21:47

Tisdag - Onsdag 30/9-1/10

Hallo wake up am back again... ...

Jag har ju som sagt varit lite låg ett tag, för att pigga upp mig själv på tisdagen tog jag och hyrde bil på Thomas auto-moto rental i Egiali, killen som jobbar där är från Italien och är inne på sin tredje säsong här.. hans sista fick jag veta!
Vilka hemska arbetspass de har, han börjar 09.00 och slutar 21.00..han har visserligen ett uppehåll på 2 timmar, men ändå!

Han berättade att han aldrig varit ner till södra delen av Amorgos... har inte funnits tid för det, de har ju inga lediga dagar.
Jag tyckte lite synd om honom... jag tog iaf och drog ner mot Chora först där jag stannade och inhandlade lite fika, kan vara bra att ha om jag ska ut och vandra lite.

Chora var (är)förstås lika charmigt som alltid, idag blåste det ju förstås en hel del också, men solen visade sig åtminstone.

Sen körde jag söderut mot Kalotaritissa så långt söderut man kan komma (här har jag ju varit en gång förut i maj) men alltid trevligt att återkomma.

Stannade till uppe på vägen för att kolla om det gamla vraket låg kvar därnere och det gjorde det förstås (tänkte inte knata ner dit igen)...

(ursäkta den felvända bilden, ni får vrida på huvudet)..

Sen körde jag vidare tills vägen tar slut... ja till och med där Amorgos södra del tar slut... mysig med alla små fiskebåtar som ligger här och en helt ok sandstrand.
Här var helt öde förstås, inte en människa... bara några katter och en hel drös getter som alltid finns överallt på Amorgos.

Därefter körde jag tillbaka mot Arkesini hade tänkt äta lunch där men var inte så hungrig så jag drog vidare mot Vroutsi som jag kände för att strosa omkring lite i...parkerade bilen något innan byn...

En mysig liten by... en sovande såg knappt en människa.. kom fram till skylten som visar vägen till Panagia Arkesini dit ville jag gå... så vackert.. först kommer jag fram till denna fina
Kyrkan som jag tror heter Aghios Ioannis(ni får rätta mig om jag har fel)...

Och detta är väl Panagia Arkesini nere på klippan...

Så otroligt vackert belägen... MEN.. nu var det så att det blåste stormvind så det kändes inte bra att gå dit ner... jag stannade och fikade istället vid Aghios Ioannis..det var så rogivande att sitta där.. alldeles tyst..efter en stund kom en åsnegubbe med sina hundar som skällde och bröt tystnaden för en stund.

Efter detta gick jag tillbaka upp till bilen och kände mig nöjd med dessa besök, nu ville jag till Agia Anna och bada, vilka vyer när man kör på dessa vägar.. har nog aldrig kört på vägar med vackrare vyer än på Amorgos... man blir alldeles lyrisk av glädje och lycklig att få uppleva allt detta.
Det var inte särskilt mycket folk i Agia Anna, gick ner till det lilla kapellet som jag varit till flera gånger tidigare och insöp atmosfären och blickar ut över det turkosblå havet som alltid är som blåast just här.
Kände inte för att bada just här utan gick upp till parkeringen igen och gick ner till andra sidan och slängde mig i där ist...så vackert!..

Havet var alldeles ljummet, men det blåste fortfarande kraftigt så det vart lite kyligt när man kom upp efter ett dopp och klockan redan passerat 16.00.
Så det blev bara ett dopp, magen börjar kurra efter mat.. så jag körde upp mot Chora igen och strosade där en stund, här är ju så mysigt!
Slog mig ner på tavernan Kathodon, nästan mitt i Chora och beställde in en greksallad..mmmmm...så gott det var!
Här var det skönt att sitta i solen, lite i lä från vinden.
En hel del fransmän i Chora som semestrar nu, annars var det väldigt lugnt och stilla.
Här satt jag länge och bara njöt, men eftersom det nu blir snabbt mörkt på kvällarna.. redan vid 19.00 så drog jag mig vidare "hemåt"mot Egiali vid 18.30...njöt av den fina utsikten på tillbakavägen..världens vackraste vägsträcka!

Väl framme i Egiali samspråkade jag med den trevliga biluthyraren en bra stund, han är riktigt
kul..hade verkligen behov av att få skratta lite.
Så blev denna tisdag en riktig bra dag och jag är helnöjd!..

Idag onsdag vaknade jag upp till ett strålande solsken och knappt någon vind, kan detta vara möjligt tänkte jag.. MEN.. det var sant!
Jag packade min lilla rygga med badgrejer och drog bort mot Levrossos beach, men gick förbi den till nästa strand Psili Ammos den gillar jag bäst, en härlig känsla att vara helt för sig själv, här stannade jag hela dagen och har nog aldrig badat då mycket som idag.. havet är alldeles ljuvligt, faktiskt skönare att vara i havet än uppe på land.

Visst är det vackert här?

Scopelitis kom in i hamn vid 19.20 och det var ett fåtal personer som klev iland.. så än är det inte heldött här..

MEN.. jag är den enda gästen på mitt hotell, som jag förstår så kommer det inte fler,Theodoros hade tänkt att stänga hotellet den 5/10 men han har lovat mig att jag kan få bo kvar här till den 15/10, så gulligt av honom!..

Hoppas att morgondagen blir en lika fin dag som idag!

Sunny(direkt från Egiali)..

Senast redigerad av Sunny12 den 2014-10-01 klockan 22:08.
Svara med citat
Gammal 2014-09-30, 10:51
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Dessa trevliga möten uppe i den vackra byn Potamos gjorde min DAG trots blåsväder.

Sen blev det sen lunch på Tavernan ASTERIA den klart bästa i Egiali, där blir man erbjuden att komma med och titta i grytorna samt personalen där är supertrevlig.
Åt världens godaste pasta med championer, lök och en krämig sås..har gått och varit sugen på pasta länge och här serverar de den bästa enligt mig!!!...

NEL LINES kom in i hamn senare i eftermiddag, det var inte många själar som klev av typ 6-7 stycken.

Imorgon ska jag ut på andra äventyr.. är riktigt sugen på att köra bil och njuta av hela Amorgos.

Sunny(direkt från Egiali)..
Så f i n e bilder, Sunny og trivelige rapporter
Jeg ønsker deg deilige dager framover, og en fin i dag på bilturen
- håper det blirr m y e SOL og l i t e vind framover
Svara med citat
Gammal 2014-09-30, 16:51
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Så fint skrivet Inkfish! Så är det ju!

Lissi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:20.