Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2005-06-30, 07:54
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Öst eller Väst

Kretas själ kallas det område som i stort utgörs av Vita bergen, eller om man så vill, Sfakiaregionen. Det, är alls ingen underdrift. Och jag tilläger att ska man överväga östra eller västra Kreta kan man inte gå förbi Sfakiaregionen, med Chora Sfakia, Askifouplatån, Anapoli och Loutro som självlysande och magiska exempel. Dit återvänder jag alltid när jag är på Kreta vilket självklart inte är tillräckligt ofta. Har man inte besökt dessa områden, är det enligt min mening, de som ska prioriteras på denna rika ö.

Ag. Nikolaous å andra sidan är en glassig håla överfylld med guldbutiker och saknar den själ som Chania, Rethymnon, Heraklion eller Sitia te.x. har av egen kraft. Har för mig endast tjänat som ugångspunkt för exkursioner, det ligger bra till för sådant.
En av de absoluta höjpunkterna i regionen är Karatouplatån strax söder om Lassithiplatån. Dit kommer man från Ag. N. via Kritza. Man kan inte bada där.
Bara förundras. Platån är defenitivt östra Kretas höjdpunkt. Det är inte tillåtet i någon bemärkelse att befinna sig på östra Kreta utan att ha besökt Karatouplatån och Gåsgamen som räddades till liv av Tavernas ägare.
Lycka till!
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:16.