Sv: Var på Santorini ska man bo?
Varning för Katzerado eller vad det heter, där är nog lugnt men det kan vara långt till bussen! Där finns inget bad, ingenting egentligen förutom ett par tavernor. Vill man bada, strosa osv måste man åka någon annanstans och om man har otur kan man hamna långt från busshållplatsen som dessutom ligger mitt på linjen så man kliver på fulla bussar. Man kan stå ut ett par dygn men fördelen kan kanske vara att det är billigt.
Vill man bada, äta greksallad med Mythos och annan god mat och bara slöa föreslår jag Kamari som är mer utpräglad charterort. Nära till vatten och mat, lååång strand med lavasten med määängder av tavernor ovanför. Någonstans finns en pool med bar där man kan slinka in om man tröttnar på havet. Bakom stranden ligger ett ganska långsträckt område med boende. Goda bussförbindelser med Fira och resten av ön och ligger dessutom nära flygplatsen så det är lätt att se sig omkring om man vill vara mer kulturell.
Är man däremot på snabb genomresa och vill se sig om utan bad föreslår jag nåt hotell i Fira men en bit från kalderan för prisets skull, det finns bra där faktiskt. Då bor man centralt och nära till allt. Träffar man på rumsraggare redan på flygplatsen som lockar med Perissa kolla att det är nära till vattnet och inte flera kilometer, har blivit blåst på detta! Har ingen erfarenhet av boende i Perissa (nära vattnet) men det kan nog vara ok.
|