![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
En av hotellägarna jag pratade med tyckte dessutom att skatterna blivit helt orimliga i Grekland även om han säkert drar nytta av en del fördelar i det nya samhället också. Visst är det som Chras säger att smakar det så kostar det men tänk om inte alla gillar smaken då. Jag är väldigt förtjust i Grekland men kan se att utvecklingen av turismen och det som erbjuds gästerna på en del håll inte alls är långsiktigt hållbart. Högt pris bör följas av hög kvalite och det gör det nog inte överallt. Eva |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag har hört många gånger förr att "det" och "det" har hänt sedan Grekland kom med i EU. Det verkar som att många(utanför Grekland) inte vet att Grekland var med från början och att "vi" (Sverige) är ett av de "nya" länderna i EU (idag finns det ju nyare länder än Sverige). |
|
|||
|
|||
![]()
Grekland blev väl medlem först 1981? Eller har jag fel?
|
|
|||
|
|||
![]()
Norge e inte med i eu
|
|
||||
|
||||
![]()
Betyr det at vi ikke kan uttale oss om prisene i Hellas og våre erfaringer, eller ...
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Du har rätt och det var där omkring man började samarbeta i andra frågor än de rent ekonomiska i EG.
1 november 1993 blev det unionsbildning EU. Senast redigerad av Agda den 2007-08-12 klockan 13:23. |
|
|||
|
|||
![]()
Det var en som skrev at hun/han følte seg som en vandrende lommebok under ferien.
Er det ikke det vi er da? Og det skal vi jo være! Man kan jo ikke være så naiv at man tror at mennesker som i løpet av en sesong ser tusenvis av mennesker komme og gå skal ta i mot en som om man var en lenge forsvunnet sønn! Og overøse en med en masse gratis mat- drikke- what ever. Når vi kommer ned til Hellas er vi en del av næringsgrunnlaget for mange. Det vi kan gjøre er å registrere at prisene øker og innfinne oss med det. Hva gjør nå det om en gresk salat koster oss 2 eller 4 EUR? |
|
||||
|
||||
![]()
Det är möjligt att EN person känner sig som en vandrande plånbok. Men det innebär inte att vare sig han eller nån annan inte ska kunna diskutera priser. Det är bara det jag försöker säga.
|
|
||||
|
||||
![]()
Det är möjligt att varje leende är falskt,
varje 'välkommen' eller 'Kalispera' likaså. Att allt man blir bjuden på är med kallt beräknande. Jag har en gravt cynisk bekant som anser att alla människor skall betraktas som svin och idioter tills de bevisat motsatsen. 'Då blir man aldrig besviken' Jag vägrar att leva så och man behöver inte vara blåögd för att uppskatta service eller trevligt bemötande. Skulle jag bli otrevligt eller nonchalant bemött på tavernor eller affärer så talar jag om det och lämnar lokalen för gott (tjena swedbank!) Den som behandlar sina kunder som en vandrande plånbok blir aldrig gammal i ett serviceyrke. //PO |
|
|||
|
|||
![]()
Hihihihi....ja e såååå naiv....ja tror på ALLT , sen har ja blivit lurad ex antal gånger. Men ja tror att ja mår bra av de iallafall....tänk att gå i kring o misstänka alla....jobbigt..går åt mycket energi.
|
|
|||
|
|||
![]()
Måste ha svarat i fel rubrik....
Jo, prishöjning e poppis...Sen e de ju intr....tycker man. Sen när man väl e där ....inte sååå stor koll..hihi. |
|
||||
|
||||
![]()
Bra talat, Ragnhild! Håller helt med dig!
Inte åker då jag på semester för att äta/bo/leva billigt! Och inte slösar jag mitt liv på att gnälla över att det inte är som förr i Grekland! Sedan, Chras och JohnS; vad och hur mycket man blir mätt på är ni väl ändå för kloka för att diskutera! Själv blir jag proppmätt på en halv grekisk sallad, medan ingen av mina ungdomar överhuvudtaget skulle bli mätt på en sådan, inte ens i fem minuter. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Det övergår mitt förstånd varför prisdiskussionen alltid väcker så starka känslor. Om man över huvud taget vågar knysta om det som alla vet - att priserna HAR gått upp - så ska man målas in i snåljåpshörnet? Är det inte lite torftigt att börja mäta vem som har störst plånbok? Prisutvecklingen är EN del av semestrandet i Grekland som inte borde vara svårare att prata om än nåt annat. Det handlar inte om att det är dyrt i Sverige också, det handlar inte om att priserna har gått upp överallt, det handlar inte om "kritik mot vårt älskade Grekland" - det handlar helt enkelt om hur prisutvecklingen påverkar oss turister. |
|
|||
|
|||
![]()
Detta e väl ett forum för att diskuttera saker....som ex prisutvecklingen.eller?
Ja har själv inte någon upfattning..var i parga för tre år sen...ska bli skojigt nu!!! De ja ska kolla lite "snåljåp varning...hihihi". alltså turkiet-grekland...ska bli intressant.har varit i turkiet 12 gångewr dom sista åren o nu säger dom att grekland/hellas e billigare. |
|
|||
|
|||
![]()
...och även grekerna. De tycker också att allt har blivit dyrare, men till skillnad från i Sverige så är det inte så tabubelagt att tala om pengar i Grekland. Det är rätt skönt.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Däremot har jag aldrig någonsin märkt att det skulle vara tabu att prata om prisökningar i Sverige - tvärtom är det ju ett av de vanligaste samtalsämnena även här i landet. Slutligen så håller jag helt med PO - vad gör det att vi blir "lurade" ? Det ingår i bra service att man bemöter människor vänligt och generöst. Det är ju då de (läs vi) så gärna öppnar sig (oss) själva, dvs den stora plånboken som de (vi) går omkring och är. Så har grekerna säkerligen alltid sett på oss, det är förmodligen bara för att priserna har gått upp där nu som vi har börjat inse det. Men VAD GÖR DET? Vi betalar ju för det vi vill ha! |
|
||||
|
||||
![]()
Elisabet - ok, jag förstår. Jag reagerar bara på laddningen i en del inlägg, har svårt att förstå den i samband med nåt så konkret som prisförändringar.
Vad man tycker är dyrt är naturligtvis svårt att diskutera, det är ju åsikter och handlar om var ens personliga gräns går. Men att det blivit dyrare än tidigare borde vara okontroversiellt, det är ju ett faktum och ingen åsikt. PO håller jag också med! Jag har nog aldrig känt mig lurad i Grekland. Jag anser inte att någon kan lura mig så länge har jag valet att säga nej tack och gå - och det har jag ju alltid. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Anslutande fråga:
Är det nån som minns hur många drachmer man fick för en svensk hundring sista året innan euron (det bör väl ha varit år 2000...?) Jag kommer inte ihåg det. Men jag kommer däremot ihåg att jag brukade betala 4000-4500 drs för rummet när jag reste ensam, skulle vara kul att veta hur mycket det motsvarar i euro. |
![]() |
|
|