![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Du får ursäkta Eva,men var tycker Du att charterturister ska åka...?Lugnt för mig som nästan bara åker till Kreta,men en del kanske vill åka charter till nån annan ö..
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ibland leder massturismen till att den egna befolkningen flyr orten, lägger ner sina affärer som ex skett på en del ställen i joniska ö-världen och i Malia på Kreta. Sunny beach och skandalerna därifrån är ett annat avskräckande exempel samt Kos för några år sedan där en hel ö av många människor förknippades med skumdisco och allmän dekadens. Ansvaret finns naturligtvis både hos lokalt ansvariga politiker, näringsidkarna, researrangörerna och de som reser dit. Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Både Kos ,Sunny Beach,Ibiza,Magaluf,,,det är ju orter som resebolagen "format" speciellt för ungdomar,,att lokalbefolkning tröttnar på sånt har jag full förståelse för...
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Inget positivt varumärke direkt. Researrangörerna är idag mycket medvetna om massmedias genomslagskraft och är betydligt noggrannare än tidigare när de ordnar arrangemang på turistmålen. Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Ja och eftersom de är mer noga så kanske det inte blir nån fara...finns ju vanliga charterturister också,som inte vill ha skumdisco,har åkt till Rethymno nästan varje år sen -89,visst mycket turister ,men många av ortsbefolkningen lever ju av det,,,nåt skumdisco har jag inte sett på dessa år...kanske rör mig i "fel" kvarter för sånt,skulle väl ändå inte bli insläppt..
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nu har vi kanske spårat ur men man skulle kunna säga att ekoturism är massturismens motpol.
Har någonstans sett en bra defintion på ordet massturism men hittar den inte nu. Jag tycker att turismen helst bör vara långsiktigt hållbar och sociala/kulturella konsekvenser bör vägas in likväl som ekonomiska och miljömässiga. Tyvärr leder en ordentlig analys säkert till att mycket av världens turism inte skulle vara ok. Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Naturligtvis ska turism vara hållbar,vi vill ju fortsätta resa..:-)oavsett om vi reser charter eller på annat sätt..För att frångå ämnet så vet jag ju att Piteå havsbad hade en åldersgräns på 30 år under "Piteå dansar och ler",det vore ju hemskt om det blev åldersgräns för att få vistas på öarna...
Senast redigerad av Athanasia den 2007-08-15 klockan 07:43. Anledning: tillägg..igen |
![]() |
|
|