Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-28, 22:47
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Nå begynner jeg virkelig å lure... 100 x 100 meter er 10 000 m2... er dette et ar eller et hektar? Jeg har alltid trodd at 1 ar er 100 m2, 1 dekar = 10 ar = 1000 m2 og 1 hektar = 100 ar = 10 000 m2. Mine beskjedne gresk-kunnskaper når det gjelder tall sier at dette må være riktig, men korriger meg hvis jeg tar feil.
Svara med citat
Gammal 2007-08-29, 09:07
xixis avatar
xixi xixi är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

En ar är ett ytmått och 1 ar = 100 m²
1 hektar = 100 ar = 10 000 m²

Jag är bara rädd att allt ska schabblas bort av den grekiska staten. Jag vill se lite reformer. Bl a att Grekland ska ta bort den utomordenligt idiotiska lagstiftningen om byggnation på brunnen mark.
Jag vill se plantering av träd och buskar och det så snart man kan plantera i områdena.
Jag är så himla less på alla mutor hit och dit. :-( Jag hör sådana skräckhistorier ibland angående mutor att jag undrar om någonting funkar ö.h.t.

Jag hoppas också att det börjar regna snart, men det ser inte riktigt ut som att det kommer att hända.
Svara med citat
Gammal 2007-08-29, 10:43
Agapi Agapi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Det hemska är att Greklands grönaste skogar ligger just där. Var kommer den friska luften nu ifrån? Aten?
Har tur som bor en bit därifrån. Även fast det brunnit i Preveza, Ioannina och Plataria=samtidigt nästan så kan man inte jämföra med denna förstörelse. Men vi kommer märka på skatten att vi hjälper de drabbade. Det är säkert.
Här på nyheterna säger de att det ser värre ut än det gjorde efter andra världskriget. Och det kan jag verkligen förstå.

I lördags kväll satt vi hela familjen satt vi framför tvn och tittade på hemskheterna. Det var då elden börjat sprida sig enormt.
Jag, min man och mina två söner , 9 år resp 6 år.
Vi pratade lite löst om det skulle brinna här i vårt område vad vi skulle ta med oss. Äldsta killen: -Katten.
Yngsta:- Det är bättre i himlen där finns ingen eld eller översvämningar.
Vad säger man om en sån sak. Då släckte jag tvn och vi gick och lekte i rummet istället. USCh!
Sen efter ett tag när vi varit i rummet sa han GameBoy.
Varför då ,då sa jag.
För den kostar mycket pengar.

Lider med alla.

Katerina
Svara med citat
Gammal 2007-08-29, 11:18
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006
Standard Re: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Jeg så akkurat de oppdaterte estimatene over konsekvensene av brannen. Ca. 1840 km2 landareal brent, ca. 3000 mennesker har mistet sine hjem, og selvfølgelig verst av alt, 64 omkomne. Dette er tallene hittil, og det brenner fortsatt, selv om alle håper og tror at det aller verste er over.

Det kommer til å ta lang, lang tid før disse sårene er leget, både hos enkeltmennesker som skal finne et nytt fotfeste i livet, for hele lokalsamfunn som må bygges opp på nytt, og for Hellas som land. Jeg slutter meg til dem som inderlig håper at politikerne kan bruke mer energi på å reparere skadene i fellesskap, enn på å legge skyld på hverandre basert på hvem som ikke gjorde hva og når.

Senast redigerad av JohnS den 2007-08-29 klockan 11:20.
Svara med citat
Gammal 2007-08-29, 20:44
Iréne Iréne är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Huvudsaken är ju att katten skulle med

Senast redigerad av inkfish den 2007-08-29 klockan 21:06. Anledning: långt citat
Svara med citat
Gammal 2007-08-29, 22:16
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Och nya bränder har startat idag verkar aldrig ta slut! Ja visst vore det bra om man tog bort lagen ang byggnation på bränd mark, denna lag som FYI heter LAG 24 togs bort av PASOK och tyvärr återinfördes av dagens regering....Vi kan sitta här och "tjafsa" om hektar hit eller dit, ganska ovidkommande känns det som, jag själv har vänner som har förlorat ALLT och då menar jag ALLT! Jo visst de har livet i behåll, och de tackar vi för, men hus och tomtmark försvann i lågorna. I Grekland är man inte försäkrad som vi är vana vid i Sverige, kostar helt enkelt för mycket!

Jag vill därför uppmana ALLA som kan att skänka en slant, för det kommer att behövas!! Just nu i kväll genomförs en insamlig via grekisk tv!

Camilla
Svara med citat
Gammal 2007-08-29, 23:21
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Nej, inte nya bränder!! Usch, när ska det ta slut...?? Så ofattbart tragiskt, och det räcker tydligen inte till...

Håller mig uppdaterad via kalimera (tack alla för länkar osv) och våra kvällstidningar, men var mer kan jag söka senaste nytt?

Lena*.
Svara med citat
Gammal 2007-08-29, 23:29
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst

Du kan testa här, senaste timmens greklandsnyheter från Google News.
Pröva senaste dag eller vecka om du vill ha mer.

//PO
Svara med citat
Gammal 2007-08-29, 23:42
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Tack för bra länk.

Det står att det nu brinner på öarna också - men jag kan inte se vilka öar isf? Någon som vet?

Lena*.
Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 09:30
Agda Agda är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

61 byar vid Zacharo-Olympia och två vid Kalamata är utan ström. 5 byar har fått evakueras i gårkväll/i natt på "södra Peloponnesos", var exakt det är vet jag inte ännu.
Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 09:34
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Detta är så hemskt! Vart tar alla evakuerade människor vägen? Hoppas att bränderna släcks snart... Tänker på alla där nere!

Mia
Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 10:11
anoula
Gäst

Citat:
Vi kan sitta här och "tjafsa" om hektar hit eller dit, ganska ovidkommande känns det som
Håller HELT med dig!!
Citat:
Jag vill därför uppmana ALLA som kan att skänka en slant
Vi ska definitivt skänka pengar. Frågan är var man säkrast gör det? Tyvärr är det ju så att när sådana här katastrofer uppstår så finns det alltid oärliga fulingar som vill tjäna pengar på det. Ska höra mig för idag.
Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 10:42
pao pao är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006

Tyst protest i Aten

Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 10:56
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

På nettstedet dailyfrappé står det i dag at:

A European Science monitor report has stated that Greece has seen more fire activity in this past August, than any other European country this whole decade.

Det sier endel om omfanget. Klart vi må sende penger!
Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 14:46
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005

Ni som redan gett eller tänker ge ett bidrag till de drabbade - Vilka kanaler har ni använt er av? Grekiska banken? TV-insamlingen? Andra banker? Annat?

Givetvis vill jag också stötta med några € men jag vill ju inte kasta pengarna i sjön, d v s att de inte används till andra ändamål än just det som har med bränderna att göra.

//Zanét
Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 15:53
ils avatar
il il är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Jag skickade faktiskt genom Bank of Greece. Det nr de uppgav är detsamma som stått noterat på all info som kommit via ERT World.
Jag hoppas verkligen att det var seriöst och pengarna kommer till dem som drabbats, utan för mycket administrationskostnader.

Jag undrar hur mycket som kommit in hittills genom TV-insamlingen? Summan nämndes i eftermiddag men jag var ouppmärksam precis när summan nämndes.

/Ingegerd
Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 16:38
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Tycker man skulle ha en insamling via Radiohjälpen eller Röda Korset här i Sverige. Skulle kännas lite tryggare och skicka pengar
Riitta
Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 19:25
pao pao är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006

Länk till satellitbild över de drabbade områdena.
http://rapidfire.sci.gsfc.nasa.gov/s...terra.250m.jpg
Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 19:27
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Ja Riitta, det tycker jag också!

Resebyråerna kunde också göra så, att man kunde välja att i stället för att få Internetrabatt när man beställer en resa till Grekland, så kan man frivilligt välja att låta denna gå till de drabbade i Grekland.
Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 19:35
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Nu har man tydligen börjat få hyfsad kontroll över bränderna. Fast det blossar ju upp nya hela tiden... Nu får vi väl hoppas att det kommer lite regn som man tror.

Jag har följt hela förloppet noga via TV, tidningar och på nätet, för att försöka förstå omfattningen av denna katastrof. Och jag tycker det är en katastrof på flera olika plan. Det är naturligtvis en oerhörd tragedi när så många förlorar sina liv och andra sina hem och sitt levebröd.

Vi har alla sett förtvivlade människor på TV som kämpat mot elden för att rädda huset, byn och omgivningen. Och alla har frågat var är hjälpen, var är brandsoldaterna, var är helikoptrarna med vatten? Och jag förstår dem.

Men jag förstår också svårigheterna att organisera hjälpen när det brinner så mycket på så många olika ställen. Det tar tid att flytta folk och utrustning och då försvagar man också bekämpningen på något annat ställe. Det är en tuff prioritering men den måste göras när man har begränsade resurser. Men det går inte att förklara för någon som just sett sitt hus brinna upp...

Jag läste om ett ställe där ett TV-team fick organisera bekämpningen för de hade bättre överblick än brandsoldaterna själva... Organisationen och styrningen har i alla fall till vissa delar inte fungerat eller fungerat dåligt. Och det är inte så konstigt eftersom man inte har erfarenhet av så här stora bränder. Eller haft en möjlighet att förutse omfattningen av det hela.

Om det var katastrofalt eller inte kommer nog ett antal utredningar att visa framöver. Sedan tycker jag att det är en katastrof, eller kanske ett politiskt misslyckande, när både ND och PASOK använder bränderna i politiskt syfte. Jag tycker det är beklagligt när politik förs på en så låg nivå, när enighet och samarbete verkligen behövs.

Att det är en katastrof när när människor själva startar nya bränder för att förvärra situationen pga kortsiktigt tänkande tror jag nog att alla håller med om.

Som jag sade i början har jag försökt förstå omfattningen av det hela. Och om man idag flyttar hela den brunna ytan till Sverige så motsvarar den i stort sätt hela Blekinge Län... Det är svårt att sätta sig in i hur ofattbart stora områden som förstörts, men den jämförelsen ger ett litet perspektiv.

Peter
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:57.